Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ανατιμήσεις 12,2% και πτώση κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ

Πτώση της κατανάλωσης σε επίπεδο όγκου αλλά και αύξηση 12,2% των τιμών το πρώτο τρίμηνο καταγράφει η Nielsen IQ. Νέα άνοδος στο μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Ανατιμήσεις 12,2% και πτώση κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ

Υψηλότερος κατά 12,2% ήταν ο λογαριασμός του σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο του έτους, με τον τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου να σημειώνει αύξηση 8,2% αλλά την κατανάλωση να υποχωρεί κατά 3,5%.

Η τάση αυτή, σύμφωνα με τα στοιχεία από την εταιρεία ερευνών Nielsen IQ, οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+8,1%) όσο και τα τυποποιημένα τρόφιμα και ποτά (+8,2%), κυρίως λόγω της σημαντικής συνεισφοράς τους στις πωλήσεις του κλάδου. Επιπλέον, θετικές είναι οι τάσεις για τις μεγάλες κατηγορίες της οικιακής χρήσης καθώς και της προσωπικής φροντίδας, οι οποίες αναπτύσσονται με +12,1% και +7,6% αντίστοιχα.

Ο μεγάλος κερδισμένος της κατανάλωσης σε αυτό το έντονα πληθωριστικό περιβάλλον είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων από 23,8% που ήταν στο τέλος του 2022, έφτασε το 25,4%. Αυτό έχει οδηγήσει τους κατασκευαστές επώνυμων (branded) στην ενίσχυση των προωθητικών τους ενεργειών, από 66,7% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς, στο 68,2%.

Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι μεγαλύτερες αίθουσες (άνω των 2.500 τ.μ.), στο +11,5%, γεγονός που ενδεχομένως να οφείλεται, μεταξύ άλλων, στο ότι οι αγοραστές επιλέγουν τα μεγαλύτερα καταστήματα, στα οποία πέρα από μεγαλύτερη ποικιλία μπορούν να βρουν περισσότερες διαθέσιμες προσφορές και πιο ανταγωνιστικές τιμές.

Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών, οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου εξακολουθούν να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+15,4% και +6,8% αντίστοιχα), όμως την ίδια στιγμή αυτή η αύξηση του τζίρου φαίνεται να συνδέεται με εντονότερες πληθωριστικές πιέσεις σε αυτές τις περιοχές, σε σχέση με το σύνολο της χώρας.

Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένες προϊοντικές κατηγορίες, τα χαρτικά παρουσίασαν ιδιαίτερα υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης (ενδεικτικά: χαρτί υγείας: +48,6%, χαρτί κουζίνας +37%), κυρίως λόγω της πολύ μεγάλης αύξησης της μέσης τιμής τους.

Στον αντίποδα, συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία κατηγορίες που συνδέονταν με την πανδημία, όπως τα αντισηπτικά των χεριών (-58,2%) καθώς και τα ελαστικά γάντια (-30,1%), ενώ η κατηγορία των σπορέλαιων παρουσιάζει σημαντική μείωση στις συνολικές πωλήσεις της (-16,9%), καθώς συγκρίνεται με την υψηλή βάση του 2022, λόγω του ξεσπάσματος του πολέμου στην Ουκρανία και των ελλείψεων που είχαν παρατηρηθεί στην αγορά.

Όσον αφορά στην πορεία των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων φαίνεται να υπάρχει μια σχετική αποκλιμάκωση στην πληθωριστική πίεση, σε σχέση με το τελευταίο τρίμηνο του 2022 (+13,2% vs. 12,2%). Το πρώτο τρίμηνο του 2022 είχε ήδη ξεκινήσει στην αγορά να καταγράφεται αύξηση των τιμών κατά +3,3%, που σημαίνει ότι η τρέχουσα πληθωριστική πίεση έρχεται να προστεθεί σε μια ήδη αυξημένη βάση.

Την ίδια στιγμή, η πτωτική πορεία των όγκων φαίνεται, όπως αναφέρει η Nielsen IQ, να είναι πιο συγκρατημένη το φετινό πρώτο τρίμηνο (-3,5%) σε σχέση με αυτό του 2022 (-7%), γεγονός που δείχνει ότι οι καταναλωτές δείχνουν μια πιο συγκρατημένη αντίδραση στην αύξηση των τιμών (μείωση της ελαστικότητας τιμής).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v