Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα σχέδια ΔΕΣΦΑ για επενδύσεις και χρεώσεις στα τιμολόγια

Ενισχύεται από το 2028 η διακίνηση φυσικού αερίου. Πώς «μεταφράζεται» σε επιβαρύνσεις για τους καταναλωτές το επενδυτικό πλάνο που προγραμματίζει ο ΔΕΣΦΑ για την επόμενη δεκαετία.

Τα σχέδια ΔΕΣΦΑ για επενδύσεις και χρεώσεις στα τιμολόγια

Επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου θα μπορούν να διακινούνται από το 2028 μέσω του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), με τους νέους αγωγούς που σχεδιάζει να κατασκευάσει ο ΔΕΣΦΑ.

Ο διπλασιασμός των κλάδων Καρπερή-Κομοτηνή και Πάτημα-Λειβαδιά θα επιτρέψει, εκτιμά ο Διαχειριστής, τη διακίνηση πρόσθετων ποσοτήτων 4,2 δισ. Nm3, όπως και τη δέσμευση αντίστοιχων δυναμικοτήτων τόσο στα σημεία εισόδων όσο και στα σημεία εξόδων του ΕΣΦΑ, για την ενίσχυση του διασυνοριακού εμπορίου.

Τα νέα αυτά έργα που προβλέπεται να ενταχθούν στο Σύστημα, θα οδηγήσουν, λέει ο ΔΕΣΦΑ, και στην περιστολή της επιβάρυνσης των τιμολογίων των χρηστών του ΕΣΦΑ στη δεύτερη πενταετία του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης 2023-2032. Αντίθετα, θα είναι πιο αυξημένα στην πρώτη πενταετία.

Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ στη μελέτη επίπτωσης του προτεινόμενου προγράμματος στη μέση χρέωση χρήσης του ΕΣΦΑ, που υπέβαλε στη ΡΑΕ, οι χρήστες του ΕΣΦΑ θα υποστούν μικρότερη επιβάρυνση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει ο Διαχειριστής, στην 8ετία 2015-2022 καταγράφηκαν ιστορικές τιμές μέσης χρέωσης, που κυμάνθηκαν μεταξύ 2 ευρώ τη μεγαβατώρα και 4,15 ευρώ τη μεγαβατώρα. Αντίθετα, σύμφωνα με την ανάλυση του ΔΕΣΦΑ, οι επενδύσεις που προγραμματίζει για την επόμενη δεκαετία θα κινηθούν μεταξύ 1,4-2,11 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Πιο συγκεκριμένα, τα υψηλότερα επίπεδα επιπλέον χρέωσης στα τιμολόγια εντοπίζονται στην περίοδο 2024-2027, με ανά έτος κλιμακωτή επιβάρυνση 2,11 ευρώ/MWh, 1,78 ευρώ/MWh, 1,8 ευρώ/MWh και 2,031 ευρώ/MWh αντίστοιχα. Κι αυτό γιατί, όπως αναφέρει ο Διαχειριστής, την περίοδο αυτή θα απαιτηθεί αυξημένο Απαιτούμενο Έσοδο λόγω της σταδιακής κατασκευής και ένταξης των νέων έργων, προϋπολογισμού 460 εκατ. ευρώ, χωρίς, όμως, αντίστοιχη αύξηση της κατανάλωσης.

Ωστόσο, το επόμενο διάστημα 2028-2032, λέει ο ΔΕΣΦΑ, οι χρεώσεις θα είναι μειωμένες γιατί αναμένεται να αυξηθούν οι ποσότητες φυσικού αερίου που θα διακινούνται λόγω των νέων αγωγών. Το 2028 θα είναι 1,48 ευρώ/MWh για να φθάσουν το 2032 στα 1,67 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Το προτεινόμενο επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ, με προθεσμία ολοκλήρωσης στις 5 Μαΐου. Ταυτόχρονα, ο ΔΕΣΦΑ έχει ξεκινήσει market test, με μη δεσμευτικές προσφορές σε πρώτη φάση, για τη διάθεση της μελλοντικής αυξημένης διακίνησης φυσικού αερίου. Έτσι, ο Διαχειριστής επιδιώκει να σχεδιάσει τα αναγκαία έργα που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των υφιστάμενων ή δυνητικών χρηστών του δικτύου, για την ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας και την ανάδειξη της σε ενεργειακή πύλη για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

To market test ξεκίνησε στις 29 Μαρτίου και θα ολοκληρωθεί την 1η Ιουνίου. Θα ακολουθήσει η τεχνική αξιολόγηση και ο καθορισμός των έργων με πλήρες κόστος και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Τα αποτελέσματα θα τεθούν από τον ΔΕΣΦΑ σε δημόσια διαβούλευση, ώστε να πραγματοποιηθεί και δεσμευτική φάση προσφορών, το ερχόμενο Φθινόπωρο.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v