Επώνυμα προϊόντα vs ιδιωτικής ετικέτας: Σύγκριση σε τιμές και ανατιμήσεις

Πώς εξελίσσονται οι τιμές σε private label και επώνυμα προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Τι δείχνουν τα στοιχεία για την κατανάλωση σε 60 βασικά προϊόντα. Η δεύτερη ανάγνωση για την κατανάλωση του Δεκεμβρίου.

Επώνυμα προϊόντα vs ιδιωτικής ετικέτας: Σύγκριση σε τιμές και ανατιμήσεις

Με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα να «τρέχει» τους τελευταίους μήνες με υψηλότερο ρυθμό από τον γενικό δείκτη -μόνο τον Δεκέμβριο ήταν στο +15,5%, υπερδιπλάσιος από τον γενικό ΔΤΚ-, η στροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (PL) για μερίδα καταναλωτών μοιάζει μονόδρομος.

Λογικό, αν σκεφτεί κανείς πως το καλάθι 60 βασικών προϊόντων τον Δεκέμβριο κόστιζε 137,52 ευρώ, όταν το αντίστοιχο καλάθι με 60 επώνυμα προϊόντα κόστιζε 197,80 ευρώ και ένα μικτό καλάθι (επώνυμα και ανώνυμα) 187,92 ευρώ (πηγή: IRI). Δηλαδή το καλάθι των 60 προϊόντων PL ήταν κατά 60,28 ευρώ φθηνότερο σε σχέση με αυτό των επωνύμων και 50,4 ευρώ φθηνότερο από το μικτό καλάθι (επώνυμα και PL).

Η ψαλίδα αυτή, που δεν είναι αμελητέα για το νοικοκυριό που βρίσκεται σε ένα σπιράλ ανατιμήσεων σε όλο το φάσμα (ρεύμα, κόστος ενέργειας, ενοίκιο, κ.λπ.), έχει ανοίξει σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021. Τότε, η διαφορά μεταξύ ενός καλαθιού με 60 επώνυμα προϊόντα σε σχέση με 60 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ήταν στα 57,26 ευρώ.

Και όμως αν και σε απόλυτα νούμερα, δηλαδή στο ταμείο, το καλάθι των 60 προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερο από ένα επώνυμο ή ένα μικτό, ο ρυθμός των ανατιμήσεων στα PL είναι υψηλότερος από αυτόν των επωνύμων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, το καλάθι των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει ανατιμηθεί κατά 11%, κατά 7,6% των επωνύμων και 7,7% στο μικτό καλάθι. Με τις πωλήσεις σε αξία να έχουν αυξηθεί 16,8% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, 5% στα επώνυμα και 6,8% στο καλάθι που έχει και επώνυμα και PL.

Η διαφορά τιμής έχει επηρεάσει και την πορεία των πωλήσεων σε όγκο. Από τα τρία καλάθια, το μόνο που εμφανίζει ανάπτυξη 5,2% είναι αυτό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας -σ.σ. σε αυτό έχει συμβάλει και το καλάθι του νοικοκυριού από τον Νοέμβριο και μετά-, ενώ πτώση 0,8% και 2,5% εμφανίζουν τα μικτά και επώνυμα καλάθια αντίστοιχα.

Σε ό,τι αφορά την κατανάλωση τον περασμένο Δεκέμβριο σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021, αυτή εμφάνισε μικτή εικόνα. Η IRI κατέγραψε υποχώρηση της κατανάλωσης στο λιανεμπόριο τροφίμων. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί η εβδομάδα των Χριστουγέννων. Αυτό συνδέεται και με το γεγονός ότι την εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα τα σούπερ μάρκετ λειτούργησαν και τις 6 ημέρες. Το 2021, που τα Χριστούγεννα «έπεσαν» Σάββατο, τα καταστήματα λειτούργησαν μία ημέρα λιγότερο.

Για τη φετινή χρονιά, η IRI εκτιμά ότι έχουμε εισέλθει σε μια δύσκολη περίοδο, όπου στην αβεβαιότητα για το μέλλον της κατανάλωσης έρχονται να προστεθούν και οι εκλογές, που παραδοσιακά «διαταράσσουν» την πορεία της αγοράς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v