Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το παρασκήνιο πίσω από τα βαριά πρόστιμα στα σούπερ μάρκετ

Πυρ ομαδόν από ΑΒ Βασιλόπουλος και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός κατά του υπ. Ανάπτυξης, μετά τα πρόστιμα για τις τιμές. Τι υποστηρίζουν και τι απαντά ο Άδωνις Γεωργιάδης στο Euro2day.gr.

Το παρασκήνιο πίσω από τα βαριά πρόστιμα στα σούπερ μάρκετ

Σοβαρές και ουσιαστικές ενστάσεις για τον τρόπο με τον οποίο υπολογίζονται και επιβάλλονται τα πρόστιμα αλλά και για την αξιοπιστία των ελέγχων της ΔΙΜΕΑ εγείρουν οι αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, που χαρακτηρίζουν επί της ουσίας αντισυνταγματικό τον νόμο. Με τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη να δηλώνει στο  Euro2day.gr: «Η διάταξη εφαρμόζεται εδώ και πολλούς μήνες και ουδείς την αμφισβήτησε. Σε χιλιάδες ελέγχους αποδεικνύεται ότι δουλεύει καθώς οι παραβάσεις είναι ελάχιστες. Σε κάθε περίπτωση, όποιος αμφισβητεί μια πράξη της διοίκησης μπορεί να προσφύγει στη δικαιοσύνη».  

Οι αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ήταν οι δύο από τις συνολικά πέντε στις οποίες επιβλήθηκε πρόστιμο και οι μόνες που αντέδρασαν άμεσα. Πηγές της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος αλλά και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός με ανακοίνωσή της υποστηρίζουν:

  • ότι λαμβάνονται υπόψη όχι μόνο τα προϊόντα που έχουν πουληθεί αλλά και τα αποθέματα, με συνέπεια να επιβάλλεται πρόστιμο και για εμπορεύματα που ακόμη δεν έχουν πουληθεί και απλά εικάζεται ότι έχουν ήδη πουληθεί και η εταιρεία έχει ήδη αποκομίσει το όφελος.
  • και ότι ο υπολογισμός των προστίμων που προβλέπει η υπουργική απόφαση 95216/2022 αρθ.5 παρ.8 σύμφωνα με την οποία όταν απουσιάζουν συγκριτικά στοιχεία από προηγούμενη περίοδο πωλήσεως του συγκεκριμένου προϊόντος, να λαμβάνεται ως υποχρεωτικό περιθώριο κέρδους το μέσο περιθώριο κέρδους του κύκλου εργασιών της εταιρείας του αμέσως προηγούμενου φορολογικού έτους, είναι εκτός οικονομικής πραγματικότητας.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτό το πρόβλημα. Πηγή της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος στο Euro2day.gr λέει πως οι ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ «έχουν λάβει τις τιμές τιμοκαταλόγου και όχι τις πραγματικές τιμές πώλησης». Όπως εξηγεί η αλυσίδα, ενημέρωσε τη ΔΙΜΕΑ ότι εκ παραδρομής έχει κάνει λάθος αλλά «δεν ασχολήθηκαν». Ως παράδειγμα φέρνει το κοτόπουλο, όπου την περίοδο που έγινε ο έλεγχος -σ.σ. έγινε την περίοδο 30/11 έως τις 6/12-, είχε τιμή τιμοκαταλόγου 3,98 ευρώ το κιλό. Την περίοδο εκείνη η αλυσίδα πούλαγε το προϊόν προς 2,99 ευρώ, όμως η ΔΙΜΕΑ, σύμφωνα με την ίδια πηγή, πήρε την τιμή τιμοκαταλόγου. Αναφορικά με τον υπολογισμό του προστίμου με βάση τα αποθέματα που υπάρχουν, η ίδια πηγή σημειώνει στο Euro2day.gr ότι ο ελεγκτικός μηχανισμός προδικάζει ότι τα αποθέματα δεν θα τα βγάλει σε προσφορά και θα τα πουλήσει με ένα μαγικό τρόπο σε τιμή τιμοκαταλόγου.

«Η ΔΙΜΕΑ δεν μπαίνει καν στη διαδικασία να κάνει ελέγχους», αναφέρει η ίδια πηγή και συμπληρώνει, «η ΔΙΜΕΑ δεν έλαβε ποτέ υπόψη της το δεύτερο υπόμνημα που καταθέσαμε».

