Ανοίγει ο δρόμος να μπουν συνδρομητικά κανάλια στην ελεύθερη τηλεόραση

Νέα δεδομένα στον χώρο της τηλεόρασης διαμορφώνει κυβερνητική τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή. Ποιες είναι οι προϋποθέσεις που θέτει. Πώς αιτιολογεί την κίνηση.

Ανοίγει ο δρόμος να μπουν συνδρομητικά κανάλια στην ελεύθερη τηλεόραση

Με μία τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών - Μεταφορών με τίτλο: «Θεσμικό πλαίσιο για τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων και την ασφάλεια των μεταφορών» το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης δίνει τη δυνατότητα σε εταιρείες που έχουν συνδρομητικά κανάλια να συμμετέχουν σε ελεύθερα κανάλια ή ραδιόφωνο.

Ουσιαστικά η τροπολογία επιτρέπει, υπό τρεις όρους, στα συνδρομητικά κανάλια και στους μετόχους τους να κατέχουν άδεια λειτουργίας ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού ελεύθερης λήψης ή παράλληλα να μετέχουν σε εταιρεία που κατέχει τέτοια άδεια.

Έτσι, ανοίγει ο δρόμος στις εταιρείες και στους μετόχους που διαθέτουν συνδρομητικά κανάλια (π.χ. NOVA, Cosmote) να κατέχουν ή να μετέχουν σε εταιρεία που έχει άδεια λειτουργίας ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού ελεύθερης λήψης.

Στο πλαίσιο αυτό Nova, Cosmote TV και Vodafone TV θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε ένα από τα κανάλια της ελεύθερης τηλεόρασης ή σε ραδιοφωνικούς σταθμούς με όρους να μην παραβιάζονται οι κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού, να μη γίνεται κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης και να μη θίγεται η αντικειμενική, πλουραλιστική και με ίσους όρους μετάδοση πληροφοριών και ειδήσεων.

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, η αλλαγή της νομοθεσίας έχει στόχο να μην υπάρχει νόθευση αντικειμενικής, πλουραλιστικής και με ίσους όρους μετάδοσης πληροφοριών και ειδήσεων στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού αλλά και την προστασία της επιχειρηματικής και οικονομικής ελευθερίας των νομικών προσώπων στο πεδίο που δραστηριοποιούνται τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Ειδικότερα η εισηγητική έκθεση αναφέρει: «Η προτεινόμενη ρύθμιση αποσκοπεί στην άρση των υφιστάμενων περιορισμών της παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 2644/1998 (Α’ 233) ως προς την απόκτηση άδειας παροχής ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού περιεχομένου μέσων επίγειων δικτύων ελεύθερης λήψης από κατόχους άδειας συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών μέσω δορυφόρου. Οι υφιστάμενοι περιορισμοί συνιστούν, ουσιαστικά, απόλυτη απαγόρευση συμμετοχής σε επιχείρηση παροχής ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω επίγειων δικτύων ελεύθερης συνδρομητικής λήψης, οποία θέτει ζήτημα συμβατότητας με την οικονομική και επιχειρηματική ελευθερία των νομικών προσώπων που προστατεύεται συνταγματικά.

Συγκεκριμένα, παραμένει ο κανόνας ότι ανώνυμη εταιρεία που κατέχει άδεια παροχής συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών δεν μπορεί να κατέχει και άδεια παροχής ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω επίγειων δικτύων ελεύθερης λήψης. Ωστόσο, τίθενται αυστηρές, πλην όμως, αναγκαίες και αναλογικές προϋποθέσεις, συμβατές με το άρθρο 65 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ), η συνδρομή των οποίων επιτρέπει τη συμμετοχή των λόγω εταιρειών σε εταιρεία που κατέχει άδεια σταθμού ελεύθερης λήψης. Με την προτεινόμενη ρύθμιση:

  • επιτυγχάνεται η μη νόθευση αντικειμενικής, πλουραλιστικής και με ίσους όρους μετάδοσης πληροφοριών και ειδήσεων στα μέσα μαζικής ενημέρωσης,
  • η διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού μεταξύ παρόχων οι οποίοι δραστηριοποιούνται με διαφορετικούς όρους στην ελληνική Επικράτεια, σύμφωνα και με τις επιταγές της ενωσιακής νομοθεσίας και, τέλος,
  • προστατεύεται η επιχειρηματική και οικονομική ελευθερία των νομικών προσώπων στο πεδίο που δραστηριοποιούνται των μέσων μαζικής ενημέρωσης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής ’Ένωσης (C-283/11, Sky Osterreich [2013]), η πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης αποτελεί θεμιτό στόχο γενικού συμφέροντος που δικαιολογεί περιορισμούς στις θεμελιώδεις ελευθερίες. Σημειώνεται ότι η προτεινόμενη ρύθμιση εναρμονίζεται με το ευρωπαϊκό δίκαιο του ανταγωνισμού, τις θεμελιώδες ενωσιακές ελευθερίες κυκλοφορίας των κεφαλαίων και εγκατάστασης και αποτελεί μέτρο υιοθέτησης των κατευθύνσεων της προειδοποιητικής επιστολής Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπό στοιχεία (2022) 6411 final/29.9.2Ο22 1ΝFR (2022/4080).

Η τροπολογία όπως περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο είναι η εξής:

«Προϋποθέσεις κατοχής άδειας για την παροχή συνδρομητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών - Αντικατάσταση παρ. 4 άρθρου 2 ν. 2644/1998»

Η παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 2644/1998 (Α' 233) αντικαθίσταται ως εξής:

«4. Η ανώνυμη εταιρεία που κατέχει την άδεια της παρ. 1 δεν μπορεί να κατέχει και άδεια παροχής ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού περιεχομένου μέσω επίγειων δικτύων ελεύθερης λήψης. Η συμμετοχή της εταιρείας του πρώτου εδαφίου σε εταιρεία που κατέχει άδεια σταθμού ελεύθερης λήψης είναι δυνατή, εφόσον με τη συμμετοχή της:

α) δεν παραβιάζονται οι κανόνες του ελεύθερου ανταγωνισμού,

β) δεν γίνεται κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που έχει αποκτήσει στην αγορά των ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών, και

γ) δεν θίγεται η αντικειμενική, πλουραλιστική και με ίσους όρους μετάδοση πληροφοριών και ειδήσεων στα μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Οι μέτοχοι της εταιρείας του πρώτου εδαφίου μπορούν σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του δευτέρου εδαφίου, να κατέχουν άδεια λειτουργίας ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού ελεύθερης λήψης ή να μετέχουν σε εταιρεία που κατέχει τέτοια άδεια».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v