Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ενας χρόνος IGB: Σχέδια αναβάθμισης και συνέργειες με FSRU Αλεξανδρούπολης

Διακίνηση φυσικού αερίου πάνω από την ετήσια δυναμικότητα του αγωγού τον πρώτο χρόνο λειτουργίας. Η σημασία διασύνδεσης με το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ και το market test για επέκταση μεταφορικής ικανότητας.

Ενας χρόνος IGB: Σχέδια αναβάθμισης και συνέργειες με FSRU Αλεξανδρούπολης

Τα πρώτα του γενέθλια γιορτάζει ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB. Την 1η Οκτωβρίου συμπλήρωσε ένα χρόνο λειτουργίας, διακινώντας στο διάστημα αυτό περί το 1,5 bcm φυσικού αερίου. Η διοίκηση της ICGB AD, που διαχειρίζεται τον αγωγό, έχει ξεκινήσει ήδη τις αναγκαίες διαδικασίες για την επέκταση της δυναμικότητας του IGB, προσβλέποντας και στις συνέργειες με το FSRU της Αλεξανδρούπολης.

Κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του IGB διακινήθηκαν συνολικά πάνω από 16,4 εκατ. MWh αερίου, με την τεχνική δυναμικότητα του αγωγού να είναι στα 3,3 bcm. Με τον αγωγό αυτό συνδέθηκαν για πρώτη φορά τα δίκτυα φυσικού αερίου Ελλάδος-Βουλγαρίας, η γειτονική χώρα απέκτησε απευθείας σύνδεση με τον TAP και τον Νότιο Διάδρομο, ανοίγουν νέοι δρόμοι για την τροφοδοσία αγορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Δυτικών Βαλκανίων και ως κομμάτι του Κάθετου Διαδρόμου παρέχει τη δυνατότητα προμήθειας της Μολδαβίας και της Ουκρανίας.

Το επόμενο στοίχημα του IGB είναι η αύξηση της δυναμικότητάς του στα 5 bcm. Προς τούτο η ICGB έχει ξεκινήσει σχετικές προμελέτες, προκειμένου να αναζητήσει εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης για τις πρόσθετες επενδύσεις που απαιτούνται. Δηλαδή, την επέκταση του συστήματος σωληνώσεων καθώς και νέα μετρητικά όργανα τόσο στην Κομοτηνή όσο και στη Στάρα Ζαγόρα. Το κόστος των νέων υποδομών προϋπολογίζεται σε περίπου 10 εκατ. ευρώ. Το οριστικό ποσό θα καθοριστεί με την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών.

Εκτός, όμως, από αυτές, χρειάζεται να ενεργοποιηθεί και η σύνδεση IGB με το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ, ώστε να καταστεί δυνατή η ροή αερίου από το FSRU της Αλεξανδρούπολης προς τη Βουλγαρία. Το σημείο σύνδεσης βρίσκεται στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής, όπου είναι ο μετρητικός σταθμός του IGB. Εκεί «κουμπώνει» από τη μία πλευρά ο TAP και από την άλλη ο ΔΕΣΦΑ.

Επί του παρόντος, η σύνδεση με το δίκτυο του Διαχειριστή του ελληνικού συστήματος είναι ανενεργή, προϋποτίθεται η έκδοση άδειας από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, είναι σε εξέλιξη συντονισμός των τριών εμπλεκόμενων μερών (ΥΠΕΝ, ICGB, ΔΕΣΦΑ), ώστε το θέμα να κλείσει μέσα στο φθινόπωρο.

Παράλληλα, προηγήθηκε συντονισμός ICGB και ΔΕΣΦΑ με την εταιρεία Gastrade, που «τρέχει» το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, ώστε με την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του τελευταίου, στις αρχές του 2024, αέριο που θα φθάνει στην ακριτική πόλη να διοχετεύεται στη Βουλγαρία μέσω της σύνδεσης ΔΕΣΦΑ-IGB.

Το πόσο σημαντική είναι η ενεργοποίηση της σύνδεσης του IGB με το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι περισσότερες από τις ετήσιες και τριμηνιαίες δημοπρασίες αερίου που διενήργησε η ICGB αφορούσαν το IP ΔΕΣΦΑ και πολύ λιγότερες το IP TAP. Οι δημοπρασίες αυτές ξεπέρασαν το 84% σε πληρότητα για το 2024.

Παράλληλα, η εταιρεία έχει πλέον στα χέρια της και την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος από το market test για την αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας του IGB. Η πρώτη φάση των μη δεσμευτικών προσφορών αφορούν σε ποσότητες συνολικά 4 bcm. Θα ακολουθήσει η σύνταξη προτάσεων έργων, η διεξαγωγή δημόσιας διαβούλευσης και η υποβολή της τελικής, ενιαίας πρότασης έργου στις αρμόδιες Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας Βουλγαρίας. Η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, αυτές, δηλαδή, που θα καταδείξουν την επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού, προβλέπεται να ξεκινήσει το καλοκαίρι του 2024.

Να θυμίσουμε ότι η ICGB AD είναι κοινή εταιρεία της IGI Poseidon (ΔΕΠΑ International και Edison) και της βουλγαρικής BEH AD (με ισόποσα μερίδια 50-50). Τη διοίκηση της εταιρείας ασκούν από κοινού, εκ μέρους της ελληνικής πλευράς, ο Γιώργος Σάτλας (φωτ.) και της βουλγαρικής η Τεοντόρα Γκεοργκίεβα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v