Σάρκα και οστά λαμβάνει ένα… αραχνιασμένο σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), που στοχεύει στον έλεγχο των κυκλωμάτων λαθρεμπορίου καυσίμων, τσιγάρων, αλκοολούχων ποτών κ.λπ., τα οποία ζημιώνουν τα κρατικά ταμεία με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.
Στην υπηρεσία των τελωνειακών αρχών θα διατεθούν σύντομα νέα ηλεκτρονικά ελεγκτικά «όπλα», με αιχμή τα συστήματα GPS, τα οποία θα «ιχνηλατούν» κάθε κίνηση των λαθρεμπόρων. Θα παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την κίνηση επαγγελματικών οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων, κατά την είσοδο και την κυκλοφορία τους στη χώρα.
Τα φορτηγά μεταφοράς εμπορευμάτων και τα εμπορευματοκιβώτια που διακινούνται θα εφοδιαστούν με συστήματα GPS Trackers και η κυκλοφορία τους θα ελέγχεται μέσω δορυφόρου αλλά και άλλων συστημάτων που θα εγκατασταθούν στη χώρα. Με το σύστημα αυτό, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της ΑΑΔΕ θα παρακολουθούν online τη διακίνηση των αγαθών σε όλα τα στάδια.
Η χρηματοδότηση του έργου, ύψους 80,06 εκατ. ευρώ, θα γίνει από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ την υλοποίησή του θα αναλάβει η ΑΑΔΕ, με στόχο την αντιμετώπιση του διασυνοριακού εγκλήματος και την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου ειδικά των καυσίμων.
Η σχετική απόφαση έχει υπογραφεί ήδη από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Νίκο Παπαθανάση και σύμφωνα μ' αυτή, αντικείμενο του έργου είναι να δημιουργηθεί για την Τελωνειακή Υπηρεσία της ΑΑΔΕ ένα ολοκληρωμένο σύστημα για τον έλεγχο και την καταγραφή φορτηγών και εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ) κατά τη διέλευσή τους από χερσαία συνοριακά σημεία και τελωνεία λιμένων, καθώς και την ψηφιακή παρακολούθηση της κίνησής τους κατά την κυκλοφορία τους εντός της χώρας.
Το νέο σύστημα θα καταγράφει αυτόματα και θα φωτογραφίζει τα διερχόμενα οχήματα, θα αναγνωρίζει ταξιδιωτικά έγγραφα, θα εντοπίζει τη θέση των φορτηγών και των κοντέινερ, ενώ θα διενεργεί αναλύσεις επικινδυνότητας φορτίων.
Στα φορτηγά που κυκλοφορούν στη χώρα μας θα τοποθετηθούν 10.740 συσκευές GPS-Trackers για δορυφορική παρακολούθηση, ενώ οι τελωνειακές αρχές θα προμηθευτούν δεκάδες σταθερές γεφυροπλάστιγγες, οχήματα με ακτίνες X-Rays, κινητές μονάδες ελέγχου και αναγνώρισης οχημάτων, κάμερες παρακολούθησης, αλλά και το κατάλληλο λογισμικό για όλα τα απαραίτητα συστήματα.
Αναλυτικότερα οι ελεγκτές θα έχουν στη διάθεσή τους:
- 29 σταθερές γεφυροπλάστιγγες για τη ζύγιση βαρέων οχημάτων οι οποίες θα τοποθετηθούν σε βασικά λιμάνια και στα σημεία εισόδου/εξόδου της χώρας,
- 16 σταθερά X-Rays νέας τεχνολογίας backscatter,
- 17 κινητές πλάστιγγες οι οποίες θα χρησιμοποιούνται σε διόδια, λιμάνια και σε άλλα σημεία,
- 17 κινητές μονάδες ελέγχου και αναγνώρισης οχημάτων εξοπλισμένες με κάμερες ALPR (Automatic License Plate Recognition), ειδικό εξοπλισμό και λογισμικό,
- 6 κινητά X-Rays νέας τεχνολογίας backscatter,
- 4 κινητές μονάδες οχημάτων άνω των 9 θέσεων για χρήση προανακριτικών πράξεων,
- κάμερες παρακολούθησης κλειστού κυκλώματος (CCTV),
- λογισμικό έκδοσης και ανάγνωσης έξυπνων καρτών εισόδου-εξόδου,
- μπάρες διέλευσης,
- λογισμικό κεντρικής αποθήκευσης δεδομένων,
- λογισμικό παρακολούθησης καλής λειτουργίας,
- λογισμικό διασύνδεσης με έτερα συστήματα,
- κάμερες παρακολούθησης κλειστού κυκλώματος (CCTV).
Συνολικά το σύστημα θα εγκατασταθεί σε:
- 34 συνοριακά σημεία, λιμάνια και αποθήκες διακίνησης,
- 132 σταθμούς διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της χώρας,
- 17 μη ελεγχόμενους μεγάλους κόμβους σε όλη την επικράτεια.
Το έργο της παρακολούθησης των εμπορευμάτων και των φορτηγών είναι ένα από 20 έργα που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης από την ΑΑΔΕ και θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί μέχρι το τέλος του 2025.