Μια ιδιαίτερα λεπτομερή και χρονοβόρα διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη στην Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων για την αξιολόγηση και των 115 προτάσεων - αλλαγών που κατατέθηκαν από τα 10 καζίνο που έχουν άδεια λειτουργίας στη χώρα μας, αλλά και από την ηγεσία του νέου καζίνο που θα υλοποιηθεί στο Ελληνικό, με στόχο να καταρτίσουν μια άρτια πρόταση αναμόρφωσης του αναχρονιστικού πλέον νομοθετικού πλαισίου.
Οι προτάσεις διαχωρίστηκαν σε κατηγορίες από την 10μελή επιτροπή που συστήθηκε στην ΕΕΕΠ. Η ταξινόμηση έγινε με βάση το περιεχόμενο της πρότασης, είτε αυτό αφορά θεσμικές αλλαγές, είτε επιφέρουν αλλαγές στα δημοσιονομικά έσοδα, είτε στη φορολογία των παρόχων.
Μετά την αξιολόγηση προχώρησε η δεύτερη φάση της διαδικασίας, όπου συντάχθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο έχει αποσταλεί στα 10 μέλη της Επιτροπής, που αναμένεται να ολοκληρωθεί τις επόμενες ημέρες.
Μετά τη συγκέντρωση των απαντήσεων θα προχωρήσει η τρίτη φάση, όπου θα γίνει αξιολόγηση κινδύνου για το σύνολο των προτάσεων και θα αποφασιστεί ποια από αυτά τα μέτρα θα υιοθετηθούν από την ΕΕΕΠ και θα ενταχθούν στη συνολική πρόταση προς την κυβέρνηση και ποια θα απορριφθούν.
Τα οικονομικά των καζίνο
Ο κύκλος εργασιών των καζίνο διαμορφώθηκε το 2022 σε 1,54 δισ. ευρώ από 869,7 εκατ. ευρώ το 2021. Αν και ο τζίρος διπλασιάστηκε, ωστόσο φαίνεται να αποτελούν ένα μικρό ποσοστό των συνολικών εσόδων από τυχερά παίγνια. Τα ακαθάριστα έσοδα (Gross Gaming Revenue, GGR) αυξήθηκαν 77,3%, φτάνοντας τα 190,7 εκατ. ευρώ ενώ τα δικαιώματα του Δημοσίου αυξήθηκαν 76,8%, φτάνοντας τα 45,9 εκατ. ευρώ.
Βασικός πονοκέφαλος για τα επίγεια καζίνο είναι ότι αυτός ο τρόπος παιγνίου φαίνεται να αντικαθίσταται από τα διαδικτυακά παίγνια καθώς η πτωτική πορεία στα οικονομικά τους είναι συνεχής εδώ και περίπου μία δεκαετία. Και η ανάκαμψη που καταγράφεται το 2022 οφείλεται στο ότι τα καζίνο έμειναν κλειστά για πολλούς μήνες τόσο το 2020 όσο και το 2021, λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας.
Η κρίση των καζίνο
Όπως τονίζεται από τη διοίκηση της Επιτροπής, σήμερα πλέον είναι προφανές ότι η αγορά των καζίνο έχει καταστεί κατά μεγάλο μέρος της προβληματική. «Αξιοσημείωτος αριθμός επιχειρήσεων καζίνο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας ή βρίσκεται σε φάση αναδιάρθρωσης. Σημαντικό ρόλο για το γεγονός αυτό διαδραμάτισαν αφενός η πολυετής οικονομική κρίση που ενέσκηψε στη χώρα κατά την περίοδο 2012- 2019, αφετέρου η πανδημία της οποίας οι επιπτώσεις επηρέασαν σημαντικά τις επιχειρήσεις καζίνο στο σύνολό τους», επισημαίνουν χαρακτηριστικά.
«Αναδεικνύοντας ως βασικό ζήτημα τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί η ανάκαμψή τους, η ΕΕΕΠ ακολουθεί μία σαφή πολιτική, κύριοι στόχοι της οποίας είναι η εξυγίανση, η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη της αγοράς των καζίνο», καταλήγουν τα ίδια στελέχη, ξεκαθαρίζοντας ότι το κλείσιμο των καζίνο δεν αποτελεί αυτοσκοπό.
Για τον λόγο αυτό θεωρείται απαραίτητη η αναδιάρθρωση του νομοθετικού πλαισίου, έργο που αναλαμβάνει η παραπάνω Επιτροπή.
Τι σχεδιάζει η ΕΕΕΠ
Στελέχη της ΕΕΕΠ αναφέρουν ότι κατά τον έλεγχο της αγοράς για την απόδοση των νέων αδειών ΕΚΑΖ έχουν εντοπιστεί υποχρεώσεις των καζίνο που προβλέπει η νομοθεσία και οι οποίες πλέον δεν μπορούν να ισχύουν λόγω των σημαντικών διαφοροποιήσεων στην αγορά παιγνίων.
Η σημαντικότερη αλλαγή αφορά στην αναλογία εσόδων από τα παικτικά τραπέζια, η οποία έχει κάνει βουτιά σε σχέση με το 2009, οπότε και συντάχθηκε ο κανονισμός λειτουργίας που είναι ακόμα σε ισχύ. Και αυτό γιατί τα πονταρίσματα στα τραπέζια είναι αναλογικά πολύ μικρότερα από τα παιχνίδια μέσω μηχανημάτων και άρα δεν πρέπει να βρίσκεται πλέον σε ισχύ.
