Το υδρογόνο αναμένεται να αποτελέσει ένα σημαντικό τμήμα της λύσης για την επίτευξη του στόχου της ευρωπαϊκής πράσινης συμφωνίας για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, όμως «κλειδί» για την υλοποίηση των σχετικών επενδύσεων, θα αποτελέσει η ανάπτυξη ενός σαφούς θεσμικού και ρυθμιστικού πλαισίου, με κατάλληλους μηχανισμούς υποστήριξης από την πλευρά της πολιτείας, τουλάχιστον κατά την πρώτη φάση ανάπτυξης της αγοράς.
Σημείο εκκίνησης και πλέον βιώσιμο τρόπο για την ενσωμάτωση του υδρογόνου στο ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής, θα αποτελέσει η αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών φυσικού αερίου, με κατάλληλες προσαρμογές, μειώνοντας έτσι το κόστος των απαραίτητων για τη μετάβαση επενδύσεων.
Στην κατεύθυνση αυτή, ο ΔΕΣΦΑ ήδη κατασκευάζει στη Δυτική Μακεδονία τον πρώτο αγωγό στην Ελλάδα, αλλά και έναν από τους πρώτους στην Ευρώπη που θα είναι κατά 100% συμβατοί για τη μεταφορά υδρογόνου, ενώ με αντίστοιχες προδιαγραφές, στους επόμενους μήνες μπαίνει στο στάδιο της κατασκευής και ο Διασυνδετήριος Αγωγός Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας.
Πηγές του ΔΕΣΦΑ χαρακτηρίζουν ως «σημαντικό βήμα για την ανάπτυξη της ελληνικής ραχοκοκαλιάς υδρογόνου» την ένταξη του έργου της κατασκευής ενός αγωγού μεταφοράς καθαρού υδρογόνου (Dedicated H2 Pipeline), συνολικού μήκους 540 χιλιομέτρων, στην 6η λίστα Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το έργο αναμένεται να έχει προϋπολογισμό που αγγίζει το 1 δισ. ευρώ. Θα ξεκινά από τη Νότια Ελλάδα και θα καταλήγει στο σημείο διασύνδεσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τη Βουλγαρία. Προβλέπεται να συνδέεται με αντίστοιχο αγωγό μεταφοράς υδρογόνου που προωθεί η Bulgartransgaz και επίσης έχει συμπεριληφθεί στη λίστα των έργων PCIs.
Πηγές του ΔΕΣΦΑ αναφέρουν στο Euro2day.gr, πως το έργο θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων για παραγωγή 10 εκατ. τόνων πράσινου υδρογόνου καθώς και εισαγωγής 10 εκατ. τόνων ως το 2030. Στόχος είναι η αντικατάσταση του φυσικού αερίου, του άνθρακα και του πετρελαίου σε τομείς της βιομηχανίας και των μεταφορών, σύμφωνα με το σχέδιο REPowerEU. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή την περίοδο προχωρούν οι τεχνικές μελέτες του έργου.
Πέρα από το βασικό τμήμα του ελληνικού δικτύου υδρογόνου, ο συγκεκριμένος αγωγός αναμένεται να αποτελέσει και κομβικό σκέλος του Διαδρόμου Μεταφοράς Υδρογόνου της Ανατολικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Corridor E: East & SouthEast Europe) όπως προβλέπεται από την πρωτοβουλία European Hydrogen Backbone. Αυτό θα αναβαθμίσει το ρόλο της Ελλάδας, χάρη στην αξιοποίηση του σημαντικού δυναμικού της σε ΑΠΕ, για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου σε αγορές της Κεντρικής Ευρώπης με υψηλή ζήτηση, όπως η Γερμανία.
Να σημειωθεί πως την περασμένη εβδομάδα, οι υπουργοί Ενέργειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας υπέγραψαν στο περιθώριο της συνόδου για την Ενεργειακή Συνδεσιμότητα της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης (Central and South Eastern Europe Energy Connectivity) κοινή δήλωση για την προώθηση και του υδρογόνου.
Υπενθυμίζεται, πως τον Απρίλιο του 2022 οι διαχειριστές φυσικού αερίου της Σλοβακίας, της Ρουμανίας, της Πολωνίας και της Ουγγαρίας είχαν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας, με σκοπό την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών σε σχέση με τη μεταφορά υδρογόνου. Επομένως, δημιουργούνται οι βάσεις για μια αγορά υδρογόνου στην Κεντρική Ευρώπη.
Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά έχει ήδη ξεκινήσει το έργο «TRIERES», σκοπός του οποίου είναι η δημιουργία Μικρής Κοιλάδας Υδρογόνου, με γεωγραφική αναφορά το Διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγ. Θεοδώρους Κορινθίας, διασυνδέοντας τη μονάδα παραγωγής πράσινου υδρογόνου, το οποίο αναπτύσσει η εταιρεία στο πλαίσιο του έργου EPHYRA. Μεταξύ των εταίρων του έργου «TRIERES» είναι η Fulgor, η Solaris, η Avin και η ΔΕΗ.
Παράλληλα, μονάδα «πράσινου» υδρογόνου κατασκευάζει η κοινοπραξία της Motor Oil και της ΔΕΗ, «Hellenic Hydrogen».