Με περιορισμένες απώλειες και απόκλιση που διαμορφώθηκε μόλις στο -1,9% από το 2019 έκλεισε το 2022 για τα ελληνικά αεροδρόμια, τα οποία συμπεριελήφθησαν μεταξύ εκείνων εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης που βρέθηκαν μία ανάσα πριν από την ολική επαναφορά στα προ πανδημίας επίπεδα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe), τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (-1,9%), στην Πορτογαλία (-5,8%) και στο Λουξεμβούργο (-6,9%) κατάφεραν να προσεγγίσουν τον όγκο των επιβατών που είχαν σημειώσει το 2019, με τη συνολική επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, εντός και εκτός Ε.Ε., σχεδόν να διπλασιάζεται σε σχέση με το 2021 και να φτάνει τους 1,94 δισ. ταξιδιώτες. Ωστόσο, ο αριθμός αυτός υπολείπεται κατά 21% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα και μόλις το 27% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων κατάφερε να ανακάμψει πλήρως στα επίπεδα του 2019 ως προς την επιβατική κίνηση.
Τα αεροδρόμια εντός της Ε.Ε. σημείωσαν το 2022 αύξηση σε ποσοστό 122% σε επίπεδο επιβατικής κίνησης σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Εντυπωσιακό ήταν το comeback για τα αεροδρόμια σε χώρες, όπου οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί ήταν πιο αυστηροί το 2021, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο (+249%), η Ιρλανδία (+235%) και η Φινλανδία (+187%). Τους περισσότερους επιβάτες, με άνοδο 114% συγκριτικά με το 2021, υποδέχτηκαν, την ίδια στιγμή, οι αερολιμένες σε Κωνσταντινούπολη, Λονδίνο, Παρίσι, Αμστερνταμ, Μαδρίτη και Φρανκφούρτη, που υπολείπονται ακόμη σε ποσοστό 22,6% σε σχέση με το 2019.
Στον αντίποδα, τις μεγαλύτερες απώλειες κατέγραψαν εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, αφενός τα ουκρανικά (-88,3%) και αφετέρου τα ρωσικά αεροδρόμια (-10,4%).
Τα αεροδρόμια στις μεγαλύτερες τουριστικές αγορές της Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Ισπανίας (-11,4%), της Ιταλίας (-17,9%) και της Γαλλίας (-18,8%), σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ εκείνα του Ηνωμένου Βασιλείου (-24,8%) και ιδιαίτερα της Γερμανίας ( -34,9%) κατέγραψαν τελικά χαμηλότερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της Ε.Ε. Τα χειρότερα αποτελέσματα σημείωσαν τα αεροδρόμια της Σλοβενίας (-43,6%), της Φινλανδίας (-40,6%) και της Σλοβακίας (-38,6%).
Σε ό,τι αφορά την υπόλοιπη Ευρώπη, οι χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες έδωσαν ώθηση στην επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της Αλβανίας (+55,7%), του Κοσσυφοπεδίου (+26,1%) και της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (+20,4%) διαμορφώθηκε σε επίπεδα πολύ πιο πάνω από εκείνα του 2019. Αντίστοιχα, τα αεροδρόμια σε Καζακστάν (+15,6%) και σε Αρμενία (+13,2%) επωφελήθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ενώ εκείνα της Σερβίας (-8,9%) πλησίασαν σχετικά κοντά στην πλήρη ανάκαμψη, ακολουθούμενα από αυτά της Τουρκίας (-12,9%).
Στα κορυφαία αεροδρόμια 4 ελληνικά
Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, τις καλύτερες επιδόσεις ως προς την επιβατική κίνηση για το 2022, σε σύγκριση με τα επίπεδα πριν από την πανδημία, κατέγραψαν αεροδρόμια που βασίζονται κυρίως στα ταξίδια αναψυχής, με περιορισμένη ή καθόλου έκθεση στην Ασία και αρκετές χαμηλού κόστους αεροπορικές να πετούν σε αυτά, μεταξύ των οποίων και το «Ελευθέριος Βενιζέλος». Σε αυτά συμπεριελήφθησαν τα αεροδρόμια σε Πάλμα ντε Μαγιόρκα (-3,9%), Παρίσι-Ορλί (- 8,4%), Λισαβόνα (-9,3%), Αθήνα (-11,2%), Κωνσταντινούπολη (-13,2%) και Δουβλίνο (-14,7%).
Η ίδια δυναμική είχε επίσης ως αποτέλεσμα τα μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια της Γηραιάς Ηπείρου να ξεπεράσουν σημαντικά τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και να πλησιάσουν περισσότερο στην πλήρη ανάκαμψη, με την επιβατική τους κίνηση το 2022 να διαμορφώνεται στο -12% σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019). Μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων που ανέκτησαν πλήρως τον όγκο τους το 2019, το 90% ήταν μικρότερα και περιφερειακά αεροδρόμια. Σε αυτά βρέθηκαν και δύο ελληνικά, της Σαντορίνης, με άνοδο 25,6% και των Χανίων, με αύξηση 11,3%. Στη λίστα με τα κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια που υποδέχονται λιγότερους από 5 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση ξεχώρισαν δύο ακόμη ελληνικά, της Ρόδου, στο συν 6,5%, και του Ηρακλείου Κρήτης, στο συν 1,7%.
«Δεν έχει επιτευχθεί ακόμη πλήρης ανάκαμψη. Τα αεροδρόμια της Ευρώπης κατέγραψαν ακόμη 500 εκατ. λιγότερους επιβάτες το 2022 σε σύγκριση με τα νούμερα πριν από την πανδημία. Υπάρχει ακόμα μεγάλη αβεβαιότητα το 2023, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων και του πολέμου στην Ουκρανία. Αλλά η προοπτική ανάκαμψης της κίνησης βελτιώνεται χάρη στη χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών με το άνοιγμα της Κίνας, στον μετριασμό του κινδύνου για ύφεση στην Ευρώπη και την άμβλυνση του πληθωρισμού», αναφέρεται χαρακτηριστικά από το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων της Ευρώπης.