Πόσοι προκρίνονται στον διαγωνισμό για σταθμούς αποθήκευσης ενέργειας

Οι αιτήσεις που προκρίνονται στην προσωρινή λίστα της ΡΑΑΕΥ. Εως τις 7 Αυγούστου οι ενστάσεις και άμεσα τα οριστικά αποτελέσματα. Τι προβλέπει μελέτη της Grant Thornton.

Πόσοι προκρίνονται στον διαγωνισμό για σταθμούς αποθήκευσης ενέργειας

Στην τελική ευθεία εισέρχεται πλέον ο διαγωνισμός της ΡΑΑΕΥ για την κατασκευή του πρώτου κύματος συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας. Αύριο, Πέμπτη, θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής ο προσωρινός κατάλογος των επιλεγέντων αιτήσεων, αφού πρώτα εγκριθεί από την Ολομέλεια του Τμήματος Ενέργειας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, φαίνεται να παίρνουν το πράσινο φως από την αρμόδια Επιτροπή 89 προτάσεις, που αντιστοιχούν σε ισχύ 3,2 GW, υπερκαλύπτοντας έτσι τη δημοπρατούμενη των 400 MW, σε πρώτη φάση.

Ουσιαστικά, οι πληροφορίες λένε ότι περνούν όλες οι αιτήσεις που έγιναν αποδεκτές, μετά την κατάθεση και της αναγκαίας εγγυητικής επιστολής. Να θυμίσουμε ότι αρχικά είχαν υποβληθεί 95 αιτήσεις, από τις οποίες μόνον οι 89 καλύφθηκαν με εγγύηση συμμετοχής.

Ως τις 7 Αυγούστου θα δοθεί χρόνος για την υποβολή τυχόν ενστάσεων, θα εξετασθούν μέσα σε δύο εργάσιμες ημέρες, δηλαδή, μέχρι τις 9 Αυγούστου και στις 10 του μηνός θα ανακοινωθούν τα οριστικά αποτελέσματα.

Η επόμενη διαγωνιστική διαδικασία από τη ΡΑΑΕΥ για επιπλέον δημοπρατούμενη ισχύ 300 MW τοποθετείται εντός του Σεπτεμβρίου και στα τέλη του έτους θα ακολουθήσουν και άλλα 300 MW.

Σε σχετική μελέτη που έδωσε στη δημοσιότητα η Grant Thornton προεξοφλείται ότι ένα μέρος των επενδυτών θα κινηθούν επιθετικά με χαμηλές προσφορές για ετήσια λειτουργική ενίσχυση, ωστόσο, εκτιμάται ότι η πλειοψηφία θα υποβάλει προσφορές σε λογικά και αναμενόμενα μεγέθη.

Όπως υποστηρίζει η Grant Thornton, η ΡΑΑΕΥ δεν αποσαφήνισε τα κριτήρια ομαδοποίησης των σταθμών αποθήκευσης και τη μεθοδολογία για τον ex-ante (εκ των προτέρων) υπολογισμό των εσόδων τους από τις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας.

Έτσι, οι υποψήφιοι επενδυτές, πάντα κατά την ίδια, κλήθηκαν να καταθέσουν προσφορές λαμβάνοντας υπόψη κυρίως το βάρος του Capex (κεφαλαιουχικές δαπάνες) και του Opex (λειτουργικά έξοδα) της επένδυσης, καθώς και το κίνητρο που έθετε ο διαγωνισμός για βέλτιστη συμμετοχή του σταθμού στην αγορά, βάσει ενός μηχανισμού κινήτρων και αντικινήτρων σύγκρισης της απόδοσης σταθμών εντός της ίδιας ομάδας.

Τα δεδομένα αυτά επιτρέπουν στη μελέτη της Grant Thornton να καταλήξει σε κάποια πρώτα ασφαλή, όπως τα χαρακτηρίζει, συμπεράσματα για τα χαρακτηριστικά του διαγωνισμού, τα κίνητρα και τη φιλοσοφία του:

  • Επενδυτές που μπορούν να πετύχουν οικονομίες κλίμακος ή να επωφεληθούν από μια κεντρική στρατηγική προμηθειών θα αποκτήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα κόστους απέναντι σε μεσαίου μεγέθους ανταγωνιστές.
  • Πολλοί επενδυτές αναμένεται να «σπάσουν» τις προσφορές τους σε μικρότερα έργα, για να εξασφαλίσουν θέση στην τελική λίστα.
  • Η μεθοδολογία για τον χαρακτηρισμό και την ομαδοποίηση των σταθμών αποθήκευσης που θα αποφασιστεί από τη ΡΑΑΕΥ προβλέπεται να επηρεάσει τη στρατηγική των συμμετεχόντων.
  • Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων εκτιμάται ότι θα προέλθει από τις υπηρεσίες εξισορρόπησης και τις επικουρικές υπηρεσίες κατά τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του σταθμού.
  • Ο έντονος ανταγωνισμός και οι τεχνολογικές βελτιώσεις αναμένεται να μειώσουν το κόστος του συστήματος μεσοπρόθεσμα.
  • Οι όροι χρηματοδότησης δεν έχουν αποσαφηνιστεί σε όλη την έκτασή τους, άρα, θα απαιτηθεί από τον τραπεζικό τομέα η περαιτέρω ανάλυση γι’ αυτού του είδους τα έργα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v