Ποιοι μπαίνουν στο στόχαστρο φοροελέγχων με όπλο το... Facebook

Εκδηλώσεις που γίνονται γνωστές με... λεπτομέρειες μέσα από τα social media προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες στις φορολογικές αρχές. Οι στοχευμένες κινήσεις και οι δράσεις που εστιάζουν στα e-shops.

Ποιοι μπαίνουν στο στόχαστρο φοροελέγχων με όπλο το... Facebook

«Δημοφιλείς προορισμοί» έχουν γίνει για τους ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αυτή την περίοδο κτήματα και γενικότερα ανοικτοί χώροι όπου διοργανώνονται κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμοι, βαπτίσεις, πανηγύρια και άλλοι εορτασμοί), καθώς σ’ αυτούς ανθεί το «σπορ» της φοροδιαφυγής.

Ακολουθώντας την πεπατημένη της τελευταίας τριετίας και με οδηγό καταγγελίες, κριτικές -ακόμα και αξιολογήσεις- ελέγχουν την έκδοση παραστατικών και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου αποκαλύπτεται εκτεταμένη φοροδιαφυγή, με το «μαύρο χρήμα» να μην λείπει από το …χορό.

Η Εφορία μάλιστα χρησιμοποιεί κάθε διαθέσιμο αλλά και κάθε ευφάνταστο μέσο για να αποκαλύψει φοροδιαφυγή και διακίνηση «μαύρου χρήματος». Όσο και αν ηχεί παράδοξο και ευτράπελο, ακόμα και οι κριτικές και αξιολογήσεις που κάνουν οι φορολογούμενοι σε ηλεκτρονικά καταστήματα κι άλλες επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών που διαθέτουν ιστοσελίδες, λαμβάνονται σοβαρά υπόψη.

Οπως, για παράδειγμα, γίνεται έλεγχος της περιουσιακής κατάστασης -ακόμα και με βάση φωτογραφίες και αναρτήσεις πολιτών στο Facebook (από επώνυμους αλλά και ανώνυμους πολίτες), η Εφορία αξιοποιεί τώρα τις κριτικές που λαμβάνουν χώρα για την παροχή υπηρεσιών και με βάση αυτές αναζητά πιθανές εστίες φοροδιαφυγής. Πρόσφορο έδαφος για ελέγχους αποτελούν οι εκδηλώσεις (γάμοι, βαφτίσια, εορτασμοί) και γενικότερα κάθε τύπου διοργανώσεις όπου μεγάλο μέρος των πληρωμών γίνεται με μετρητά και φυσικά χωρίς παραστατικά.

Το «εργαλείο» που χρειάζεται να διαθέτει η ΑΑΔΕ είναι ο χρόνος και ο τόπος των εκδηλώσεων, στοιχεία τα οποία στην πλειονότητα των περιπτώσεων αποκαλύπτονται από τους ίδιους τους συμμετέχοντες που…εκθέτουν κάθε λεπτομέρεια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Στην πρώτη γραμμή των ελέγχων βρίσκονται αυτή την περίοδο και οι αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, και άλλες πλατφόρμες συναλλαγών.

Οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ διενεργούνται στοχευμένα, έπειτα από συλλογή πληροφοριών που πραγματοποιείται μέσω ερευνών στο διαδίκτυο -και συγκεκριμένα σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στην πλατφόρμα αναζήτησης πληροφοριών google- και κατόπιν διασταύρωσης με άλλες πληροφορίες που βρίσκονται ήδη στη διάθεση των φορολογικών αρχών ή προέρχονται από καταγγελίες καταναλωτών.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν για τους ελεγκτές τα καταστήματα που δεν έχουν… φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω ιστοσελίδων που είναι ενταγμένες στο Facebook ή σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή ακόμη και μέσω ιστοσελίδων που λειτουργούν αυτόνομα ως e-shop.

Οι τιμές πώλησης των προϊόντων οι οποίες αναφέρονται σ’ αυτές τις ιστοσελίδες είναι ιδιαίτερα δελεαστικές και οι πωλητές, μέχρι να εντοπιστούν από την ΑΑΔΕ καταφέρνουν για μεγάλα χρονικά διαστήματα να πραγματοποιούν αδήλωτες και αφορολόγητες πωλήσεις… κάτω από τη …μύτη των αρμόδιων φορολογικών αρχών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v