Το χρονοδιάγραμμα διαγωνισμών και εργασιών για τον ΒΟΑΚ

Η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και για τα τρία τμήματα του οδικού άξονα επισπεύδει τις διαδικασίες. Τους πρώτους μήνες του 2023 υπογραφές για τη δεύτερη σύμβαση και δεσμευτικές προσφορές για το τμήμα της Παραχώρησης.

Το χρονοδιάγραμμα διαγωνισμών και εργασιών για τον ΒΟΑΚ

Τρέχουν οι διαδικασίες για τη συμπλήρωση του πάζλ που αφορά στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα της χώρας, το οποίο αναπτύσσεται σε τρία διακριτά τμήματα.

Ήδη έχει υπογραφεί η σύμβαση και αναμένεται η εκκίνηση των εργασιών για το ανατολικό τμήμα, από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ. Πρόκειται για δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για το σύνολο της δαπάνης.

Σε προσυμβατικό στάδιο βρίσκεται ο διαγωνισμός για το μεσαίο τμήμα που έχει προκηρυχθεί ως έργο ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ και αφορά σε 22,4 χλμ. του ΒΟΑΚ με ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Και το συγκεκριμένο τμήμα προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί με 90 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης (καλύπτοντας μέρος της δημόσιας συμμετοχής). Με βάση το σχετικό χρονοδιάγραμμα, η υπογραφή της οριστικής σύμβασης τοποθετείται μέσα στο α’ τρίμηνο του 2023, εφόσον πάρει το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κυρωθεί από τη Βουλή.

Το κυριότερο ωστόσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου μήκους 157,3 χλμ. (Χανιά - Ηράκλειο) αποτελεί έργο παραχώρησης, προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ, το οποίο διεκδικούν προς το παρόν οι ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Άβαξ, Vinci και η κοινοπραξία Μυτιληναίoς - INTERTOLL. Δεδομένου ότι και το παρόν έργο θα λάβει χρηματοδότηση από το ΤΑΑ, ύψους 200 εκατ. ευρώ, το ΥΠΟΜΕ έχει επισπεύσει τις διαδικασίες για την είσοδο του διαγωνισμού στη Β’ φάση, εκείνη της κατάθεσης δεσμευτικών οικονομικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους.

Πριν τη λήξη του 2022, με απόφαση του ΥΠΟΜΕ, εγκρίθηκε το τεύχος πρόσκλησης υποβολής δεσμευτικών προσφορών της B’ φάσης του διεθνούς διαγωνισμού με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για το έργο, μάλιστα με σύντμηση της διαδικασίας προκειμένου να τηρηθούν τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα που επιβάλλει το Ταμείο Ανάκαμψης.

Όπως επισημαίνεται στη σχετική απόφαση, «λόγω του μεγάλου χρονικού διαστήματος που μεσολάβησε μεταξύ της δημοσίευσης της Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος Α' Φάση Διαγωνισμού (2018), της Προεπιλογής των Υποψηφίων (22-03-2019), το Δημόσιο, λαμβάνοντας υπόψη την αναγκαιότητα της ταχύτερης δυνατής έναρξης της εκτέλεσης του Έργου, αποφάσισε και προχώρησε δια των Υπηρεσιών του στην οριστικοποίηση του Βασικού Σχεδιασμού του Έργου και με βάση αυτή στην απαιτούμενη περιβαλλοντική αδειοδότησή του. Κατόπιν τούτου κατέστη περιττή η προβλεφθείσα στην Προκήρυξη «Β' Φάση: Διάλογος - Οριστικοποίηση Βασικού Σχεδιασμού».

Στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2023 να έχουν κατατεθεί οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές και η ανάδειξη αναδόχου μέσα στη χρονιά, προκειμένου η σύμβαση παραχώρησης με σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο να ξεκινήσει το 2024.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v