Στην κορυφή της ανάκαμψης σε πανευρωπαϊκό επίπεδα βρέθηκε η Ελλάδα τον περασμένο Ιούνιο, καταγράφοντας την υψηλότερη επίδοση ως προς την επιβατική κίνηση, με άνοδο 14,2% σε σχέση με τα προ πανδημίας νούμερα.
Ισχυρά αποτελέσματα κατέγραψαν σε επίπεδο α’ εξαμήνου δύο ελληνικά αεροδρόμια, εκείνα της Αθήνας και της Ρόδου (σ.σ.: πριν ξεσπάσουν οι πυρκαγιές στο νησί), καταφέρνοντας να ξεχωρίσουν μεταξύ άλλων ευρωπαϊκών αεροδρομίων.
Η επιβατική κίνηση σε όλο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 28,3% το α’ εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, με τη διεθνή κίνηση (+32,2%) να αυξάνεται με διπλάσιο ρυθμό από την εγχώρια κίνηση (+16,6%). Ο ρυθμός ανάκαμψης, πάντως, μειώθηκε το β’ τρίμηνο και έκλεισε στο 16,3% σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο, που έκλεισε στο +49%, αντανακλώντας το γεγονός ότι οι περιορισμοί στο πλαίσιο ανάσχεσης της Covid-19 στα ενδοευρωπαϊκά ταξίδια είχαν αρθεί σε μεγάλο βαθμό από τον Απρίλιο του περασμένου έτους.
Σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, ο όγκος των επιβατών σημείωσε πτώση σε ποσοστό 7,7% το α’ εξάμηνο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ACI Europe. Ο αριθμός των ταξιδιωτών ακολούθησε σταθερά ανοδική τροχιά και ως εκ τούτου μειώθηκε περαιτέρω η ψαλίδα στο -5,9% τον Ιούνιο από -11% τον Ιανουάριο.
Τι δείχνουν οι αριθμοί
Τα αεροδρόμια της ΕΕ+ (EE, Ισλανδία, Λιχτενστάιν, Νορβηγία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο) και εκείνα στην υπόλοιπη Ευρώπη κατέγραψαν παρόμοια αύξηση 28,7% και 26,4% αντίστοιχα σε επίπεδο επιβατικής κίνησης το α’ εξάμηνο του έτους σε σύγκριση με το 2022. Ωστόσο, σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, τα αεροδρόμια στην υπόλοιπη Ευρώπη (-2,1%) πλησίασαν περισσότερο στην πλήρη ανάκαμψη, με την αγορά της ΕΕ+ (-8,7%) να υστερεί σε μεγαλύτερο βαθμό.
Τον Ιούνιο, οι υψηλότερες επιδόσεις επιβατικής κίνησης στην αγορά της ΕΕ+ προήλθαν από τα αεροδρόμια της Ελλάδας (+14,2%), της Ισλανδίας (+9,3%), του Λουξεμβούργου (+8,7%), της Πορτογαλίας (+8,1%) και της Πολωνίας (+6,3%). Αντίθετα, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-32,2%), της Σλοβενίας (-31,9%), της Γερμανίας (-21,7%), της Βουλγαρίας (-20,5%) και της Σουηδίας (-18,8%) παρέμειναν πολύ χαμηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα.
Μεταξύ των μεγαλύτερων αγορών, τα αεροδρόμια στην Ιταλία (+1,9%) σημείωσαν τα καλύτερα αποτελέσματα, ακολουθούμενα από εκείνα της Ισπανίας (-2,8%), του Ηνωμένου Βασιλείου (-6%) και της Γαλλίας (-8,3%).
Στην υπόλοιπη Ευρώπη, τις καλύτερες επιδόσεις τον Ιούνιο κατέγραψαν τα αεροδρόμια της Αλβανίας (+114,6%), χάρη στην επέκταση των low cost αερομεταφορέων και ακολούθησαν εκείνα στο Ουζμπεκιστάν (+91,7%), την Αρμενία (+87,6%) και το Καζακστάν (+43,6%), τα οποία επωφελήθηκαν από τη μετατόπιση της ρωσικής κίνησης από την αγορά της ΕΕ+. Την ίδια στιγμή, τα αεροδρόμια στην Τουρκία (+0,6%) και στη Ρωσία (+0,4%) πέτυχαν πλήρη ανάκαμψη.
Η επιβατική κίνηση στα 5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια το α’ εξάμηνο παρέμεινε στο -8,9% συγκριτικά με τα προ πανδημίας επίπεδα, με το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης να είναι το μοναδικό που υπερέβη κατά 10,4% τα νούμερα του 2019.
Πάντως, μεταξύ των άλλων μεγάλων αεροδρομίων (εκείνων με περισσότερους από 25 εκατ. επιβάτες ετησίως), τα μόνα που ανέκαμψαν πλήρως στα νούμερα πριν από την πανδημία το α’ εξάμηνο του έτους ήταν εκείνα σε Λισαβόνα (+8,7%), Αθήνα (+7,3%), Πάλμα ντε Μαγιόρκα (+3,8%), Κωνσταντινούπολη (+1,6%) και Δουβλίνο (+1,5%).
Την ίδια στιγμή, τα περιφερειακά και μικρότερα αεροδρόμια (+0,4%) ανέκτησαν πλήρως τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία για το α’ εξάμηνο και έκλεισαν τον Ιούνιο στο +2,2%. Ωστόσο, διαπιστώθηκαν σημαντικές διακυμάνσεις μεταξύ αυτών των αεροδρομίων, με εκείνα που εξυπηρετούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς και βασίζονται σε αερομεταφορείς χαμηλού κόστους να σημειώνουν εντυπωσιακές επιδόσεις.
Μάλιστα, μεταξύ των αεροδρομίων που υποδέχονται μεταξύ 5 και 10 εκατ. επιβάτες ετησίως, ξεχώρισε η Ρόδος, με αύξηση 15,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής του ACI Europe (του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων), σχολίασε: «Η επιβατική κίνηση έχει ανακάμψει τους τελευταίους 6 μήνες, πλησιάζοντας όλο και περισσότερο στην πλήρη ανάκαμψη. Ωστόσο, το 2023 δεν είναι το 2019. Υπάρχουν σημαντικές διακυμάνσεις στις επιδόσεις μεταξύ των εθνικών αγορών και o αριθμός των ταξιδιωτών παραμένει κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα για περισσότερα από τα μισά αεροδρόμια της Ευρώπης (52%).
Εκτός από τον αντίκτυπο του πολέμου στην Ουκρανία σε ορισμένες αγορές, αυτό οφείλεται σε έναν μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι οι χαμηλού κόστους αερομεταφορείς επεκτείνονται επιλεκτικά, τη στιγμή που οι full service αεροπορικές εταιρείες έχουν περιορίσει την προσφορά τους».
«Μέχρι στιγμής, η ζήτηση παρέμεινε εξαιρετικά ανθεκτική παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και τις αυξήσεις-ρεκόρ που κατέγραψαν τα αεροπορικά εισιτήρια από την αρχή του έτους», συμπλήρωσε, επισημαίνοντας, ωστόσο, ότι οι προκλήσεις παραμένουν μετά τους καλοκαιρινούς μήνες, και εστίασε στο ενδεχόμενο επιδείνωσης του μακρο-οικονομικού περιβάλλοντος, καθώς και στην πιθανότητα οι αποταμιεύσεις της πανδημίας να εξαντλούνται.