Το δεύτερο υπόμνημα κατατέθηκε στη ΔΙΜΕΑ στις 8 Φεβρουαρίου. Όμως πριν την κατάθεση του δεύτερου υπομνήματος από την αλυσίδα και δεν είχε ολοκληρωθεί ο έλεγχος, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης κ. Νίκος Παπαθανάσης είχε προαναγγείλει, στις αρχές Φεβρουαρίου, την επιβολή προστίμου εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ καθώς όπως είχε πει, υπήρχαν ενδείξεις για αισχροκέρδεια.

Εκτός όμως από τα πρόστιμα, πηγές της ΑΒ Βασιλόπουλος αμφισβητούν και τη δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη ότι «μέχρι στιγμής όσα πρόστιμα έχουμε βάλει με τη ΔΙΜΕΑ, έχουν όλα εισπραχθεί. Δεν έχει μείνει κανένα πρόστιμο ανείσπρακτο» και ότι «δεν υπάρχει αλυσίδα που να έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη».

«Δεν ισχύει. Εμείς έχουμε προσφύγει και για το προηγούμενο πρόστιμο (σ.σ. ήταν κάτω από 50.000 ευρώ και για αυτό δεν γνωστοποιήθηκε το όνομα της αλυσίδας). Και σκοπεύουμε να προσφύγουμε και για το τελευταίο. Θεωρούμε ότι είναι άδικο και αβάσιμο», σημειώνει.

Οι δηλώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης και οι ανακοινώσεις για τα πρόστιμα σε αλυσίδες σούπερ μάρκετ γίνονται σε μια περίοδο όπου βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα το θέμα των τιμών, της ακρίβειας, του πληθωρισμού και της πολιτικής κόντρας που έχει ξεσπάσει για το θέμα αυτό, ενόψει των επικείμενων εθνικών εκλογών.

Σε ποιες αλυσίδες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα

Τα πρόστιμα συνολικού ύψους 382.497 ευρώ επιβλήθηκαν σε πέντε αλυσίδες διότι, όπως ανέφερε χθες Πέμπτη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, παραβίασαν τη διάταξη περί αισχροκέρδειας, πωλούσαν δηλαδή προϊόντα με περιθώριο κέρδους υψηλότερο από το πλαφόν που έχει οριστεί ενώ διαπιστώθηκε ότι άλλες τιμές υπήρχαν στο ράφι και άλλες στο ταμείο.

Τα πρόστιμα που ανακοινώθηκαν χθες από τον υπουργό Ανάπτυξης είναι τα εξής:

  • 319.900 ευρώ στην αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος. Οι παραβάσεις, όπως ειπώθηκε από τον επικεφαλής της ΔΙΜΕΑ, αφορούσαν 23 κωδικούς προϊόντων, εκ των οποίων οι 7 εντοπίστηκαν στο «καλάθι του νοικοκυριού».
  • 26.880 ευρώ στην Lidl Ελλάς. Το πρόστιμο, που αφορούσε 1 κωδικό προϊόντος, ανακοινώθηκε διότι η αλυσίδα ήταν υπότροπος. Στο παρελθόν τής είχε επιβληθεί και άλλο πρόστιμο.
  • 21.387 ευρώ στην αλυσίδα Γαλαξίας, επίσης υπότροπος, και οι παραβάσεις αφορούσαν 5 κωδικούς.
  • 9.330 ευρώ στην αλυσίδα ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός. Οι παραβάσεις για την αλυσίδα, που ήταν και αυτή υπότροπη, αφορούσαν 4 κωδικούς.
  • Πρόστιμο 5.000 ευρώ και σύσταση επιβλήθηκε σε άλλη αλυσίδα το όνομα της οποίας δεν γνωστοποιήθηκε, διότι το ύψος του προστίμου είναι κάτω από τις 50.000 ευρώ και δεν ήταν υπότροπη. Δηλαδή δεν της έχει επιβληθεί στο παρελθόν άλλο πρόστιμο, οπότε δεν ανακοινώνεται το όνομά της.

Τι απαντά η αλυσίδα Γαλαξίας για το πρόστιμο

Προσφυγές στα διοικητικά δικαστήρια για το πρόστιμο του υπουργείου Ανάπτυξης προαναγγέλλει με ανακοίνωσή της η αλυσίδα «Πέντε Α - Γαλαξίας».

Οπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση, «με λύπη μας διαπιστώσαμε ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε μετά από εισήγηση της ΔΙ.Μ.Ε.Α. με τον πλέον επίσημο τρόπο την επιβολή προστίμου στην εταιρεία μας με το αιτιολογικό της είσπραξης κέρδους πέρα από αυτό που έχει αποφασισθεί από τις κείμενες διατάξεις στα πλαίσια της εφαρμογής μέτρων για την αντιμετώπιση της ακρίβειας.

