Με την επίσκεψη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στον Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης», στον οποίο θα πραγματοποιηθούν τις επόμενες εβδομάδες εργασίες συντήρησης στο οδόστρωμα του διαδρόμου προσαπογειώσεων, ολοκληρώθηκαν οι διαδοχικές επισκέψεις σε υπό κατασκευή έργα στην Κρήτη και οι συναντήσεις εργασίας με φορείς του νησιού.
Προηγήθηκε σύσκεψη στην έδρα της Περιφέρειας Κρήτης, στο Ηράκλειο, κατά την οποία ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε συνολικά τα έργα και τις δράσεις, που δρομολογούνται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προϋπολογισμού 3,5 δισ. ευρώ.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στο αίτημα της Περιφέρειας Κρήτης για αποκατάσταση βλαβών επί γεφυρών στον ΒΟΑΚ, το οποίο όπως είπε: «εξετάστηκε από τις υπηρεσίες, και η πολιτική ηγεσία είναι σύμφωνη για τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση, ύψους 10 εκατ. ευρώ και αναμένεται η πρόσκληση στην Περιφέρεια τις επόμενες ημέρες».
Για την υλοποίηση του έργου της ανέγερσης Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου και της ανακατασκευής του Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, μέσω ΣΔΙΤ, ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι αυτή προχωρά, σύμφωνα με τον σχεδιασμό. Πρόσθεσε δε, ότι η Διεύθυνση Κτιριακών Υποδομών προκήρυξε Διεθνή Διαγωνισμό, στις 24 Νοεμβρίου 2023, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 12 Φεβρουαρίου 2024.
Νωρίτερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος και ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Κωνσταντίνος Μαγουλάς επισκέφθηκαν το εργοτάξιο του υπό κατασκευή νέου Αεροδρομίου Καστελλίου, η πρόοδος υλοποίησης του οποίου έχει ξεπεράσει το 31%.
Σε σύσκεψη εργασίας που ακολούθησε, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ενημερώθηκε για την πρόοδο κατασκευής του εμβληματικού και δύσκολου τεχνικά αυτού έργου από εκπροσώπους της κατασκευάστριας κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR, που υλοποιεί το έργο προϋπολογισμού 500 εκατ. ευρώ, μέσω σύμβασης παραχώρησης.
Υπενθυμίζεται ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρέθηκε το πρωί στον Οργανισμό Ανάπτυξη Κρήτη (ΟΑΚ), όπου συζήτησαν τις σημαντικές παρεμβάσεις, που δρομολογούνται στο νησί. Ακολούθησαν σύσκεψη εργασίας στο Δημαρχείο Αμαρίου και επίσκεψη στο Φράγμα στο Πλατύ της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου.
Ολόκληρη η δήλωση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στο πλαίσιο της σύσκεψης στην έδρα της Περιφέρειας Κρήτης έχει ως εξής:
«Βρισκόμαστε σήμερα στην Κρήτη, για να διαπιστώσουμε την εξέλιξη υλοποίησης εμβληματικών έργων, τα οποία δρομολογούνται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο νησί.
Έργα, των οποίων ο Προϋπολογισμός υπερβαίνει τα 3,5 δισ. ευρώ.
Ξεκινήσαμε από τα Χανιά, όπου είχαμε μια παραγωγική συνάντηση στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, με τη Διοίκηση και τους εργαζόμενούς του.
Διοίκηση με την οποία έχουμε στενή συνεργασία, σε μηνιαία βάση, δρομολογώντας σημαντικές παρεμβάσεις για το νησί.
Ως προς συγκεκριμένα έργα:
1ον. Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης (ΒΟΑΚ)
Αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος.
Η ανακήρυξη του οριστικού αναδόχου εκτιμάται ότι θα γίνει στις αρχές καλοκαιριού.
Η σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 30 ετών, προβλέπεται να υπογραφεί προς το τέλος του 2024.
Το έργο έχει χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Οι μελέτες του τμήματος Χανιά – Κίσσαμος, έργο προαίρεσης παραχώρησης, έχουν ολοκληρωθεί.
Ελέγχονται από την υπηρεσία του Υπουργείου, και κατόπιν, θα συνταχθεί φάκελος για την περιβαλλοντική του αδειοδότηση στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΝ.
Σε ό,τι αφορά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, έργο ΣΔΙΤ, σύμβασης ύψους περίπου 350 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 90 εκατ. ευρώ, οργανώνονται τα εργοτάξια, συντάσσονται οι οριστικές μελέτες και αναμένονται – τον επόμενο μήνα – οι δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις.
Σε ό,τι αφορά το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, συμβατικού ποσού άνω των 150 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ύψους 137 εκατ. ευρώ, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, εγκρίθηκαν οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, εκδόθηκαν αποφάσεις απαλλοτριώσεων, ενώ εκκρεμεί μία ακόμη, τις προσεχείς ημέρες.
2ον. Το αίτημα της Περιφέρειας Κρήτης για αποκατάσταση βλαβών επί γεφυρών στον ΒΟΑΚ
Εξετάστηκε από τις υπηρεσίες, και η πολιτική ηγεσία είναι σύμφωνη για τη συγκεκριμένη χρηματοδότηση, ύψους 10 εκατ. ευρώ. Αναμένεται η πρόσκληση στην Περιφέρεια τις επόμενες ημέρες.
