Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΔΕΣΦΑ: Αυξήσεις-φωτιά στις ταρίφες φυσικού αερίου και νέα έργα

Ανατιμήσεις 18% με επίκληση λάθους στις προβλέψεις παρελθόντων ετών από τον Διαχειριστή. Τα υψηλά premia που εξασφάλισε στις φετινές δημοπρασίες, το market test και τα νέα έργα.

ΔΕΣΦΑ: Αυξήσεις-φωτιά στις ταρίφες φυσικού αερίου και νέα έργα

Κατακόρυφη αύξηση της τάξης του 18% σημειώνουν οι ταρίφες του ΔΕΣΦΑ για το 2023. Από 1,78 ευρώ τη μεγαβατώρα του 2022 διαμορφώνονται σε 2,10 ευρώ τη μεγαβατώρα μεσοσταθμικά για φέτος.

Την αύξηση αυτή η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ απέδωσε, κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, στις λανθασμένες προβλέψεις του παρελθόντος που φορτώνονται στο μέλλον, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά.

Το σύστημα τιμολόγησης βασίζεται στον υφιστάμενο Κανονισμό Τιμολόγησης που ισχύει από το 2016 και βρίσκεται υπό αναθεώρηση. Μάλιστα, με βάση αυτόν τον Κανονισμό, αναφέρθηκε ότι συνέβησαν και στο παρελθόν λάθη στις προβλέψεις. Αποκλίσεις τις θεωρεί ο Διαχειριστής, είτε προς τα επάνω είτε προς τα κάτω.

Οι ταρίφες, όπως εξηγήθηκε, διαμορφώνονται με βάση το εκάστοτε ρυθμιζόμενο έσοδο σε συνδυασμό με τις προβλεπόμενες ποσότητες φυσικού αερίου που διακινούνται από το σύστημα μεταφοράς του Διαχειριστή. «Το peak του 2023 πλήρωσε τις αμαρτίες των κακών προβλέψεων των προηγούμενων ετών», είπε ο Μιχάλης Θωμαδάκης, επικεφαλής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ. Ο Διαχειριστής προβαίνει σε διορθώσεις, αλλά μετά από δύο χρόνια.

Η ΡΑΕ έχει εγκρίνει από πέρυσι τις ταρίφες έως και το 2024. Για τον επόμενο χρόνο διαμορφώνονται σε 1,90 ευρώ τη μεγαβατώρα. Έχουν προϋπολογιστεί και οι ταρίφες για το 2025, το 2026 και το 2027, αλλά παραμένουν ενδεικτικές. Η Ρυθμιστική Αρχή έχει εγκρίνει για την 4ετία 2024-2027 WACC για τον Διαχειριστή ύψους 7,85%, με την «κοινωνικοποίηση» της Ρεβυθούσας να παραμένει στο 50%.

Με τον νέο Κανονισμό Τιμολόγησης εκτιμάται από τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ ότι θα αποτραπούν τα λάθη του παρελθόντος και τον Μάιο κάθε έτους θα γίνεται πιο ασφαλής υπολογισμός για τις ταρίφες του επόμενου. Αφέθηκε, μάλιστα, ανοιχτό το ενδεχόμενο να αναθεωρηθούν οι ενδεικτικές ταρίφες από το 2025 ως το 2027, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των δημοπρασιών για δέσμευση ποσοτήτων στα σημεία εισόδου-εξόδου του ΕΣΜΦΑ, σε συνδυασμό με τις νέες επενδύσεις.

Στις φετινές, πάντως, δημοπρασίες, που διενεργήθηκαν από τις 3 Ιουλίου έως χθες και αφορούσαν το έτος 2023-2024, ο ΔΕΣΦΑ εξασφάλισε σημαντικά premia (προσαυξήσεις στο αρχικό τίμημα), κάτι που σημαίνει επιπλέον έσοδα. Ενδεικτικά, στο σημείο εισόδου της Νέας Μεσημβρίας (σύνδεση με TAP) η συνολική προσφερόμενη δυναμικότητα δεσμεύθηκε με premium 104%, ενώ στο νέο σημείο εισόδου, της Αμφιτρίτης, για την εξυπηρέτηση του FSRU Αλεξανδρούπολης, η δημοπρασία έκλεισε με premium 684%!

Αντίθετα, στο σημείο εξόδου του Σιδηροκάστρου, όπου το ΕΣΦΑ συνδέεται με το βουλγαρικό σύστημα, η προσαύξηση ήταν στο 24%, ενώ οι δεσμεύσεις δυναμικότητας για τα επόμενα 4 χρόνια είναι στο 50% της τεχνικής δυναμικότητας.

