Σύσκεψη μεταξύ των παραχωρησιούχων εταιρειών των ελληνικών αυτοκινητροδρόμων και της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για το ζήτημα των αυξήσεων διοδίων είναι προγραμματισμένη για σήμερα.
Οι προθέσεις των δύο πλευρών έχουν λίγο πολύ εκφραστεί, με τη μεν κυβέρνηση να αρνείται οποιαδήποτε νέα αύξηση μέσα στο 2023, και τους παραχωρησιούχους να διαπραγματεύονται καταθέτοντας εναλλακτικές προτάσεις, υπερασπιζόμενοι το συμβατικό τους δικαίωμα.
Σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαδικασία, πέρα από τη διαπραγμάτευση για τις προβλεπόμενες αυξήσεις του 2022, στο τραπέζι τίθεται και η επικείμενη ετήσια αναθεώρηση, καθώς τον Σεπτέμβριο θα ενεργοποιηθεί εκ νέου η διαδικασία υπολογισμού κομίστρων διέλευσης για το 2024 και πάλι με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, ο οποίος είναι αποκλιμακωμένος σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022.
Η χρονική αλλά και ουσιώδης συγκυρία φαίνεται ότι θα παίξει ρόλο σε ένα σενάριο «συμψηφισμού», ώστε να μην περάσει μια διόλου ευκαταφρόνητη αύξηση που κατά μέσο όρο αγγίζει το 10% στον τελικό χρήστη από αύριο, 1η Σεπτεμβρίου. Υπενθυμίζεται πως από το 2015 που εφαρμόστηκε η συγκεκριμένη διαδικασία υπολογισμού διοδίων έως και το 2022 έφερε πέντε μειώσεις και τρεις αυξήσεις, οριακού, ωστόσο, ύψους.
Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις της προηγούμενης περιόδου ωστόσο οδήγησαν τον εν λόγω μαθηματικό τύπο σε αποτέλεσμα διψήφιας αύξησης, που η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ ζήτησε να παγώσει τουλάχιστον για το α' εξάμηνο του 2023, επεκτείνοντας την «παραίνεση» πλέον και για το σύνολο της τρέχουσας χρονιάς.
Πέρα ωστόσο από τη διαχείριση των προβλεπόμενων αυξήσεων, σημειώνεται πως με βάση τις εκάστοτε συμβάσεις παραχώρησης οι υπολογισμένες αυξήσεις, που προς το παρόν δεν μετακυλίστηκαν στους πολίτες, παραμένουν ως απαίτηση των παραχωρησιούχων, και άρα με κάποιο τρόπο θα πρέπει να αποδοθούν.
Στους αυτοκινητόδρομους με διόδια συμπεριλαμβάνονται οι Ολυμπία Οδός, Ιόνια Οδός, Νέα Οδός, Ε65, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Εγνατία Οδός και Μορέας, καλύπτοντας ουσιαστικά ολόκληρο το εγχώριο οδικό δίκτυο σύγχρονων δρόμων.