Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Εμπόριο: Ξεκινά «ξεστοκάρισμα» με ακόμα μεγαλύτερες εκπτώσεις

Υστέρηση τζίρου στο πρώτο 15ήμερο των εκπτώσεων δείχνουν οι εισπράξεις ΦΠΑ. «Ζημιά» για την ένδυση ο... καλός καιρός που απέτρεψε την αγορά «χειμωνιάτικων». Πώς κινούνται οι αλυσίδες.

Εμπόριο: Ξεκινά «ξεστοκάρισμα» με ακόμα μεγαλύτερες εκπτώσεις

Για μεγαλύτερες εκπτώσεις, 60% και άνω, ετοιμάζονται οι έμποροι προκειμένου να ξεστοκάρουν, καθώς μπορεί κάποιοι μεγάλοι παίκτες και πολυκαταστήματα να γράφουν υψηλές επιδόσεις τον Ιανουάριο, στα επίπεδα του 2019, αλλά στο σύνολο της αγοράς δεν υπάρχει ο ίδιος ενθουσιασμός και συνολικά ο τζίρος υστερεί σε σχέση με πέρυσι, όπως διαπιστώνεται στα διαθέσιμα στοιχεία από τις εισπράξεις ΦΠΑ.

Ο ασυνήθιστα καλός καιρός για την εποχή, που έχει βοηθήσει τους καταναλωτές να εξοικονομήσουν χρήματα από την κατανάλωση ενέργειας, δεν έχει ευνοήσει τη ζήτηση σε εποχιακά είδη. Ως αποτέλεσμα, οι πωλήσεις των εμπορικών επιχειρήσεων πανελλαδικά κατά το πρώτο 15ήμερο των χειμερινών εκπτώσεων κινούνται ελαφρώς κάτω από τις πωλήσεις στην αντίστοιχη περίοδο του 2021, σύμφωνα με εκτιμήσεις που μεταφέρει στο Euro2day.gr ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A).

Υπάρχουν ωστόσο διαβαθμίσεις, με ορισμένες επιχειρήσεις να εμφανίζουν μεγαλύτερη πτώση τζίρου και ορισμένες άλλες να υπεραποδίδουν. Στελέχη μεγάλων αλυσίδων, με πανελλαδική εμβέλεια, μιλούν για ικανοποιητικές επιδόσεις σε κάποια σημεία και μέτριες σε κάποια άλλα. Τονίζουν ότι η εμπορική κίνηση, από τις 9 Ιανουαρίου που άρχισαν οι εκπτώσεις, μπορεί να μην επιβεβαιώνει τις καλύτερες των προσδοκιών τους αλλά από την άλλη μεριά διαψεύδει τα "καταστροφικά σενάρια". Προβλέπουν βελτίωση του κλίματος καθώς οι καταναλωτές επιστρέφουν στην κανονικότητα και η ζήτηση επανέρχεται σταδιακά σε επιχειρήσεις εστίασης και εμπορικά καταστήματα.

Αυτή η τάση εδραιώθηκε το 2022, με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ να επιβεβαιώνουν την ανθεκτικότητα της ιδιωτικής κατανάλωσης. Στο δεκάμηνο του 2022 οι εποχικά διορθωμένοι δείκτες κύκλου εργασιών και όγκου στο λιανικό εμπόριο παρουσιάζουν άνοδο κατά 12,7% και 3,6%, αντίστοιχα, συγκριτικά με την ίδια περίοδο του 2021 ενώ στο χονδρικό εμπόριο ο δείκτης κύκλου εργασιών στο εννεάμηνο του 2022 εμφανίζει αύξηση 24,5% και ο δείκτης όγκου πτώση 5,3%. Σύμφωνα με τις προβλέψεις η κατανάλωση αναμένεται να κινηθεί ήπια αυξητικά και το 2023, παρά τις επιφυλάξεις του εμπορικού κόσμου, που ετοιμάζεται για πιο δελεαστικές εκπτώσεις από τα τέλη Ιανουαρίου και για "ξεπούλημα" μέχρι το τέλος των εκπτώσεων, τον Φεβρουάριο.

Εξάλλου, σήμερα παραμένουν στα ράφια των καταστημάτων χειμερινά είδη από παραγγελίες που έκαναν εμπορικές επιχειρήσεις ενόψει Χριστουγέννων. Δεν κατάφεραν να διαθέσουν το εμπόρευμα διότι... άργησε ο χειμώνας. Επίσης, δεν προτιμήθηκαν τα συγκεκριμένα είδη και στην έναρξη των εκπτώσεων, που οι τιμές κυμάνθηκαν χαμηλότερα γύρω στο 40-50%, διότι οι θερμοκρασίες συνέχισαν να θυμίζουν άνοιξη.

"Αν δεν γυρίσει ο καιρός θα δούμε μεγάλες εκπτώσεις", αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Σαββίδης. Μεταφέρει μηνύματα από την πλειοψηφία των επιχειρηματιών σε όλη την Ελλάδα, όπου καταστήματα, φυσικά και e-shop, δεν έχουν φέρει τους τζίρους που περίμεναν και πλέον προσβλέπουν στην αλλαγή του καιρού για να τονωθεί η ζήτηση. Διαφορετικά θα αναγκαστούν να πουλήσουν κοντά στο κόστος, κάτι που είναι μεν προς το συμφέρον των καταναλωτών, αποβαίνει δε σε βάρος της ρευστότητας των επιχειρήσεων, που δεν θα έχουν το κέρδος που περίμεναν.

Σε γενικές γραμμές υπάρχει αναμονή και προσδοκία, κυρίως από στελέχη επιχειρήσεων ένδυσης/υπόδησης που εκτιμούν ότι το διάστημα μέχρι το τέλος των εκπτώσεων θα ανακάμψει η αγορά, ευνοούμενη πιθανόν και από την προεκλογική παροχολογία και την επιδοματική πολιτική, που επιδρούν θετικά στην ψυχολογία και στην τσέπη των καταναλωτών. Ο κ. Σαββίδης τονίζει πάντως ότι η αγορά δεν θέλει αβεβαιότητα και οι επιχειρήσεις χρειάζονται ένα σταθερό περιβάλλον για να κάνουν τον προγραμματισμό τους, ειδικά την τρέχουσα περίοδο που επιχειρείται ανάκαμψη.

Το omnichannel

Ειδικότερα αναφορικά με τις ψηφιακές πωλήσεις, ο ίδιος σημειώνει ότι στην Ελλάδα ψηφιακό και αναλογικό εμπόριο εμφανίζουν παρόμοιες τάσεις και λειτουργούν συμπληρωματικά, καθώς η αυξανόμενη χρήση του internet πριμοδοτεί τις ηλεκτρονικές αγορές. Θεωρεί ότι τα δύο κανάλια θα πρέπει να προσεγγίζονται ως ένα καθώς δεν είναι διακριτό πότε γίνεται μια ψηφιακή ή αναλογική αγορά. Είναι ενδεικτικό ότι πλέον μία στις πέντε επιχειρήσεις διαθέτουν ηλεκτρονικό κανάλι πωλήσεων και το 90% των διαδικτυακών καταστημάτων αποτελεί προέκταση φυσικού καταστήματος.

Ο κ. Σαββίδης προσθέτει ότι τα δύο κανάλια λειτουργούν πλέον ως ένα, προσφέροντας τις ίδιες τιμές και εκπτώσεις από τις ίδιες επιχειρήσεις και εμφανίζοντας παρόμοιες τάσεις.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v