Σε δύο χρόνια η Βόρεια Μακεδονία θα μπορεί να προμηθεύεται φυσικό αέριο μέσω της Ελλάδας, για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της. Ταυτόχρονα, η γειτονική χώρα θα μετατραπεί σταδιακά σε «γέφυρα» για τη διακίνηση ποσοτήτων αερίου προς τα Δυτικά Βαλκάνια αλλά και την Ευρώπη, με τη χώρα μας να ενισχύει τον ρόλο της ως ενεργειακής πύλης για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Προχθές, Σάββατο, δημοσιεύθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο διεθνής διαγωνισμός για την κατασκευή του τμήματος του διασυνδετήριου αγωγού εντός της επικράτειας της Βόρειας Μακεδονίας.
Το έργο έχει σφραγίδα PCI (Έργο Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος) και χρηματοδοτείται από την ΕΤΕπ. Η προθεσμία για την υποβολή των προσφορών ορίστηκε την 1η Φεβρουαρίου 2024.
Είχε προηγηθεί στα τέλη Αυγούστου ο διεθνής διαγωνισμός του ΔΕΣΦΑ για το ελληνικό τμήμα. Η υποβολή των προσφορών έληξε στις 8 Νοεμβρίου και σε αυτή τη φάση ο Διαχειριστής αξιολογεί τις προσφορές που υποβλήθηκαν για την επιλογή του αναδόχου.
Με αυτά τα δεδομένα, ο αγωγός, συνολικής έκτασης 123 χλμ., από τη Νέα Μεσημβρία έως το Νεγκότινο της Βόρειας Μακεδονίας, θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται από τις αρχές του επόμενου χρόνου για να είναι έτοιμος στα μέσα του 2025.
Το ελληνικό τμήμα, μήκους 56 χλμ., θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης έως τους Ευζώνους. Από τη Γευγελή θα ξεκινά το κομμάτι της Βόρειας Μακεδονίας έως το Νεγκότινο, που βρίσκεται στο ανατολικό μέρος της Βόρειας Μακεδονίας, μήκους 67 χλμ. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός για το εντός συνόρων τμήμα ανέρχεται σε 32,592 εκατ. ευρώ και για το εκτός συνόρων σε 83,653 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), σύμφωνα με την προκήρυξη.
Ο ΔΕΣΦΑ επιλέχθηκε, ύστερα από διαγωνισμό, από τον αντίστοιχο Διαχειριστή της Βόρειας Μακεδονίας, τη Nomagas, ως διαχειριστής του έργου που θα κατασκευαστεί στη γειτονική χώρα. Η Nomagas είναι ο φορέας υλοποίησης του project στη γείτονα. Έτσι, θα επιτευχθεί όχι μόνον καλύτερος συντονισμός μεταξύ των δύο χωρών για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, αλλά θα διασφαλισθεί και η εφαρμογή κοινών τεχνικών προδιαγραφών και στα δύο τμήματα, που υπαγορεύονται για το ενιαίο έργο.
Ο αγωγός θα είναι Hydrogen Ready, θα μπορεί, δηλαδή, να μεταφέρει 100% και ανανεώσιμο αέριο σε δεύτερη φάση. Ο μετρητικός σταθμός για τον αγωγό θα κατασκευαστεί στην ελληνική πλευρά. Όπως αναφέρεται στην προκήρυξη, για το τμήμα της Βόρειας Μακεδονίας, η σχεδιασμένη χωρητικότητα του αγωγού είναι στα 1,8 bcm ετησίως και θα περιλαμβάνει και την κατασκευή δικτύου οπτικών ινών.
Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, η αρχική χωρητικότητά του θα είναι στα 1,5 bcm ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 bcm ανά έτος.