Οι αναλυτές από 41 τραπεζικούς κολοσσούς, οι οποίοι μετείχαν στην τελευταία έρευνα της ΕΚΤ για τις προοπτικές της νομισματικής πολιτικής και των μακροοικονομικών μεγεθών, δεν είχαν καμία αμφιβολία για το 2023.
Ο πληθωρισμός φέτος στην ευρωζώνη θα είναι 100% πάνω από 2%. Το 2024, επίσης, το σκηνικό είναι παραπάνω από γκρίζο. Σε ποσοστό 70% δηλώνουν ότι ο πληθωρισμός θα είναι πάνω από 2%, με τους κινδύνους να παραμένουν ανοδικοί.
Όσοι περιμένουν ότι το 2025 θα είναι μια χρονιά όπου επιτέλους ο πληθωρισμός θα επιστρέψει κάτω από το 2%, θα βρουν μόλις έναν στους δύο αναλυτές να συμφωνούν μαζί τους. Οι ψήφοι είναι διχασμένες. 50% οι πιθανότητες για πληθωρισμό χαμηλότερο από 2% και 50% οι πιθανότητες για πληθωρισμό υψηλότερο. Με απλά λόγια, φαίνεται πως έχουμε δρόμο μπροστά μας για να ξεμπερδέψουμε με τον πληθωρισμό και ακόμα περισσότερο, όπως προκύπτει από την ίδια έρευνα, για να «ανασάνουμε» από τις διαρκείς ανατιμήσεις στα τρόφιμα.
Στην Ελλάδα, της προεκλογικής περιόδου, ο πληθωρισμός και η ακρίβεια πυροδοτούν διαρκείς κόντρες κυβέρνησης - αντιπολίτευσης και το βράδυ αναμένεται να ρίξουν λάδι στη φωτιά της πολιτικής αντιπαράθεσης, στο πλαίσιο του debate. Νωρίτερα, στις 12 το μεσημέρι, η ΕΛΣΤΑΤ θα ανακοινώσει, εκτός απροόπτου, διάσπαση του ορίου του 4%, στηρίζοντας το κυβερνητικό αφήγημα περί σταδιακής μείωσης του πληθωρισμού.
Η αλήθεια είναι πως από τον απόλυτο εφιάλτη του 12,1% το περασμένο καλοκαίρι, από τον Οκτώβριο του 2022 ο εθνικός δείκτης τιμών καταναλωτή υποχωρεί σταθερά, για να φτάσει τον Μάρτιο στο 4,6%. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat, ο εναρμονισμένος δείκτης τον Απρίλιο στην Ελλάδα υποχώρησε στο 4,5% από 5,4% τον Μάρτιο, όταν στην ευρωζώνη κινήθηκε οριακά υψηλότερα, στο 7% από 6,9%.
Παρά το καθοδικό κανάλι του πληθωρισμού, επιμέρους ο δείκτης τιμών τροφίμων συνεχίζει να αυξάνεται με διψήφια ποσοστά και μένει να φανεί στα σημερινά στοιχεία, αν η μάχη των προσφορών κυρίως στα γαλακτοκομικά δίνει μια πρώτη ανάσα τουλάχιστον σε μηνιαία μεταβολή. Διότι η σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα και πάλι θα είναι απογοητευτική για τις τσέπες των καταναλωτών.