Με τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως των υπουργικών αποφάσεων ενεργοποιούνται τα μέτρα κατά της ακρίβειας που ψηφίστηκαν από τη Βουλή πριν από λίγες ημέρες.
Σύμφωνα με την ΥΑ που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ νωρίτερα σήμερα Τρίτη, όσες επιχειρήσεις έχουν ανακοινώσει αυξήσεις τιμών δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια κατά τη διάθεσή τους στους καταναλωτές για τρεις μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία εφαρμόζεται η αύξηση τιμής. Συγκεκριμένα δεν επιτρέπονται οι ακόλουθες προωθητικές ενέργειες:
α) Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά).
β) Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή.
γ) Η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, για την οποία δηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο ότι εμπεριέχει μία ή περισσότερες συσκευασίες «ΔΩΡΟ» ή ότι προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά).
δ) Η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «ΔΩΡΟ».
ε) Η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards).
στ) Η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊόν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).
Αυτό εφαρμόζεται και για προϊόντα που εισάγονται για πρώτη φορά στην αγορά, με την ίδια ή άλλη ονομασία, με την ίδια ή άλλη συσκευασία, και διαφορετικό barcode, εμπεριέχουν μικρότερη ή μεγαλύτερη ποσότητα, κατά 50%, από άλλο όμοιο ή παραπλήσιο προϊόν που διαθέτει η ίδια επιχείρηση στην αγορά, με αυξημένη τιμή μονάδας ή διατίθενται από άλλη νέα επιχείρηση που συνεργάζεται ή συνδέεται με επιχείρηση που ήδη διαθέτει στους καταναλωτές προϊόντα της ίδιας κατηγορίας.
Σχετικά με τις εκπτώσεις επί τιμολογίου, ήτοι εκπτώσεις που αναγράφονται στο τιμολόγιο πώλησης των προϊόντων από την επιχείρηση στον λιανοπωλητή και πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδονται από την επιχείρηση προς τον λιανοπωλητή, η υπουργική απόφαση προβλέπει πως αυτό το μέτρο θα πρέπει να εφαρμόζεται σε 12 κατηγορίες:
- Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
- Απορρυπαντικά ρούχων για πλύσιμο στο χέρι
- Απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων (σε σκόνη, υγρό ή ταμπλέτες)
- Απορρυπαντικά για πλύση πιάτων και σκευών στο χέρι
- Καθαριστικά επιφανειών παντός είδους
- Χλωρίνες
- Σαμπουάν και conditioner
- Αφρόλουτρα
- Σαπούνια σε υγρή μορφή
- Σαπούνια σε στερεά μορφή
- Οδοντόκρεμες
- Βρεφικές και παιδικές πάνες
Σημειώνεται ότι ο νόμος προβλέπει πως η μείωση της αρχικής τιμής ισούται κατ’ ελάχιστον με το 30% του αθροίσματος των πιστώσεων, εκπτώσεων ή άλλων παροχών που χορηγήθηκαν στο λιανεμπόριο το έτος 2023 επί της αρχικής τιμής της 31ης Δεκεμβρίου 2023.
Σχετικά με το μέτρο καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι (σε όλο το λιανεμπόριο) για οπωροκηπευτικά και κρέατα. Οι προμηθευτές θα πωλούν σε καθαρές τιμές και θα προβλέπεται πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% για επιστροφή προϊόντων ή για φύρα προϊόντος, αφορά έξι κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα τις εξής:
- Νωπά φρούτα (μη επεξεργασμένα)
- Νωπά λαχανικά (μη επεξεργασμένα)
- Νωπό μοσχάρι (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
- Νωπό χοιρινό (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
- Νωπό κοτόπουλο (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής)
- Νωπά ψάρια (μη επεξεργασμένο, εξαιρουμένης της κοπής).