Τρεις κοινοπραξίες διεκδικούν το μεγάλο έργο του οδικού άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ). Πρόκειται για το σχήμα Ακτωρ Παραχωρήσεις - Μυτιληναίος, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και το σχήμα AVAX-Egis-Meridiam (οι δύο τελευταίες είναι γαλλικές εταιρείες).
Οπως έχει γράψει το Euro2day.gr, το ύψος του «σκιώδους» διοδίου αλλά και η οικονομική προσφορά σε σχέση με τη δημόσια χρηματοδότηση που έχει εξασφαλίσει το έργο θα αποτελέσουν τα βασικά κριτήρια επιλογής του αναδόχου για τη mega παραχώρηση του μεσαίου τμήματος του ΒΟΑΚ.
Ήδη στον σπονδυλωτό σχεδιασμό για τη δημιουργία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη μήκους 22,5 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ που θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Ιntrakat. Επιπλέον έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος 14,5 χλμ., προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο (με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον κρατικό προϋπολογισμό) με ανάδοχο την Άκτωρ.
Το μεγάλο έργο συμπλήρωσης ωστόσο του αυτοκινητοδρόμου αφορά στα 100 χλμ. (+57 χλμ. προαίρεση), το οποίο αποτελεί τόσο κατασκευαστικά όσο και χρηματοοικονομικά «πρόκληση». Προκειμένου το χρηματοοικονομικό μοντέλο να αποδώσει και να καταστεί ελκυστικό, στη σύμβαση Παραχώρησης προβλέπεται αφενός δημόσια χρηματοδότηση (800 εκατ. ευρώ) και αφετέρου η επιδότηση του Παραχωρησιούχου με «σκιώδες» κόμιστρο διέλευσης.
Ως προς το πρώτο σκέλος, έχουν εξασφαλιστεί 600 εκατ. ευρώ από πόρους ΕΣΠΑ και 200 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Όσον αφορά το «σκιώδες» διόδιο, η συγκεκριμένη πρακτική αποζημίωσης του Παραχωρησιούχου υιοθετείται για πρώτη φορά και επιλέχθηκε προκειμένου να υποστηριχθεί το έργο, καθώς οι μελέτες αποδεικνύουν ότι οι διελεύσεις είναι περιορισμένες και κυρίως τοπικές, άρα το κλασικό κόμιστρο διέλευσης θα ήταν ασύμφορο -χωρίς τη συγκεκριμένη υποστήριξη από το κράτος- για τους διεκδικητές του έργου. Σημειώνεται ότι στον ΒΟΑΚ θα εγκατασταθούν ηλεκτρονικά διόδια με χιλιομετρική χρέωση (0,063 ανά χλμ.), καθ' όλο το μήκος του εκτός των παρακάμψεων.