Οι τιμές του φυσικού αερίου, η πορεία και οι προσδοκίες τουριστικών εσόδων και ΑΕΠ θα κρίνουν το εύρος του νέου πακέτου παροχών που έχει ήδη στα σκαριά η κυβέρνηση.
Οι ανακοινώσεις σχετίζονται ευθέως με τον χρόνο προκήρυξης των εκλογών, με τις ημερομηνίες να είναι ανοιχτές ανά πάσα στιγμή μετά τα μέσα Φεβρουαρίου.
Για τους αποδέκτες αυτού του νέου κύκλου ενισχύσεων, η εύκολη λύση θα ήταν μια επανάληψη του επιδόματος Χριστουγέννων λίγο πριν το Πάσχα, χωρίς να μπορεί να αποκλειστεί ένα μέτρο που θα διευκόλυνε τους εργοδότες να συναινέσουν σε μια εντυπωσιακή αύξηση του κατώτατου μισθού, όπως για παράδειγμα μια πρόσθετη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.
Ασφαλείς εκτιμήσεις επί του παρόντος δεν υπάρχουν, παρά μόνο προθέσεις διαχείρισης του αναμενόμενου πρόσθετου δημοσιονομικού χώρου, με τρόπο που να δίνει συνέχεια στο αφήγημα στήριξης της κοινωνίας στον δρόμο προς τις κάλπες, χωρίς να μπαίνει σε κίνδυνο το αφήγημα επανόδου σε τροχιά πρωτογενών πλεονασμάτων.
Τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού τα οποία παρουσίασε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θ. Σκυλακάκης ανοίγουν τον δρόμο για μεγαλύτερη μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος το 2022 σε σχέση με τον στόχο.
Ο αναπληρωτής υπουργός έκανε λόγο για «ασφαλή επίτευξη του στόχου» επιμένοντας στη γραμμή της συγκρατημένης αισιοδοξίας, αλλά άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο καλύτερων επιδόσεων από το 1,6% του ΑΕΠ που προβλέπει ο προϋπολογισμός. Ο λογαριασμός του 2022 δεν έχει ακόμα κλείσει και η οριστικοποίηση του πρωτογενούς αποτελέσματος περνά από:
- Τα έσοδα που θα εισπραχθούν έως το τέλος Φεβρουαρίου και θα εγγραφούν στον περυσινό προϋπολογισμό καθώς σε αυτόν αναλογούν (π.χ. τέλη κυκλοφορίας, δόσεις φόρου εισοδήματος).
- Τη χρονική καταγραφή στο 2022 ή το 2023 της τελευταίας δόσης των ομολόγων ANFAs (δεν έχουν εισπραχθεί ακόμα, αλλά η απόφαση του Eurogroup για την απόδοσή τους κλείδωσε τον Δεκέμβριο).
- Την αναμενόμενη από την ΕΛΣΤΑΤ αναθεώρηση του ΑΕΠ για το τέταρτο τρίμηνο του 2022.
Τα παραπάνω μπορούν να οδηγήσουν το πρωτογενές έλλειμμα αισθητά χαμηλότερα από 1,5% του ΑΕΠ (πιο κοντά στο 1% παρά στο 1,5%), στέλνοντας ισχυρό σήμα στις αγορές, στην τελική ευθεία για την επενδυτική βαθμίδα, διασφαλίζοντας παράλληλα πως δεν εγείρονται ζητήματα προεκλογικών παροχών που βάζουν σε κίνδυνο την πορεία της οικονομίας.
Ξέχωρα από το σήμα προς τις αγορές, η κυβέρνηση επιδιώκει και ένα παράλληλο σήμα στο εσωτερικό ακροατήριο στον δρόμο προς τις εκλογές. Το νέο πακέτο θα αρχίσει να παίρνει σάρκα και οστά μόλις θεωρηθεί πως υπάρχει ασφαλής εκτίμηση για τις ανάγκες που απορρέουν από την ενεργειακή κρίση, κοινώς όταν φανεί πόσα από τα 600 εκατ. ευρώ που έχουν μπει στην άκρη για τυχόν επιδοτήσεις φέτος στις γενικές κρατικές δαπάνες θα μείνουν αλώβητα.
Πληροφορίες αναφέρουν πως ανακοινώσεις δεν θα πρέπει να αναμένονται πριν τα μέσα Φεβρουαρίου και το εύρος τους θα κριθεί από:
- Την πορεία των τιμών του φυσικού αερίου. Χθες οι τιμές υποχώρησαν έως και τα 54 ευρώ ανά μεγαβατώρα, όταν τον Αύγουστο ήταν έως και 340 ευρώ και τον Δεκέμβριο είχαν αγγίξει τα 150 ευρώ. Ο προϋπολογισμός έχει γίνει με παραδοχή μέσης τιμής φυσικού αερίου στα 120 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Με τις σημερινές τιμές και τα 600 εκατ. ευρώ της «κάβας» θα έμεναν «αφάγωτα», διαθέσιμα για εναλλακτική αξιοποίηση.
- Την πορεία του ΑΕΠ και του τουρισμού. Οι προκρατήσεις προϊδεάζουν για μια εξαιρετική χρονιά στον τουρισμό και οι αυξημένες τιμές αυξάνουν και τα προσδοκώμενα έσοδα. Το ΑΕΠ άλλωστε αναμένεται να ενισχυθεί απευθείας και από την πτώση των τιμών του φυσικού αερίου, περιορίζοντας το κόστος των εισαγωγών.
Στη βάση αυτών των εκτιμήσεων, εντός Φεβρουαρίου η κυβέρνηση θα πάρει τις όποιες αποφάσεις για νέες παροχές, με το βλέμμα προφανώς και στην κάλπη.