Τα pass και οι επιδοτήσεις δεν είπαν... την τελευταία τους λέξη

Στα σκαριά νέος γύρος επιδομάτων τα Χριστούγεννα. Ποιοι βάζουν υποψηφιότητα για ενισχύσεις 200-400 εκατ. ευρώ. Στο ζύγι πληθωρισμού και πλεονάσματος οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ το 2024.

Τα pass και οι επιδοτήσεις δεν είπαν... την τελευταία τους λέξη

Προσδοκίες υπέρβασης του αναθεωρημένου προς τα πάνω στόχου για το φετινό πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνονται στους κόλπους του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρωθυπουργός διαβεβαίωσε (στον Alpha) «… θα ξύσω τον πάτο του βαρελιού, αυτοί οι συμπολίτες μας που  δεν έχουν απόθεμα και άλλη δυνατότητα στήριξης, να κάνω ό,τι περνάει από το χέρι μου βλέποντας και τον προϋπολογισμό έως τέλους έτους, για να τους βοηθήσω».

Με την κατάθεση του προσχεδίου του προϋπολογισμού 2024, το ΥΠΕΘΟ προχώρησε σε ανοδική αναθεώρηση του στόχου για το φετινό πρωτογενές πλεόνασμα από το 0,7% του ΑΕΠ, που όριζε ο τρέχων προϋπολογισμός σε 1,1% του ΑΕΠ, που ήταν η εκτίμηση του Προγράμματος Σταθερότητας. Η δυναμική η οποία έχει αναπτυχθεί στα έσοδα όμως, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα που έδωσε η «ευελιξία» στην αξιοποίηση πόρων του τρέχοντος ΕΣΠΑ (250 εκατ. ευρώ) για αποζημιώσεις στους πληγέντες της Θεσσαλίας χωρίς να επηρεάζεται το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, φαίνεται να δημιουργούν περιθώριο ακόμα καλύτερου τελικού αποτελέσματος.

Πηγές του ΥΠΕΘΟ φωτογραφίζουν μια πιθανή υπέρβαση της τάξεως του 0,1%-0,2% του ΑΕΠ, γεγονός που μεταφράζεται σε δημοσιονομικό χώρο της τάξεως των 200-400 εκατ. ευρώ , αφήνοντας περιθώριο για νέες παρεμβάσεις επιδοματικού, μη μόνιμου, χαρακτήρα στο τέλος του έτους. Η βεντάλια των επιλογών περιλαμβάνει επέκταση του market pass για το σύνολο των καταναλωτών έως το τέλος του έτους (η επέκταση το τελευταίο δίμηνο αφορά μόνο τους πληγέντες σε Θεσσαλία και Έβρο), μια νέα επιταγή ακρίβειας, ή μια παρέμβαση στα καύσιμα, αν και τις τελευταίες ημέρες οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου υποχωρούν στην περιοχή των 90 δολαρίων (είχαν ξεπεράσει τα 97 δολάρια).

Επέκταση του market pass για δύο ακόμα μήνες έως το τέλος του έτους θα σήμαινε δημοσιονομικό κόστος κοντά στα 170 εκατ. ευρώ, η επιταγή ακρίβειας των 250 ευρώ πέρυσι τα Χριστούγεννα είχε στοιχίσει 232 εκατ. ευρώ, ενώ η περυσινή επιδότηση του ντίζελ θέρμανσης στην αντλία είχε κόστος 94 εκατ. ευρώ και το fuel pass είχε κοστίσει 217 εκατ. ευρώ.

Αποφάσεις, προφανώς, δεν έχουν ληφθεί καθώς ακόμα γίνονται μόνο υποθέσεις, χωρίς να έχει πιστοποιηθεί η υπέρβαση στον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή του ΥΠΕΘΟ, οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν προς το τέλος Νοεμβρίου, πιθανόν με την κατάθεση του τελικού σχεδίου του προϋπολογισμού στη Βουλή (21 Νοεμβρίου). Τότε άλλωστε θα ξεκαθαρίσει το τοπίο και αναφορικά με την παράταση ή μη των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε εστίαση (καφές, αναψυκτικά), μεταφορές, τουριστικό πακέτο, αθλητισμό και πολιτισμό.

Ο μειωμένος ΦΠΑ

Κορυφαίο στέλεχος του ΥΠΕΘΟ αναφέρει πως για την παράταση ή μη των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ το 2024 θα μετρήσει τόσο η πληθωριστική επίδραση της μη παράτασης όσο και το δημοσιονομικό κόστος της παράτασης. Το πιο βαρύ δημοσιονομικά μέτρο των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ αφορά τις μεταφορές με 320 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, ενώ οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ σε καφέ και αναψυκτικά κοστίζουν επιπλέον 150 εκατ. ευρώ. Μικρό, της τάξεως των 25 εκατ. ευρώ, είναι το κόστος για αθλητισμό και πολιτισμό.

Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στο 13% αφορούν τις χρεώσεις των ξενοδοχείων με ημιδιατροφή (13%), πλήρη διατροφή (το 5% της ενιαίας τιμής 24% και το υπόλοιπο 95% με 13%) και all inclusive (90% της ενιαίας τιμής με 13%), τις μεταφορές (εισιτήρια των δρομολογίων με τρένο, μετρό και τραμ, αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, αεροπορικά εισιτήρια, εισιτήρια των επιβατικών πλοίων), την εστίαση (καφές, ροφήματα, μη αλκοολούχα ποτά σε επιχειρήσεις εστίασης), τον αθλητισμό και πολιτισμό (δίδακτρα σε γυμναστήρια, σχολές χορού, εισιτήρια σε σινεμά και θέατρα).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v