Η νέα κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές θα κρίνει εν πολλοίς την επιτυχία ή μη των σχεδιασμών του «αφεντικού» της ΔΕΠΑ Υποδομών, Italgas, για την ενοποίηση των τριών θυγατρικών Εταιριών Διανομής Αερίου.
Καθώς το εγχείρημα είναι σύνθετο και προϋποθέτει την έγκριση της ΡΑΕ για μια σειρά ρυθμιστικών θεμάτων, έχει σημασία για την Italgas η «προθυμία» και η «ανοχή» που θα επιδείξει για την επιδιωκόμενη εξέλιξη η επόμενη κυβέρνηση που θα αναδειχθεί από τις κάλπες.
Γι’ αυτό σε αυτή τη φάση η Italgas επιλέγει να προβεί μόνον σε αλλαγές προσώπων, επικεφαλής των τριών ΕΔΑ, που ανταποκρίνονται αποτελεσματικότερα στον συντονισμό με τον μέτοχο της «μαμάς» εταιρίας, ώστε να καλλιεργηθεί το κοινό πεδίο δράσης.
Πριν από την έλευση της Italgas οι τρεις ΕΔΑ λειτουργούσαν ανεξάρτητα, με τις διοικήσεις τους να διαμορφώνουν στρατηγική και τιμολόγια. Έτσι, η Francesca Zanninotti τοποθετήθηκε πρόσφατα διευθύνουσα σύμβουλος στη ΔΕΔΑ, όπως και στην ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας. Στην ΕΔΑ Αττικής CEO ανέλαβε ο Λεωνίδας Μπακούρας, προερχόμενος από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ., ενώ ο Μάριος Τσάκας, που ήταν διευθύνων σύμβουλος στη ΔΕΔΑ, μετέχει πλέον ως μέλος στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας. Να θυμίσουμε ότι από την πρώτη στιγμή CEO στη ΔΕΠΑ Υποδομών ορίστηκε η Barbara Morgante.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του Euro2day.gr, «σήμα» για την έναρξη των διαδικασιών ενοποίησης των τριών ΕΔΑ σε μία εταιρία δεν έχει δοθεί ακόμη. Μόνον κατεύθυνση αυστηρού συντονισμού με την Italgas.
Η ενοποίηση των τριών θυγατρικών δεν θα είναι εύκολη. Ενδεικτικά, θα απαιτηθεί συνένωση των περιουσιακών βάσεων των εταιριών και τα τρία διαφορετικά τιμολόγια τους να γίνουν ένα εθνικό. Για όλα αυτά προϋποτίθενται ρυθμιστικές αποφάσεις από τη ΡΑΕ. Απαγορευτικό, πάντως, για την προοπτική αυτή δεν υπάρχει, αφού δεν συμπεριλήφθηκαν τελικά από την Αρχή χρονικοί περιορισμοί στα κείμενα πιστοποίησης των τριών ΕΔΑ ως Ανεξάρτητοι Διαχειριστές. Συνεπώς, θα φανεί από τις προθέσεις και τη στάση της επόμενης κυβέρνησης αν οι ρυθμιστικές αποφάσεις για την ενοποίηση θα περάσουν από τον «κάβο» της ΡΑΕ ή η ενοποίηση θα μείνει στα συρτάρια.
Μην ξεχνάμε ότι πέρυσι τον Μάιο, λίγο πριν τις τελικές υπογραφές της πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών, ο Ρυθμιστής είχε ετοιμάσει τα αρχικά αυστηρά κείμενα της πιστοποίησης των τριών ΕΔΑ, που έθεταν χρονικά περιθώρια τριών ετών για οποιεσδήποτε αλλαγές στο καθεστώς τους.
Τα κείμενα αυτά άλλαξαν στη συνέχεια, ύστερα από την πίεση της κυβέρνησης, που ήθελε πάσει θυσία να τελειώνει η πώληση, και έγιναν πολύ πιο light και «ακίνδυνα» για τα σχέδια της Italgas. Συν το ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με νομοθετική ρύθμιση αφαίρεσε από τον Ρυθμιστή τη δυνατότητα πιστοποίησης των τριών θυγατρικών Εταιριών Διανομής Αερίου, μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η ρυθμιστική εποπτεία και ο συνακόλουθος έλεγχος τυχόν ασύμβατων με το κοινοτικό δίκαιο μελλοντικών ενεργειών από τον νέο ιδιοκτήτη. Και το κερασάκι στην τούρτα: Η παρούσα κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια και στην απομάκρυνση παλιών εργαζομένων της ΔΕΠΑ Υποδομών.
Καλά ενημερωμένη πηγή που μίλησε στο Euro2day.gr επισήμανε με νόημα ότι η Italgas «λαμβάνει υπόψη το περιβάλλον μέσα στο οποίο πράττει». Όπερ εστί μεθερμηνευόμενον, ότι θα αφήσει να περάσουν οι εκλογές, για να ζυγίσει αμέσως μετά πώς θα κινηθεί, έχοντας πάντα κατά νου ότι οι τρεις ΕΔΑ είναι εκ του νόμου ρυθμιζόμενες εταιρίες.