Στην ενίσχυση του μεταφορικού έργου αλλά και του στόλου των συγκοινωνιών στα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης προχωρά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχοντας ολοκληρώσει ήδη μέρος της προμήθειας 250 νέων λεωφορείων και προγραμματίζοντας νέους διαγωνισμούς.
Αναλυτικότερα, και ως ότου τα νέα λεωφορεία ενταχθούν στο σύστημα κυκλοφορίας - άσκηση που κατά τον υπουργό κ. Χ. Σταϊκούρα «είναι εξαιρετικά απαιτητική» εξαιτίας της τεχνολογικής προσαρμογής- ο ΟΑΣΑ προχώρησε στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την παραχώρηση 63 λεωφορειακών γραμμών στην Ανατολική και τη Δυτική Αττική, που έως πρότινος εκτελούνταν από τα ΚΤΕΛ, μέσω συμβάσεων απευθείας ανάθεσης, οι οποίες έχουν παραταθεί έως το τέλος του 2023.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική προκήρυξη, η παραχώρηση των γραμμών καλύπτει 8ετή περίοδο και αφορά δύο τμήματα συνολικού προϋπολογισμού 400,3 εκατ. ευρώ, πλέον ΦΠΑ (13%). Το μέγιστο μοναδιαίο κόστος εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου ορίζεται στα 2,34 ευρώ ανά χιλιόμετρο και θα προσαυξάνεται ανά έτος.
Πέραν της παραπάνω κίνησης, σύμφωνα με την ηγεσία του ΥΠΟΜΕ έως τον Απρίλιο του 2024 θα έχουν ενταχθεί στην κυκλοφορία τα 250 λεωφορεία της σύμβασης με την κινεζική Ytong, η οποία υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο. Οι υπόλοιποι διαγωνισμοί για την προμήθεια νέων περιβαλλοντικά φιλικών οχημάτων βρίσκονται σε διάφορες φάσεις ωρίμανσης, σύμφωνα με την υφυπουργό Μεταφορών, κ. Χ. Αλεξοπούλου, εκτιμώντας ότι τα υπόλοιπα 400 λεωφορεία του πρώτου διαγωνισμού θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης σταδιακά μέχρι το 2025.
Το ΥΠΟΜΕ ωστόσο προσανατολίζεται στη διενέργεια και νέου διαγωνισμού προμήθειας λεωφορείων, με στόχο την ένταξη 1.300 νέων οχημάτων έως το 2027. Ο νέος διαγωνισμός υπολογίζεται να δημοπρατηθεί έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2024 και αφορά στην προμήθεια ακόμη 650 λεωφορείων (ηλεκτρικών ή υδρογόνου), ο οποίος σε αδρές γραμμές υπολογίζεται στα 400 εκατ. ευρώ. Δεδομένης της ευρύτερης περιβαλλοντικής πολιτικής της Ε.Ε. εκτιμάται ότι ο νέος διαγωνισμός θα εξασφαλίσει και ευρωπαϊκούς πόρους για τη χρηματοδότηση του
Σημειώνεται πως σήμερα στην Αθήνα μόνο από τα 1.600 λεωφορεία που διαθέτει ο ΟΣΥ, σε πραγματική κυκλοφορία είναι περίπου 1.050 οχήματα, τα οποία λόγω παλαιότητας θα αντικαθίστανται σταδιακά με την προσθήκη των νέων οχημάτων από τους παραπάνω διαγωνισμούς.