Πλήρη χαρτογράφηση των ενεργών POS στην αγορά επιδιώκει η ΑΑΔΕ έως τις 29 Σεπτεμβρίου βάζοντας στο «παιχνίδι» της δημιουργίας Μητρώου POS τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών και τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών. Από τους επαγγελματίες -χρήστες των POS ζητείται απλώς η επιβεβαίωση της ορθότητας των στοιχείων.
Μέσω της διαδικασίας δημιουργίας Μητρώου POS, κάθε μηχανάκι στην αγορά αποκτά «ονοματεπώνυμο» με πλήρη στοιχεία των Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών, από ΑΦΜ και επωνυμία έως ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του POS και βέβαια τον τραπεζικό λογαριασμό με τον οποίο «κουμπώνει».
Από το μικροσκόπιο δεν γλιτώνουν ούτε τα POS τα οποία είναι ξενόφερτα. Επωνυμία, αριθμός φορολογικού μητρώου αλλοδαπής ή άλλος λειτουργικά ισοδύναμος αριθμός ταυτοποίησης, χώρα καταστατικής έδρας ή μόνιμης εγκατάστασης Παρόχου Μέσων Πληρωμών αλλοδαπής είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που απαιτείται να δηλωθούν.
Με τον τρόπο αυτό, χωρίς να εμπλέκονται σε πρώτη φάση οι επαγγελματίες οι οποίοι χρησιμοποιούν τα POS για να δέχονται πληρωμές στη δουλειά τους, θα φτιαχτεί ένας πλήρης φάκελος με όλα τα στοιχεία ώστε κάθε POS να είναι ορατό στην ΑΑΔΕ και κυρίως «παντρεμένο» με έναν τραπεζικό λογαριασμό στον οποίο κατευθύνονται οι εισπράξεις. Κάπως έτσι ο όγκος δουλειάς των ελεγκτών περιορίζεται. Δεν χρειάζεται να κάνουν έρευνα για να βρουν τις εισπράξεις από POS κάθε επαγγελματία.
Τα στοιχεία θα είναι διαθέσιμα στην οθόνη του υπολογιστή τους. Από τους πρώτους μήνες του 2024 δε, εφόσον ολοκληρωθεί η διασύνδεση POS- ταμειακών, με τα πληκτρολόγια των POS να κλειδώνουν και να ανοίγουν μόνο εφόσον εκδοθεί απόδειξη, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να τελειώσει το «παραμύθι» της απόδειξης μόνο από το POS μακριά από τα μάτια της εφορίας. Για να τελειώσει και το «παραμύθι» της μη έκδοσης αποδείξεων, όταν γίνονται πληρωμές με μετρητά, υπάρχει ακόμα δρόμος.
Έως το τέλος του έτους πάντως, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας φιλοδοξεί να έχει ψηφίσει διάταξη με την οποία θα επεκτείνεται η υποχρεωτική εγκατάσταση POS σχεδόν σε όλη την αγορά, με ελάχιστες εξαιρέσεις.
Ποιοι δηλώνουν και πότε
Τα ενεργά POS των επιχειρήσεων θα δηλώνονται αυτοματοποιημένα, μέσω διεπαφής (API), ανά δεκαήμερο ορίζει απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή:
- Από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) που εκκαθαρίζουν συναλλαγές που εξοφλούνται με τη χρήση καρτών πληρωμής και
- Από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) που παρέχουν, εγκαθιστούν και διαχειρίζονται τερματικά μηχανήματα POS.
Πρώτη διαβίβαση στοιχείων
Κατά την πρώτη εφαρμογή γίνεται διαβίβαση των στοιχείων του άρθρου 3 της Α. 1137/2023 στην ΑΑΔΕ για το σύνολο των ενεργών μέσων πληρωμών. Σε κάθε επόμενη υποβολή διαβιβάζονται μόνο τα στοιχεία κάθε προσθήκης/μεταβολής/διαγραφής εντός του διαστήματος αναφοράς.
Στην περίπτωση των Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών (Αcquirers) ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται η 22α Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023.
Για το χρονικό διάστημα από τις 11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και την 5η Οκτωβρίου 2023.
Στην περίπτωση των Παρόχων Μέσων Πληρωμών (NSPs) ως ημερομηνία πρώτης εφαρμογής της σχετικής υποχρέωσης ορίζεται η 26η Σεπτεμβρίου 2023 με υποβαλλόμενα στοιχεία τα σχετικά με τα ενεργά Μέσα Πληρωμών κατά την 10η Σεπτεμβρίου 2023.
Για το χρονικό διάστημα από τις 11 έως και τις 30 Σεπτεμβρίου 2023, οι σχετικές δηλώσεις υποβάλλονται έως και την 5η Οκτωβρίου 2023.
Χρόνοι διαβίβασης στοιχείων
Η διαβίβαση των στοιχείων από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) και Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), λαμβάνει χώρα:
- Έως και την 15η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 1η έως και την 10η ημέρα του ιδίου μήνα.
- Έως και την 25η ημέρα εκάστου μήνα με χρονικό διάστημα αναφοράς την 11η έως και την 20ή ημέρα του ιδίου μήνα.
- Έως και την 5η ημέρα του επόμενου μήνα, με χρονικό διάστημα αναφοράς την 21η έως την τελευταία ημέρα του προηγούμενου μήνα.
Τι κάνουν οι χρήστες
Οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών υποχρεούνται να υποβάλλουν Δήλωση Μέσων Πληρωμών για το σύνολο των μέσων που διαθέτουν, αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση που οι Πάροχοι δεν δήλωσαν κάποιο εκ των Μέσων Πληρωμών ή δεν επικαιροποίησαν τα στοιχεία κάποιου εκ των Μέσων Πληρωμών, είτε οι Χρήστες Υπηρεσιών Πληρωμών κρίνουν ως ανακριβή τα στοιχεία που δηλώθηκαν από τους Παρόχους. Μη υποβολή δήλωσης εκ μέρους των Χρηστών Υπηρεσιών Πληρωμών εντός των προθεσμιών, νοείται ως αποδοχή των στοιχείων που δηλώθηκαν εκ μέρους των Παρόχων και τους αφορούν.
Η ΑΑΔΕ ενημερώνει τους Παρόχους για τις Δηλώσεις Μέσων Πληρωμών στις οποίες έχουν προβεί οι Χρήστες Μέσων Πληρωμών και δύναται να ζητά κάθε διαθέσιμο στοιχείο για την ορθότητα αυτών.