Στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που κατέγραψαν επιδόσεις ανώτερες από εκείνες του 2019 συμπεριελήφθησαν τα ελληνικά, καταγράφοντας τον Απρίλιο άνοδο κατά 11% ως προς την επιβατική κίνηση σε σχέση με τα προ πανδημίας νούμερα, με εκείνα της Αθήνας και της Ρόδου να ξεχωρίζουν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe), τα ελληνικά αεροδρόμια κατέλαβαν μία θέση μεταξύ εκείνων που σημείωσαν τα πιο ισχυρά αποτελέσματα, μετά από την Ισλανδία (+14,5%) και την Κύπρο (+11,9%). Υψηλές επιδόσεις κατέγραψαν επίσης τα αεροδρόμια της Πορτογαλίας (+10,7%), της Βουλγαρίας (+8,7%) και της Μάλτας (+8,4%), ξεπερνώντας σημαντικά τα νούμερα του 2019.
Μάλιστα, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» συμπεριελήφθη στην πεντάδα με τους ευρωπαϊκούς αερολιμένες που δέχονται έως 25 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση και κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα, το αεροδρόμιο της ελληνικής πρωτεύουσας σημείωσε άνοδο 7,6% σε σχέση με τα προ πανδημίας νούμερα και βρέθηκε στην τρίτη θέση μετά από τα αεροδρόμια της Κωνσταντινούπολης και της Πάλμα ντε Μαγιόρκα.
Στα αεροδρόμια που ξεχώρισαν για τα αποτελέσματά τους συμπεριελήφθη και εκείνο της Ρόδου, το οποίο σημείωσε αύξηση σε ποσοστό 39,3% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα και τερμάτισε στη δεύτερη θέση μεταξύ των αερολιμένων που υποδέχονται από 5 μέχρι 10 εκατ. ταξιδιώτες σε ετήσια βάση και ξεπέρασαν τα νούμερα του 2019, μετά το Σότσι της Ρωσίας που βρέθηκε στον συν 95,2%.
Η εικόνα στην υπόλοιπη Ευρώπη
Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια οδεύει προς την πλήρη ανάκαμψη, ωστόσο, διαπιστώνεται μεγάλη απόκλιση μεταξύ των αεροδρομίων σε ολόκληρη την ήπειρο.
Η επιβατική κίνηση στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 21,1% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022, ωστόσο, παραμένει μειωμένη σε ποσοστό 7,6% σε σχέση με τα προ πανδημίας νούμερα, με τις διακοπές του Πάσχα να παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενίσχυση της ζήτησης, παρά την αύξηση των αεροπορικών εισιτηρίων.
Με βάση τα στοιχεία, μόνο το 47% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων έχει ανακτήσει πλήρως τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία, κυρίως λόγω της υψηλής ζήτησης για ταξίδια αναψυχής και ταξίδια με στόχο την επίσκεψη σε φίλους και συγγενείς, της επέκτασης των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους και της μειωμένης διάθεσης θέσεων από των πλειονότητα των αεροπορικών εταιρειών. Τα αεροδρόμια εντός της Ε.Ε. παρουσίασαν αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά +19,1% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, με αποτέλεσμα βρίσκεται στο -8,1% συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2019.
Μακριά από την πλήρη ανάκαμψη, καταγράφοντας σημαντικές απώλειες, παρέμειναν τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-39,8%), της Γερμανίας (-26,1%), της Σλοβακίας (-25,9%) και της Τσεχικής Δημοκρατίας (-23,7%).
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις των μεγαλύτερων αγορών, τα αεροδρόμια της Ισπανίας (+2,7%) και της Ιταλίας (+1%) ανέκαμψαν πλήρως, ακολουθούμενα από εκείνα στο Ηνωμένο Βασίλειο (-9,3%), στη Γαλλία (-12,8%) και στη Γερμανία.
Και μπορεί τα αεροδρόμια στην Ουκρανία να βρέθηκαν στο μηδέν, λόγω του πολέμου με τη Ρωσία, ωστόσο, και εκείνα στη Μολδαβία (-19,9%) επηρεάστηκαν. Στον αντίποδα, πάντως, τα αεροδρόμια στη Ρωσία (-2,8%) κατάφεραν να σημειώσουν επιδόσεις κοντά σε εκείνες πριν από την πανδημία, χάρη στη μετατόπιση της ζήτησης προς εγχώριους προορισμούς και αγορές εκτός Ε.Ε.
Στους… κερδισμένους συμπεριελήφθησαν επίσης τα αεροδρόμια στην Αρμενία (+95,1%), στο Ουζμπεκιστάν (+75,4%) και στη Σερβία (+24,2%), με την Τουρκία (-1,5%) σχεδόν να ανακάμπτει στα νούμερα του 2019 και την Αλβανία (+115,8%) και τη Βόρεια Μακεδονία (+21,7%) να καταγράφουν αξιοσημείωτη ανάπτυξη.