Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποιο είναι το επικρατέστερο σενάριο για τον κατώτατο μισθό

Οι κινήσεις για μεγάλη αύξηση, οι πιέσεις στις επιχειρήσεις και τι ζητούν ως αντιστάθμισμα οι εργοδότες. Αναλυτικά το νέο «σφικτό» χρονοδιάγραμμα, προκειμένου η τελική μελέτη να κατατεθεί στο υπ. Εργασίας τέλος Φεβρουαρίου.

Ποιο είναι το επικρατέστερο σενάριο για τον κατώτατο μισθό

Σημαντικές αυξήσεις, που ίσως προκαλέσουν και έκπληξη, φαίνεται πως σχεδιάζει η κυβέρνηση αναφορικά με τον κατώτατο μισθό, καθώς εκτιμάται ότι εντός του πρώτου 15νθήμερου του Μαρτίου θα αποφασιστεί αύξηση που θα ξεπεράσει τα 40 ευρώ και θα προσεγγίζει τα 70 ευρώ τον μήνα. Έτσι, ο κατώτατος από 713 ευρώ σήμερα, αναμένεται στο πλέον μετριοπαθές σενάριο να αγγίξει ή και να ξεπεράσει κατά τι τα 751 ευρώ, προσεγγίζοντας τα 780 ευρώ στο σενάριο που πλέον κερδίζει έδαφος, με την αύξηση να ακολουθεί την πορεία του πληθωρισμού.

Αναλυτικά, σε συνθήκες υψηλού πληθωρισμού αλλά και έντονης προεκλογικής πόλωσης, η επαναφορά του κατώτατου μισθού στα προ μνημονιακά επίπεδα, ήτοι στα 751 ευρώ, θεωρείται δεδομένη, ενώ στο οικονομικό επιτελείο συζητούν πλέον ως ισχυρό το ενδεχόμενο αύξησης του κατώτατου μισθού ακόμη και κατά 9% με 9,5%, προκειμένου να καλυφθούν οι απώλειες των εισοδημάτων περίπου 650.000 μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, από την αύξηση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Βέβαια, στο υπουργείο Εργασίας αναγνωρίζουν ότι οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις, η ακρίβεια και το υπέρογκο ενεργειακό κόστος δεν εξαντλούν τις αντοχές μόνο των νοικοκυριών αλλά και των επιχειρήσεων. Γι' αυτό δεν αποκλείεται οι όποιες αποφάσεις να συνδυασθούν, όπως ζητούν άλλωστε και οι εκπρόσωποι των εργοδοτικών φορέων, με κίνητρα προς την κατεύθυνση της περαιτέρω μείωσης της φορολόγησης και του ενεργειακού κόστους.

Σε αυτό το μήκος κύματος, ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα της ΕΡΤ έκανε λόγο για σημαντική αύξηση, «που θα λαμβάνει υπόψη όμως και τις ανάγκες των επιχειρήσεων», οι οποίες όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο υπουργός «πρέπει να παραμείνουν ανοιχτές και ανταγωνιστικές». «Η αύξηση θα είναι δίκαιη, θα είναι σημαντική, αλλά δεν θα είναι μια αύξηση η οποία θα προξενήσει προβλήματα ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων στην αγορά και τελικά και στους ίδιους τους εργαζόμενους», τόνισε.

Το νέο χρονοδιάγραμμα με την επίσπευση των διαδικασιών, προκειμένου φέτος η αύξηση να εφαρμοστεί νωρίτερα από τα προβλεπόμενα, από την 1η Απριλίου, αναμένεται να συμπεριληφθεί σε τροπολογία που θα κατατεθεί στη Βουλή πιθανότατα την Παρασκευή ή το αργότερο την επόμενη Δευτέρα. Και θα προβλέπει ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή της τελικής πρότασης του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Μελετών (ΚΕΠΕ) και της επιτροπής εμπειρογνωμόνων προς το υπουργείο Εργασίας την 28η Φεβρουαρίου.

Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι την επόμενη εβδομάδα θα αποσταλεί επιστολή προς τους επιστημονικούς φορείς (Τράπεζα της Ελλάδος, ΙΟΒΕ, ΙΝΕ/ΓΣΕΕ, ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, INEMY EΣΕΕ,ΙΝΣΕΤΕ και ΟΜΕΔ), ώστε έως την πρώτη βδομάδα του Φεβρουαρίου να έχουν ολοκληρώσει τις εκθέσεις με τις προτάσεις τους. Θα υπάρξει ένα μικρό περιθώριο προφορικής διαβούλευσης μεταξύ των φορέων, προκειμένου το τελικό υπόμνημα να φθάσει στα χέρια των μελών του ΚΕΠΕ και της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, ώστε με τη σειρά τους να υποβάλουν στο υπουργείο Εργασίας την τελική τους πρόταση, έως το τέλος Φεβρουαρίου. Βέβαια, η οριστική απόφαση θα ληφθεί από τον αρμόδιο υπουργό Εργασίας Κωστή Χατζηδάκη εντός του πρώτου 10ημέρου του Μαρτίου, μετά από έγκριση του υπουργικού συμβουλίου.

Σίγουρο θεωρείται ότι η αύξηση κατ’ ελάχιστο θα αγγίξει το 5,5%, που αντιστοιχεί σε 39 ευρώ, προκειμένου ο κατώτατος μισθός από 713 ευρώ που είναι σήμερα να επανέλθει στα προ μνημονίων επίπεδα (751 ευρώ). Πιο κοντά βέβαια στις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης αλλά και «τις ανάγκες τόσο της κοινωνίας όσο και των επιχειρήσεων» βρίσκεται το σενάριο αύξησης του κατώτατου μισθού τουλάχιστον κατά 7,75% με 8%, όσο δηλαδή αυξήθηκαν και οι συντάξεις. Αυτό οδηγεί σε νέο κατώτατο μισθό κοντά στα 768 με 770 ευρώ (αύξηση κατά 55 με 57 ευρώ).

Βέβαια, το τελευταίο διάστημα κυβερνητικά στελέχη κάνουν λόγο για «εκπλήξεις» όσον αφορά το ύψος του νέου κατώτατου μισθού, με τους ειδικούς να εκτιμούν ως πιθανή ακόμη και μια αύξηση κοντά στο ύψος του πληθωρισμού, έως και 9,5%. Έτσι, δεν αποκλείεται ο νέος κατώτατος μισθός να αυξηθεί κατά 67 ευρώ και να διαμορφωθεί στα 780 ευρώ τον μήνα. Σε αυτή την περίπτωση μάλιστα, εκτιμάται ότι η κυβέρνηση θα ακυρώσει ένα ισχυρό προεκλογικό όπλο στα χέρια της αντιπολίτευσης, που δεσμεύεται για αύξηση του κατώτατου στα 800 ευρώ.

Βέβαια, κύκλοι των εργοδοτικών φορέων επισημαίνουν ότι σε περίπτωση αύξησης του κατώτατου μισθού πέριξ του 9%, η επιβάρυνση των επιχειρήσεων θα είναι σημαντική, ενώ θα υπάρξουν πιέσεις και από την πλευρά των εργαζόμενων που σήμερα αμείβονται με μισθούς κοντά στα 800 ευρώ. Ζητούν μάλιστα περαιτέρω μείωση του μη μισθολογικού κόστους, επαναφέροντας το αίτημα για περαιτέρω μείωση των εισφορών κατά 0,60 ποσοστιαίες μονάδες που υπολείπεται της κυβερνητικής δέσμευσης για συνολική ελάφρυνση κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ βάζουν στο τραπέζι και φοροαπαλλαγές, καθώς και στήριξη των επιχειρήσεων ως προς το υψηλό ενεργειακό κόστος.

Η ΓΣΕΕ, από την πλευρά της, ζητάει αφενός η ευθύνη της διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού να επανέλθει στα χέρια των κοινωνικών εταίρων, αφετέρου, το ύψος του να φθάσει στο 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης, ήτοι περίπου 850 ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v