Το μικρότερο ενδιαφέρον των χρηστών για δυναμικότητα εισόδου στην Ελλάδα από το Σιδηρόκαστρο αποδίδεται από τον ΔΕΣΦΑ στις υψηλές μακροχρόνιες δεσμεύσεις από δημοπρασίες προηγούμενων ετών, αλλά και στο συνεχώς μειούμενο μερίδιο του ρωσικού αερίου στην ελληνική αγορά. Στο 6μηνο φέτος οι ροές του ρωσικού αερίου είναι μειωμένες κατά 46%.

Τα premia, όπως ανέφερε η CEO του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλι, χρησιμοποιούνται από τον Διαχειριστή και για τη μείωση των τιμολογίων. Ωστόσο, από τα έσοδα που εξασφαλίστηκαν από τις προσαυξήσεις των δημοπρασιών του 2022, ποσό 65 εκατ. ευρώ αποφασίστηκε από τη ΡΑΕ να κατευθυνθεί στον λογαριασμό Ασφάλειας Εφοδιασμού, για να μην επιβαρυνθούν οι καταναλωτές με τέλη εφοδιασμού.

Η νυν ΡΑΑΕΥ έχει αναθέσει σε εξωτερικούς συμβούλους μελέτες για σενάρια επικινδυνότητας, ώστε να προχωρήσει στη συνέχεια στην εκπόνηση Σχεδίου Προληπτικής Δράσης για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο δεν είναι γνωστό ακόμη αν θα αποφασίσει εκ νέου ένα μέρος των premia του Διαχειριστή να ενισχύσει και πάλι τον προαναφερόμενο λογαριασμό.

Το market test και τα νέα έργα

Για τον προσδιορισμό νέων έργων διασύνδεσης που θα αποσυμφορήσουν και θα ενισχύσουν το υφιστάμενο σύστημα μεταφοράς ο ΔΕΣΦΑ αποφάσισε να προχωρήσει σε market test, ώστε μέσω της μακροχρόνιας δέσμευσης δυναμικότητας να διασφαλιστεί η ανάκτηση του κόστους των έργων. Η κίνηση αυτή υπαγορεύθηκε και από τον αυξανόμενο αριθμό αιτημάτων σύνδεσης με το ΕΣΦΑ. Όπως έγινε γνωστό, υπάρχουν αιτήματα για σύνδεση από τέσσερα FSRU, καθώς και τέσσερις νέους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής.

Στη μη δεσμευτική φάση εκδήλωσαν ενδιαφέρον 27 εταιρείες για 65 δισ. κ.μ., δηλαδή, 10 φορές επάνω από την αγορά της χώρας μας. Στις αρχές του 2024 θα ακολουθήσει και η δεσμευτική φάση, αυτή που θα καταδείξει το πραγματικό ενδιαφέρον.

Σε κάθε περίπτωση, στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2023-2032, με συνολικό προϋπολογισμό 1,29 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβάνονται 83 έργα, από τα οποία τα 64 θα είναι έτοιμα ως τα τέλη του 2024.

Ήδη κατασκευάζεται ο αγωγός Δυτικής Μακεδονίας, που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2024, για να καλύψει τις τηλεθερμάνσεις της περιοχής τον χειμώνα 2024-2025, ενώ ο αγωγός προς τη Βόρεια Μακεδονία βρίσκεται στη φάση των διαγωνισμών για την επιλογή υλικών και κατασκευαστών, με εκτίμηση ότι θα αρχίσει να κατασκευάζεται τους πρώτους μήνες του 2024.

Για την αποσυμφόρηση του συστήματος σχεδιάζονται δύο νέοι αγωγοί, στον Βορρά, Καρπερή-Κομοτηνή, 215 χλμ. και στον Νότο, Πάτημα-Λειβαδειά, 100 χλμ.

Υπάρχουν και πιο φιλόδοξα έργα, όπως ένας νέος αγωγός αποκλειστικά για τη μεταφορά καθαρού υδρογόνου, από την Κόρινθο ως το σημείο διασύνδεσης με τη Βουλγαρία στο Σιδηρόκαστρο, 540 χλμ. Το έργο αυτό προκρίθηκε ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), ύστερα από την κοινή πρόταση που κατέθεσαν ΔΕΣΦΑ και Bulgartransgaz και αναμένεται η επίσημη ανακοίνωση της οριστικής λίστας, το φθινόπωρο.

Ένα ακόμη έργο, κοινή πρόταση της Energean Oil & Gas και του ΔΕΣΦΑ, προκρίθηκε επίσης ως PCI. Πρόκειται για τη δέσμευση και αποθήκευση CO2 στον Πρίνο.

Την κ. Γκάλι πλαισίωσε στη συνέντευξη όλο το management team του Διαχειριστή, που περιλαμβάνει, εκτός από τον κ. Θωμαδάκη, και τους κ. Σωτήρη Μπράβο, Γιάννη Χωματά και Νίκο Κατσή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v