Πυρά ξενοδόχων προς κυβέρνηση για τέλος ανθεκτικότητας και Airbnb

Τι ζητούν για το τέλος ανθεκτικότητας και τη ρύθμιση του πλαισίου βραχυχρόνιων μισθώσεων. Εως και 11% επί της τιμής δωματίου η επιβάρυνση από το τέλος, σύμφωνα με υπολογισμούς.

Πυρά ξενοδόχων προς κυβέρνηση για τέλος ανθεκτικότητας και Airbnb

Εως 11% επί της τιμής διανυκτέρευσης ενός δωματίου ανέρχεται η επιβάρυνση από την επιβολή του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση στα ξενοδοχεία, με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων με επιστολή της προς το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης να εκφράζει την έντονη δυσαρέσκειά της σχετικά με τις διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου που αφορούν τη ρύθμιση του πλαισίου των βραχυχρόνιων μισθώσεων και το σχετικό τέλος.

Ως προς το τέλος, όπως αναφέρεται στην επιστολή που υπογράφουν ο πρόεδρος της ΠΟΞ Γιάννης Χατζής και ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Αγγελος Καλλίας, «η επιβάρυνση είναι ιδιαίτερα αυξημένη στις περιπτώσεις ξενοδοχείων της ίδιας κατηγορίας με χαμηλότερες τιμές εκμίσθωσης δωματίων και σε περιόδους που η τουριστική κίνηση είναι περιορισμένη και άρα οι τιμές εκμίσθωσης των δωματίων μειωμένες», επισημαίνοντας πως σε κάθε περίπτωση πρόκειται «για ένα μνημονιακό φόρο, ο οποίος θα έπρεπε από ετών να έχει καταργηθεί».

Σύμφωνα, μάλιστα, με τη μελέτη που εκπόνησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση θα επιβαρύνει περισσότερο το 25% των ξενοδοχείων που διαθέτουν τα δωμάτιά τους με χαμηλότερη από τον μέσο όρο τιμή, με την επιβάρυνση στα 5άστερα ξενοδοχεία τον Μάρτιο να διαμορφώνεται στο 11%.

Με βάση τα στοιχεία του ΙΤΕΠ, τα ξενοδοχεία των δύο χαμηλότερων κατηγοριών επιβαρύνονται από 1% έως 4% επί της τιμής διάθεσης των δωματίων τους. Σε αυτή την περίπτωση, η μεγαλύτερη επιβάρυνση καταγράφεται τον Μάιο, όταν η διάμεση τιμή είναι στα 42 ευρώ.

Αντίστοιχα, στα ξενοδοχεία 3 αστέρων το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται από 3% έως 5%, με τον Μάιο και σε αυτή την περίπτωση να σημειώνεται η υψηλότερη ποσοστιαία χρέωση, δεδομένου ότι η διάμεση τιμή είναι στα 55 ευρώ. Στο 4% - 8% αντιστοιχεί η επιβάρυνση για τα ξενοδοχεία 4 αστέρων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η χαμηλότερη διάμεση τιμή καταγράφεται τον Μάρτιο στα 85 ευρώ, με το ποσοστό επιβάρυνσης να αντιστοιχεί στο 8% της τιμής.

Τέλος, η μεγαλύτερη επιβάρυνση διαπιστώνεται στα 5άστερα ξενοδοχεία τον Μάρτιο, καθώς το ελάχιστο ποσοστό επιβάρυνσης αντιστοιχεί στο 9% της τιμής, η οποία τον πρώτο μήνα της άνοιξης διαμορφώνεται στα 110 ευρώ.

«Το τέλος ανθεκτικότητας δεν υπολογίζεται βάσει της τιμής του δωματίου. Αυτό δημιουργεί ανισότητες και στρεβλώσεις, καθώς υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις στην τιμή, τόσο μεταξύ των ξενοδοχείων της ίδιας κατηγορίας όσο και μεταξύ των ίδιων των ξενοδοχείων με βάση την εποχικότητα. Το συγκεκριμένο μέτρο μειώνει την ανταγωνιστικότητα του ξενοδοχειακού προϊόντος και αποβαίνει σε βάρος της προσπάθειας επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, ενώ από την εφαρμογή του θίγονται σε μεγαλύτερο βαθμό κοινωνικές ομάδες, προορισμοί και κατηγορίες επιχειρήσεων που χρειάζονται τη μεγαλύτερη στήριξη», επισημαίνει η ΠΟΞ στη σχετική επιστολή της.

Μάλιστα, αναφέρεται πως «η επιβάρυνση του ξενοδοχειακού προϊόντος από το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση θα πρέπει να περιορίζεται και να εξαντλείται στα περίπου 136 εκατ. ευρώ που εισπράττονταν ετησίως από τον φόρο διαμονής» και να έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα. «Το υπόλοιπο προϋπολογισθέν ποσό θα μπορούσε να προκύψει από την αύξηση της συμμετοχής στο συγκεκριμένο τέλος της βραχυχρόνιας μίσθωσης -σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, στη βραχυχρόνια μίσθωση πραγματοποιούνται περίπου 28,6 εκατ. διανυκτερεύσεις ετησίως. Θα ήταν επίσης χρήσιμο, εκτός από τη μονομερή επιβάρυνση της τουριστικής δραστηριότητας, να εξεταστεί και η συμμετοχή τομέων της οικονομίας που, σε αντίθεση με τον ξενοδοχειακό κλάδο, έχουν σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα», καταλήγει η επιστολή.