Η ανακοίνωση του Υπουργείου Ανάπτυξης και Υποδομών, αναφέρει ότι η ΔΙ.Μ.Ε.Α διαπίστωσε παράβαση σε 5 προϊόντα, ενώ είναι 4 προϊόντα.

Η ΔΙ.Μ.Ε.Α μας ζήτησε σε 2 από αυτά να προσκομίσουμε βεβαίωση από τον ορκωτό λογιστή της εταιρείας μας.

Η εταιρεία ΣΟΛ Crowe Α.Ε. η οποία παρακολουθεί εξονυχιστικά την εταιρεία και συγκαταλέγεται ανάμεσα στους μεγαλύτερους ελεγκτικούς οίκους στην χώρα, μας απάντησε ότι προκειμένου να δώσει ενυπόγραφη επιστολή με την οποία διασφαλίζονται, τόσο η καταλληλόλητα των λογιστικών αρχών και μεθόδων που χρησιμοποιήθηκαν για την γνωστοποίηση των στοιχείων που καταθέσαμε, όσο και η αληθής απεικόνιση τους απαλλαγμένα από ουσιώδη σφάλματα, χρειάζεται τουλάχιστον 15 εργάσιμες ημέρες.

Δυστυχώς η ΔΙ.Μ.Ε.Α. χωρίς να δώσει τον χρόνο που ζήτησε η ΣΟΛ Crowe Α.Ε., προτίμησε την εισήγηση προς τον κ. Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων της επιβολής προστίμου , το οποίο θεωρούμε ότι είναι άδικο και αβάσιμο για τους παρακάτω λόγους :

Στηρίζεται σε λανθασμένες παραδοχές και συμπεράσματα που έρχονται σε αντίθεση με τις αρχές και ορισμούς της οικονομικής και λογιστικής επιστήμης, σε ότι αφορά τον τρόπο υπολογισμού των αποθεμάτων, την τελική διάθεση των προϊόντων και τον συντελεστή που έχει θεσμοθετηθεί ως <<ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΤΙΜΗ ΠΩΛΗΣΗΣ>>.

Η σύγκριση του μικτού περιθωρίου κέρδους προϊόντων σε μικρές περιόδους (μικρότερες της οικονομικής χρήσης) , οδηγεί σε στρέβλωση των αποτελεσμάτων της έρευνας.

Αναφορικά με το ίδιο το πρόστιμο και τον τρόπο του υπολογισμού του, στηρίζεται σε υποτιθέμενο θεωρητικό κέρδος, αποτελεί παγκόσμια οικονομική πρωτοτυπία, δεν λαμβάνει υπόψη του όλες τις παραμέτρους λειτουργίας μιας επιχείρησης, όπως το κόστος λειτουργίας και στηρίζεται σε θεωρητικές πωλήσεις που δεν έχουν πραγματοποιηθεί .

Εν΄ συντομία μας επιβλήθηκε πρόστιμο για πωλήσεις που δεν πραγματοποιήθηκαν και δεν εισπράχθηκαν καθώς και κέρδος που επίσης δεν εισπράχθηκε .

Ως επιχείρηση είμασταν από τους πρώτους που υιοθετήσαμε το καλάθι του νοικοκυριού, το στηρίξαμε με πολλά επώνυμα προϊόντα σε χαμηλές τιμές, διαθέτοντας πολλά από αυτά κάτω του κόστους. Αυτό άλλωστε το διεπίστωνε συνεχώς και ο κ. Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων σε κάθε επίσκεψή του σε κατάστημά μας.

Φυσικά αυτό θα συνεχίσουμε να πράττουμε με αίσθημα ευθύνης, όχι μόνο για τα προϊόντα που περιλαμβάνονται στο ΚΑΛΑΘΙ ΤΟΥ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΟΥ, αλλά σε πολλά από τα προϊόντα που θεωρούμε σημαντικά για την στήριξη των καταναλωτών.

Σεβόμενοι τους ανθρώπους που εργάζονται και προσφέρουν σε εμάς αλλά και τους χιλιάδες πελάτες μας που μας έχουν εμπιστευτεί δεν θα σταματήσουμε ως μία αμιγώς ελληνική επιχείρηση να προσφέρουμε στο κοινωνικό σύνολο παρά τις όποιες αντιξοότητες.

Η προσφυγή μας στα διοικητικά δικαστήρια είναι επιβεβλημένη τα οποία και θα κρίνουν το παράλογο της επιβολής κατά τα άλλα άδικου και παράνομου διοικητικού προστίμου».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v