Ειδικότερα αλλαγές αναμένονται:
- στο υποχρεωτικό ταμείο που πρέπει να διαθέτει ένα επίγειο καζίνο και το οποίο χρησιμοποιείται για να ξεχρεώνει τα κέρδη από τα τραπέζια, που αποτελούσαν και το μεγαλύτερο έσοδο σε καθημερινή βάση. Ωστόσο πλέον τα τραπέζια έχουν περιοριστεί σε ποσοστό λιγότερο από 30% των εσόδων, ενώ το 70% των εσόδων αφορούν τα παιχνίδια μηχανών που μάλιστα αποδίδουν μόνα τους τα κέρδη. Κάτι που αποδεικνύει ότι το υποχρεωτικό ταμείο θα μπορούσε να μειωθεί και να μπορεί το κάθε φυσικό καζίνο να έχει τη δυνατότητα να παραδώσει τα κέρδη στους παίκτες των τραπεζιών αλλά και να έχει την απαραίτητη ρευστότητα για να αντεπεξέλθει στην καθημερινότητα.
- στο υποχρεωτικό κεφάλαιο για κάθε επίγειο καζίνο που παίρνει άδεια το οποίο ορίζεται στα 10 εκατ. ευρώ και το οποίο δεν το διαθέτουν τα περισσότερα από τα σημερινά καζίνο που βρίσκονται σε λειτουργία.
Οι κανόνες αυτοί κάνουν σχεδόν αδύνατη την έκδοση νέων αδειών ΕΚΑΖ και κατά συνέπεια, πολύ δύσκολη τη δουλειά της Επιτροπής, η οποία θα προτείνει σειρά από νομοθετικές αλλαγές πριν την έκδοση νέων αδειών.
Οι προτάσεις των καζίνο
Στη χώρα μας, αυτή τη στιγμή, είναι σε λειτουργία 10 καζίνο. Στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στο Ρίο, στο Λουτράκι, στην Αλεξανδρούπολη, στη Χαλκιδική (που βρίσκεται μέσα στο Πόρτο Καρράς), στην Κέρκυρα, στη Ρόδο, στη Σύρο και στη Φλώρινα.
Όπως διαπιστώνει ο πρόεδρος της Επιτροπής Δ. Τζανάτος (φωτ.), το σύνολο των καζίνο αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας ή αθέμιτου ανταγωνισμού, έτσι ώστε να κρίνεται αναγκαία η στήριξη από την πλευρά της πολιτείας, στο πλαίσιο των κοινωνικών πολιτικών που εφαρμόζονται.
Τα προβλήματα που έχουν τεθεί σε σχέση με τη βιωσιμότητα συνδέονται με τον τόπο εγκατάστασής τους, σημαντικά χρηματοοικονομικής φύσης ζητήματα, αθέμιτο ανταγωνισμό από τις επιχειρήσεις καζίνο όμορων χωρών, πρόβλημα της εποχικότητας δεδομένου ότι είναι εγκατεστημένα σε τουριστικές περιοχές κ.α.
Το έργο της Επιτροπής
Έργο της Επιτροπής που έχει συσταθεί, είναι η υποβολή προτάσεων «επί αναδιάρθρωσης του νομικού πλαισίου που διέπει τα καζίνο, με σκοπό την ενίσχυση της βιωσιμότητάς τους» έως το τέλος Μαρτίου 2023, η οποία και θα κατατεθεί στο υπουργείο Οικονομικών.
Δεν είναι τυχαίο ότι πολλά από τα μέλη της Επιτροπής συμμετείχαν και στην «αυτοψία» που έγινε σε καζίνο του Λας Βέγκας, ουσιαστικά έχοντας εικόνα της διεθνούς αγοράς.
Η Επιτροπή θα υποβάλει στον Πρόεδρο της ΕΕΕΠ μέχρι και την 31η Μαρτίου 2023 αναλυτική έκθεση που θα περιλαμβάνει:
Εισαγωγικές πληροφορίες
- Συνοπτικές πληροφορίες για την κατάσταση και τις προοπτικές της συγκεκριμένης αγοράς, το σκοπό του έργου και τη διαδικασία που ακολουθήθηκε.
- Προτάσεις των επιχειρήσεων καζίνο που εξετάστηκαν και απορρίφθηκαν και τους λόγους απόρριψης αυτών
- Προτάσεις των επιχειρήσεων καζίνο που εξετάστηκαν και έγιναν δεκτές, επί μέρους ή συνολικά και τους λόγους της τροποποίησής τους.
- Αναλυτική αναφορά στις προτάσεις των επιχειρήσεων καζίνο και συγκεκριμένα:
Διατύπωση της πρότασης
- τεκμηρίωση της νομικής δυνατότητας υλοποίησής της,
- αξιολόγηση και εκτίμηση της θετικής χρηματοοικονομικής επίδρασης στη βιωσιμότητα του συνόλου ή ορισμένων επιχειρήσεων καζίνο.
Διοικητική σύνοψη, που θα περιλαμβάνει συνοπτικά μεταξύ άλλων και τις προτάσεις της Επιτροπής προς τον Πρόεδρο της ΕΕΕΠ.
Πίνακες που θα υποστηρίζουν τα προαναφερόμενα.