Υπενθυμίζεται ότι η αύξηση του τέλους διαμονής κατά τη μετεξέλιξή του σε τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση θα κυμαίνεται από 100% για τα τριών αστέρων ξενοδοχεία έως 200% για τα χαμηλότερης κατηγορίας ξενοδοχεία, εκείνα του 1 και των 2 αστεριών.

Περιορισμοί στα Airbnb

Αποσπασματική χαρακτηρίζουν την ίδια στιγμή οι ξενοδόχοι την αντιμετώπιση του ζητήματος των βραχυχρόνιων μισθώσεων, ζητώντας τη λήψη περισσότερων μέτρων, μεταξύ των οποίων, χρονικούς περιορισμούς και λειτουργικές προδιαγραφές, με στόχο τη θέσπιση ενός αυστηρότερου πλαισίου που θα διέπει τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Υπενθυμίζεται, πάντως, πως την ενεργοποίηση περισσότερων περιορισμών, χρονικού, για παράδειγμα, χαρακτήρα, έχει ήδη απορρίψει το οικονομικό επιτελείο.

Οπως επισημαίνουν στην επιστολή τους οι ξενοδόχοι, η επιβάρυνση με ΦΠΑ θα πρέπει να αφορά κάθε ακίνητο που εκμισθώνεται βραχυχρόνια, να εφαρμόζεται δηλαδή από το πρώτο ακίνητο και όχι να απαλλάσσεται από ΦΠΑ το εισόδημα που αποκτάται από φυσικά πρόσωπα μέσω βραχυχρόνιας μίσθωσης μέχρι δύο ακινήτων. «Σε κάθε περίπτωση, για να έχει κάποια πρακτική εφαρμογή η προωθούμενη ρύθμιση, θα πρέπει η συγκεκριμένη εξαίρεση να ισχύσει μόνο εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής δύο προϋποθέσεις: α. ένα από τα δύο ακίνητα που εκμισθώνονται θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί ο εκμισθωτής και β. το συνολικό ετήσιο εισόδημα από τη βραχυχρόνια μίσθωση δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 10.000 ευρώ», τονίζουν.

Στο ίδιο πλαίσιο, ζητούν:

  • Η ανώτατη διάρκεια μίσθωσης να περιορίζεται στις 30 ημέρες.
  • Την ενεργοποίηση χρονικών περιορισμών, κάτι που, ωστόσο, έχει ήδη απορρίψει το οικονομικό επιτελείο. Συγκεκριμένα, αιτούνται την ενεργοποίηση διάταξης προηγούμενου νόμου, βάσει της οποίας η μίσθωση εκάστου ακινήτου δεν υπερβαίνει τις 90 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Για νησιά κάτω των 10.000 κατοίκων η μίσθωση εκάστου ακινήτου δεν υπερβαίνει τις 60 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος. Υπέρβαση της συγκεκριμένης διάρκειας επιτρέπεται εφόσον το συνολικό εισόδημα του εκμισθωτή ή υπεκμισθωτή, από το σύνολο των ακινήτων που διαθέτει προς εκμίσθωση ή υπεκμίσθωση δεν ξεπερνά τα 12.000 ευρώ.
  • Την πρόβλεψη προδιαγραφών (εμβαδό τουλάχιστον 9 τ.μ., φυσικός φωτισμός, αερισμός και θέρμανση).
  • Τον περιορισμό αριθμού ακινήτων που εκμισθώνονται βραχυχρόνια. Προτείνεται να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίζουν, μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου τους, τον μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης ανά δημοτικό διαμέρισμα.
  • Την πραγματοποίηση ελέγχων και από το ΣΕΠΕ και τον ΕΦΚΑ, στο πλαίσιο του ελέγχου τήρησης της εργατικής νομοθεσίας. Επίσης, θα πρέπει οι διαχειριστές καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης να είναι υποχρεωμένοι να υποβάλλουν τη δήλωση βραχυχρόνιας μίσθωσης κατά την πρώτη ημέρα έναρξης της κάθε μίσθωσης. Τέλος, προτείνεται, για λόγους ασφάλειας, ο διαχειριστής του κάθε ακινήτου να είναι υποχρεωμένος να τηρεί αρχείο με τα στοιχεία των διαμενόντων.
  • Παροχή υπηρεσιών. Θα πρέπει να οριστεί ρητά πως σε περίπτωση που εντός του καταλύματος διεξάγεται οποιασδήποτε μορφής παροχή υπηρεσιών, τότε το ακίνητο θα πρέπει να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα.
  • Πολυκατοικίες διαμερισμάτων. Σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών εκμισθώνεται με βραχυχρόνιες μισθώσεις, τότε αυτό θα πρέπει να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση. Σε αντίθετη περίπτωση, το κατάλυμα θα πρέπει να σφραγίζεται. Στην περίπτωση που μέρος των διαμερισμάτων μιας πολυκατοικίας και ειδικότερα ποσοστό άνω του 60% της συνολικής τους επιφάνειας, εκμισθώνονται βραχυχρόνια, τότε θα πρέπει να εφαρμόζονται συγκεκριμένοι κανόνες υγιεινής και ασφάλειας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v