3ον. Αξιοποίηση του υδάτινου δυναμικού του Ταυρωνίτη Ποταμού
Πρόκειται για έργο ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού άνω των 260 εκατ. ευρώ, ο διαγωνισμός του οποίου συνεχίζεται, με την προετοιμασία των τευχών για την Β1 φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου.
4ον. Ενίσχυση του Ταμιευτήρα Μπραμιανού
Πρόκειται για σημαντικό αντιπλημμυρικό έργο, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, το οποίο δρομολογείται, μετά την πρόσφατη εξασφάλιση της χρηματοδότησής του από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
5ον. Σχολικές Υποδομές
Συντάσσονται, από τις Κτιριακές Υποδομές, ο προϋπολογισμός του έργου, αρχικού εκτιμώμενου ύψους 15 εκατ. ευρώ, και τα τεύχη δημοπράτησης για το νέο ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Κισσάμου.
Προβλέπεται η υποβολή του έργου στην Περιφέρεια Κρήτης για χρηματοδότηση, το 1ο εξάμηνο του 2024, ίσως και μέχρι το Μάρτιο.
Το ίδιο ισχύει και για το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας, στο Ηράκλειο, αρχικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ.
6ον. Δικαστικά Μέγαρα
Η υλοποίηση του έργου της ανέγερσης Δικαστικού Μεγάρου Ηρακλείου και της ανακατασκευής του Δικαστικού Μεγάρου Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, μέσω ΣΔΙΤ, προχωρά, σύμφωνα με τον σχεδιασμό.
Η Διεύθυνση Κτιριακών Υποδομών προκήρυξε Διεθνή Διαγωνισμό, στις 24 Νοεμβρίου 2023, με καταληκτική ημερομηνία υποβολής φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 12 Φεβρουαρίου 2024.
7ον. Νέος Σταθμός Επιβατών στο Λιμένα της Σούδας
Το έργο πέρασε από την Διϋπουργική Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, ώστε να ωριμάσει πολύ γρήγορα ο διαγωνισμός και να ολοκληρωθεί το έργο στο τέλος του 2025.
Η αναγκαιότητα κατασκευής του, προϋπολογισμού 13 εκατ. ευρώ, διεθνούς ενδιαφέροντος από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Υπουργείο που άλλωστε το εισηγήθηκε, είναι επιτακτική, προκειμένου να υπάρξει λειτουργικότητα σε όλα τα τμήματα του λιμένα όσον αφορά στη διακίνηση επιβατών, με δυνατότητα λειτουργίας του λιμένα ως home port για τα κρουαζιερόπλοια.
8ον. Κατασκευή του Φράγματος στο Πλατύ της Π.Ε. Ρεθύμνου, κατασκευή αγωγού μεταφοράς νερού και κατασκευή αρδευτικού δικτύου
Θα πραγματοποιηθεί, στις 16 Φεβρουαρίου 2024, η τελετή υπογραφής των Συμβάσεων Χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) και την Τράπεζα του Συμβουλίου της Ευρώπης (CEB).
Εκτιμάται ότι η προκήρυξη του έργου, ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ, μπορεί να γίνει μέσα στο 2024.
Και το έργο, με το οποίο θα αρδεύονται 45.000 στρέμματα, να υλοποιηθεί σε 5 έτη.
Υπενθυμίζεται ότι, στις 26 Ιανουαρίου 2024, προκηρύχθηκε ο Διαγωνισμός για την μελέτη λιμνο-δεξαμενών και αρδευτικών δικτύων στο Γερακάρι, ύψους άνω των 3 εκατ. ευρώ, έργο άμεσα συνυφασμένο με το προηγούμενο.
Επίσης προχωρά η αξιοποίηση ταμιευτήρα του Φράγματος Ποταμών Αμαρίου, συνολικού προϋπολογισμού 24 εκατ. ευρώ.
Έργο σημαντικό και για την ύδρευση του Ρεθύμνου. Η ολοκλήρωσή του εκτιμάται το 2027.
9ον. Λειτουργία υφιστάμενου αεροδρομίου Ηρακλείου
Πρόκειται για αεροδρόμιο με σημαντική υψηλή και συνεχώς αυξανόμενη επιβατική κίνηση (άνω των 9 εκατομμυρίων επιβατών το 2023).
Με χρηματοδότηση από την Εταιρεία ΤΕΡΝΑ, θα πραγματοποιηθεί, τις επόμενες εβδομάδες, η αναγκαία συντήρηση τμήματος του οδοστρώματος του διαδρόμου του, διάδρομος που κατασκευάστηκε πριν από 50 έτη.
10ον. Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλι, προϋπολογισμού περίπου 500 εκατ. ευρώ, η πρόοδος υλοποίησης του οποίου έχει ξεπεράσει το 31%.
Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο, εξαιρετικά δύσκολο και σύνθετο, με αρκετά ανοικτά ζητήματα, όπως είναι ζητήματα εύρεσης ανθρωπίνου κεφαλαίου για την εκτέλεση του έργου, εξοπλισμού αεροναυτιλίας, οδικών συνδέσεων, ηλεκτροδότησης κ.α., τα οποία θα επιδιώξουμε να αντιμετωπίσουμε κατά τον βέλτιστο εφικτό τρόπο.
Συμπερασματικά, εργαζόμαστε, με σχέδιο και μεθοδικότητα, συλλογικά και συνεκτικά, για την υλοποίηση έργων που έχει ανάγκη η Κρήτη, εδώ και δεκαετίες».