Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στα «χαρακώματα» το Eurogroup για χρέος και Ευρω-Νότο

«Όχι» από τον Βορρά στη χαλάρωση της δημοσιονομικής προσαρμογής. Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές η πρόταση της Κομισιόν. «Βραχνάς» τα διμερή συμβόλαια και… στο βάθος το δημόσιο χρέος. Η πολιτική εξυπηρέτηση της Κομισιόν στην ελληνική κυβέρνηση.

Στα «χαρακώματα» το Eurogroup για χρέος και Ευρω-Νότο

H γενική ρήτρα διαφυγής παύει να υπάρχει από το 2024. Αυτό είναι αποφασισμένο και βεβαίως έχει αντίκτυπο στις παροχές που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, πολλές από τις οποίες είναι έκτακτες (one-off), δεδομένου ότι μπορεί τον Οκτώβριο να απαιτηθούν δημοσιονομικές κινήσεις προσαρμογής.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι αύριο στο τραπέζι του άτυπου Eurogroup, παρουσία και των κεντρικών τραπεζιτών της ευρωζώνης, θα συνεχιστεί η συζήτηση για την αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Παρά το γεγονός ότι οι αλλεπάλληλες κρίσεις απέδειξαν ότι το Σύμφωνο, ως έχει, δεν λειτουργεί, εντούτοις παραμένουν οι διαφωνίες, με την Ολλανδία και τη Γερμανία να λένε όχι στα διμερή συμβόλαια και στη διευκόλυνση χωρών με υψηλό χρέος όπως είναι η Ελλάδα και η Ιταλία. Εμφατικά στάθηκε στο συγκεκριμένο θέμα προχθές και ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, με άρθρο του στους Financial Times.

Non-paper γερμανικής… πειθαρχίας

Ενα γερμανικό non-paper που έκανε τον γύρο των δημοσιονομικών γραφείων πριν από μερικές ημέρες ξεσήκωσε της χώρες του Νότου, που φοβούνται νέα σκληρή προσαρμογή για να υποχωρήσει το δημόσιο χρέος.

Το έγγραφο αναφέρει ότι το Βερολίνο είναι αντίθετο στο να χαλαρώσουν οι κανόνες μείωσης του χρέους και υπογραμμίζει ότι ακόμα και μετά την αλλαγή του Συμφώνου, οι κανόνες της ΕΕ θα πρέπει «να οδηγήσουν σε (επαρκή) μείωση των υψηλών δεικτών χρέους κάθε χρόνο από την έναρξη του μεταρρυθμισμένου δημοσιονομικού πλαισίου».

Αυτή είναι η θέση της Γερμανίας και εστάλη στην Κομισιόν υπό μορφή non-paper πριν την ανακοίνωση της χθεσινής πρότασης.

Σύμφωνα με το Βερολίνο, τα τρέχοντα σχέδια της Επιτροπής «πρέπει να τροποποιηθούν». Για την επίτευξη αυτού του στόχου, το έγγραφο προτείνει ελάχιστη μείωση του χρέους («κοινή διασφάλιση») κατά 1% του ΑΕΠ ετησίως για τις υπερχρεωμένες χώρες όπως η Ιταλία και 0,5% για τις μεσαίου χρέους χώρες όπως η Αυστρία. Αυτό συνεπάγεται και την εγκατάλειψη μιας περιόδου προσαρμογής τεσσάρων έως επτά ετών, την οποία η πρόταση της Κομισιόν είχε προβλέψει για τα κράτη-μέλη έως ότου το επίπεδο του χρέους τους αρχίσει την ετήσια μείωση.

Το non-paper στοχεύει Ελλάδα και Ιταλία. Η Αθήνα είναι κάθετα αντίθετη, όμως αυτή τη χρονική στιγμή πρέπει να διαλέξει: Μάχη για τις παροχές ή μάχη για το δημόσιο χρέος.

Κυβερνητικές πηγές που μίλησαν στο Euro2day.gr θεωρούν ότι δεν θα βγει λευκός καπνός αύριο. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μόνο ένα Eurogroup πριν τις εκλογές, στο οποίο θα παρουσιαστεί υπηρεσιακός υπουργός που δεν θα έχει ουσιαστικά δικαίωμα να λάβει αποφάσεις.

Όμως και από την άλλη πλευρά, αυτή των Βορείων, δεν φαίνεται να υπάρχει βιασύνη. Διπλωματικές πηγές ανέφεραν στο Eurogroup ότι η Ισπανία, που αναλαμβάνει την προεδρία από την 1η Ιουλίου, δεν «καίγεται» να λύσει τον Γόρδιο Δεσμό της αναθεώρησης του Συμφώνου, με αποτέλεσμα, εάν δεν περάσει όποια νέα νομική του μορφή μέχρι το τέλος του έτους, να παραμείνει σε ισχύ το παλιό. Υπενθυμίζεται ότι ανέκαθεν η Ισπανία ευθυγραμμίζεται σε όλες τις αποφάσεις με τη Γερμανία.

Εκλογικές παροχές και Κομισιόν

Το παζάρι μεταξύ Αθήνας και Κομισιόν αυτή τη στιγμή είναι πολιτικό. Η έκθεση εποπτείας που εκπονείται με βάση τις επαφές στα τέλη Μαρτίου και κάνει λόγο για καθυστερήσεις σε προαπαιτούμενα που εκκρεμούν, για αύξηση δαπανών και ανάγκη εξισορρόπησης (off set), θα δοθεί στη δημοσιότητα μετά τις εκλογές. Το Μαξίμου επιθυμεί το τελικό κείμενο να έχει τη σύμφωνη γνώμη του.

Αυτό θεωρήθηκε μια πολιτική «χάρη».

Η Αθήνα όμως πρέπει τον Απρίλιο να στείλει το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα προϋπολογισμού και σταθερότητας. Το χρονικό πλαίσιο δεν μπορεί να αλλάξει. Επίσης, το πρόγραμμα πρέπει να δείχνει σοβαρή περικοπή δαπανών και επιστροφή πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2% του ΑΕΠ. Αυτό απαιτεί σειρά από περικοπές δαπανών και μέτρα.

Υπήρξαν σκέψεις να μη σταλεί ο πολυετής προϋπολογισμός, δεδομένου του εκλογικού κύκλου. Για να αποφευχθεί όμως η αντιπολιτευτική ρητορική, αποφασίστηκε να σταλεί ένα σχέδιο βασισμένο στις προεκλογικές δεσμεύεις της κυβέρνησης. Έτσι κι αλλιώς, η απάντηση της Κομισιόν πάνω στο σχέδιο δεν πρόκειται να βγει πριν τις 24 Μαΐου.

Συνεπώς, ακόμα και αν είναι γεμάτη συστάσεις και ενστάσεις, θα κληθεί να τις χειριστεί η νέα κυβέρνηση τον Οκτώβριο.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v