Δύο αρνητικά φαινόμενα καταγράφονται στην εγχώρια λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ για το 2022. Δεν μεγαλώνει ουσιαστικά η πίτα της και η περιορισμένη κινητικότητα πελατών καταλήγει στην αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς πρόκειται στη συντριπτική πλειοψηφία τους για καταναλωτές που αφήνουν φέσια, όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς.
Ταυτόχρονα, προκύπτει και μία ακόμη διαπίστωση. Η αγορά προμήθειας εξακολουθεί να παραμένει εξαιρετικά συγκεντρωτική, με τη ΔΕΗ να έχει στα τέλη του 2022 μερίδιο 72,58%, έναντι 73,52% στα τέλη του 2021. Παρουσιάζει, με άλλα λόγια, μονοπωλιακά χαρακτηριστικά, επιβεβαιώνοντας τα αρνητικά σχόλια της πρόσφατης Έκθεσης του ΟΟΣΑ.
Για πρώτη φορά, εξάλλου, καταγράφεται στο δ’ τρίμηνο του 2022 μία αξιοπρόσεκτη εξέλιξη. Η Καθολική Υπηρεσία εμφανίζεται να χάνει μετρητές, σε αντίθεση με τα προηγούμενα τρίμηνα, κατά τα οποία ενισχυόταν.
Συνολικά 558 μετρητές έπαψαν να εξυπηρετούνται από τη συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία αποκαλείται από την αγορά «χωματερή», καθώς στεγάζει όχι μόνο καταναλωτές που αδυνατούν οικονομικά να εξοφλήσουν λογαριασμούς, αλλά και κακοπληρωτές. Το νούμερο αυτό μπορεί να θεωρείται αμελητέο αριθμητικά, ωστόσο, συντελεί στην αντιστροφή μιας τάσης πολλών μηνών.
Πηγές της αγοράς που μίλησαν στο Euro2day.gr θεωρούν πολύ πιθανό η εξέλιξη αυτή να οφείλεται στην απόφαση έστω και αυτών των λίγων καταναλωτών να συνάψουν ενεργές συμβάσεις με προμηθευτές, με δεδομένο ότι είναι ακριβότερο το ρεύμα μέσω της Καθολικής Υπηρεσίας.
Να επισημανθεί ότι οι 185.518 μετρητές που εξυπηρετούνται από την Καθολική Υπηρεσία, στα τέλη του 2022, δεν διαθέτουν συμβάσεις. Πέντε προμηθευτές, οι ΔEΗ, Protergia, Elpedison, ΗΡΩΝ και NRG, υποχρεούνται εκ του ρυθμιστικού πλαισίου να ηλεκτροδοτούν τους πελάτες αυτούς έως το καλοκαίρι του 2024.
Ενδιαφέρον, έχει, συνεπώς, να παρατηρήσει κανείς αν η τάση της αποχώρησης καταναλωτών από την Καθολική Υπηρεσία θα συνεχιστεί και στο α’ τρίμηνο του 2023 ή απλά ήταν ένα πρόσκαιρο φαινόμενο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ, στα τέλη του 2022, ΔEΗ και ιδιώτες προμηθευτές εξυπηρετούσαν αθροιστικά 6.845.676 μετρητές, έναντι 6.830.468 του 2021. Η αγορά, δηλαδή, μεγάλωσε πέρυσι με μόλις 15.208 νέους μετρητές. Η ΔEΗ, που έχει τη «μερίδα του λέοντος» στην προμήθεια, έχασε 53.168 μετρητές το 2022 συγκριτικά με το 2021, ενώ, αντίθετα, οι ιδιώτες προμηθευτές κέρδισαν 31.080 μετρητές.
Τα στοιχεία αυτά δείχνουν και την περιορισμένη κινητικότητα καταναλωτών, καθώς επί της ουσίας αντικατοπτρίζουν τους αποκαλούμενους σταθερούς «ενεργειακούς τουρίστες», στην πλειοψηφία τους, που μετακινούνται από πάροχο σε πάροχο, με κίνητρο την αποφυγή εξόφλησης των χρεών στον προηγούμενο. Στο δ’ τρίμηνο του 2022 η «χασούρα» της ΔEH υπολογίζεται σε μόλις 4.839 μετρητές, ενώ οι ιδιώτες πάροχοι ενισχύθηκαν με 10.041 μετρητές.
Η κατάταξη των εναλλακτικών παρόχων στα τέλη του 2022 διαμορφώνεται ως εξής: Protergia 4,14%, με την Elpedison σε απόσταση αναπνοής με 4,02%, ΗΡΩΝ 3,71%, ΖΕΝΙΘ πολύ κοντά με 3,69%, NRG 2,68%, Watt & Volt 2,39%, Αέριο Αττικής 1,94%, Volton 1,18%, Volterra 0,37% και όλοι οι υπόλοιποι με ποσοστά πολύ κάτω του 1%.
Τους περισσότερους πελάτες στο δ’ τρίμηνο κέρδισε η ΖΕΝΙΘ (13.169), που παγίωσε την 4η θέση της, και ακολουθούν η Αέριο Αττικής (9.668), η NRG (6.965) και η ΗΡΩΝ (4.961). Έχασαν πελάτες οι Protergia (3.912), Elpedison (1.182), Watt & Volt (573), Volton (12.259) και Volterra (2.719).