Προχωρά η συγχώνευση των τριών ΕΔΑ της ΔΕΠΑ Υποδομών

Προγραμματισμός για επενδύσεις 261 εκατ. ευρώ έως το 2029, με έμφαση στην επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου. Αναμένονται αυξήσεις στα τιμολόγια. Ο ρόλος του WACC.

Προχωρά η συγχώνευση των τριών ΕΔΑ της ΔΕΠΑ Υποδομών
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΑ Αττικής, Λεωνίδας Μπακούρας

Προχωρά με γοργούς ρυθμούς πλέον η ενοποίηση των τριών Εταιρειών Διανομής Αερίου, που βρίσκονται υπό την «ομπρέλα» της ΔΕΠΑ Υποδομών, την οποία έχει εξαγοράσει η Italgas. Έρχονται, παράλληλα, μεγάλες αυξήσεις στις ταρίφες των ΕΔΑ, μετά το υψηλό WACC (μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίων) που εξασφάλισε η ΔΕΠΑ Υποδομών από τη ΡΑΑΕΥ, ύψους 8,57% για το 2023.

Επιβεβαιώνεται, έτσι, το ρεπορτάζ του Euro2day.gr, σύμφωνα με το οποίο ο σχεδιασμός για τη συγχώνευση των ΕΔΑ Αττικής, ΔΕΔΑ και ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας θα προχωρούσε μετά την ολοκλήρωση των εκλογών, από το αποτέλεσμα των οποίων θα κρινόταν εν πολλοίς η επιτυχία του εγχειρήματος.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΑ Αττικής Λεωνίδας Μπακούρας, σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε χθες για την ανακοίνωση των επενδυτικών πλάνων της εταιρείας, επιβεβαίωσε την ενοποίηση, αναφέροντας, μάλιστα, ότι θα έχει ολοκληρωθεί ως τον Οκτώβριο. Ο ίδιος, σε μια προσπάθεια να κατευναστούν οι ανησυχίες των εργαζομένων, έσπευσε να διαβεβαιώσει ότι «η ενοποίηση δεν θα έχει καμία επίπτωση στο προσωπικό, θα παραμείνει ως έχει».

Να θυμίσουμε ότι η ενοποίηση των τριών ΕΔΑ απαιτεί τη συνένωση των περιουσιακών βάσεων των εταιρειών και τα τρία διαφορετικά τιμολόγιά τους να γίνουν ένα εθνικό. Για όλα αυτά θα χρειαστούν ρυθμιστικές αποφάσεις από τη ΡΑΑΕΥ, που θα κληθεί να δώσει και το θεσμικό «οκέι» για τη συγχώνευση. Δεδομένου ότι δεν υπάρχει απαγορευτικό για την ενοποίηση (η πρώην ΡΑΕ αναγκάστηκε να πάρει πίσω τους αρχικούς αυστηρούς όρους στα κείμενα πιστοποίησης των τριών ΕΔΑ, ως Ανεξάρτητων Διαχειριστών), προφανώς οι ρυθμίσεις θα έχουν τεχνικό χαρακτήρα.

Σε ό,τι αφορά τώρα την αύξηση των τιμολογίων, ο κ. Μπακούρας ρωτήθηκε, αλλά δεν απάντησε, παραπέμποντας το θέμα στον μέτοχο, την Italgas. Πάντως, για το 2023 θεωρείται ότι είναι δεδομένες με το WACC που πήρε η ΔΕΠΑ Υποδομών για κάθε μία από τις θυγατρικές της.

Για την ιστορία να πούμε ότι ζητούσε να κυμανθεί μεταξύ 8% και 9%, συνεπώς, το αίτημά της έγινε αποδεκτό. Το 2021 και το 2022 ήταν 7,03%. Η ΡΑΑΕΥ αναμένεται να προσδιορίσει το WACC για την τριετή ρυθμιστική περίοδο 2024-2026 στα μέσα του φθινοπώρου, οπότε και θα έχει κλείσει και η συγχώνευση των τριών ΕΔΑ, καθώς πλέον θα έχουν ένα ενιαίο τιμολόγιο. Γι’ αυτό προφανώς δόθηκε WACC μόνο για φέτος.

Ο κ. Μπακούρας ανακοίνωσε, εξάλλου, ότι προγραμματίζονται επενδύσεις ύψους 261 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2023-2029, οι οποίες περιλαμβάνουν: νέο δίκτυο στην περιοχή της άδειας της 633 χλμ. χαμηλής πίεσης και 16 χλμ. μέσης πίεσης, την κατασκευή τεσσάρων σημείων έγχυσης βιομεθανίου, ενός σημείου έγχυσης υδρογόνου, την κάλυψη νέων δήμων της ηπειρωτικής Αττικής με 7 σταθμούς LNG μικρής κλίμακας έως το 2029, την αντικατάσταση των συμβατικών μετρητών με «έξυπνους» από το 2025, την ψηφιοποίηση του δικτύου, τη χρήση της τεχνολογίας Picarro για την ασφάλεια των υποδομών, καθώς και την αντικατάσταση του παλιού δικτύου από χυτοσίδηρο, έκτασης 55 χλμ., στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας μέχρι το 2026.

Για φέτος, ειδικότερα, η ΕΔΑ Αττικής θα δαπανήσει 41,49 εκατ. ευρώ για την κατασκευή δικτύου 122,44 χλμ. χαμηλής πίεσης και 1,5 χλμ. μέσης πίεσης, νέους παροχετευτικούς αγωγούς για την εγκατάσταση 14.514 μετρητών, καθώς και την αντικατάσταση 10 χλμ. δικτύου από χυτοσίδηρο. Παράλληλα, φέτος ξεκινά η ψηφιοποίηση του δικτύου της εταιρείας και εγκαθίστανται «έξυπνοι» μετρητές σε όλους τους νέους καταναλωτές.

Στο πρώτο εξάμηνο η ΕΔΑ Αττικής, όπως αναφέρθηκε, έχει συνάψει 5.061 νέες συμβάσεις σύνδεσης με το δίκτυο διανομής αερίου και έχει ολοκληρωθεί η επέκτασή του κατά 58 χλμ., έναντι 54 χλμ. για όλο το 2022. Μέχρι τα τέλη του έτους εκτιμάται ότι οι νέες συνδέσεις θα είναι συνολικά 13.500.

Στο πλαίσιο της βελτίωσης των υπηρεσιών της εταιρείας, η διοίκησή της, όπως είπε ο κ. Μπακούρας, δίνει σημασία στη μείωση του χρόνου σύνδεσης, ο οποίος έχει περιοριστεί στις 30 ημέρες από την υπογραφή συμβολαίου με τον πάροχο αερίου. Οι χρόνοι σύνδεσης στο παρελθόν έφθαναν και τους τρεις μήνες, ανέφερε ο κ. Μπακούρας. Με την τεχνολογία Picarro, εξάλλου, διεξάγονται προληπτικοί έλεγχοι ανίχνευσης ενδεχόμενων διαρροών στο υφιστάμενο δίκτυο αερίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v