Πού ποντάρουν οι επιχειρήσεις για τη φετινή χριστουγεννιάτικη αγορά

Προσδοκίες για κλιμάκωση της -υποτονικής έως σήμερα- ζήτησης το τελευταίο 10ήμερο, ενόψει Δώρων. Στα επίπεδα του 2019 μπαίνει ο πήχης από τις επιχειρήσεις. Η μετατόπιση τζίρου.

Πού ποντάρουν οι επιχειρήσεις για τη φετινή χριστουγεννιάτικη αγορά

Μετά το (αμφιλεγόμενο) μοντέλο click away που δίχασε την αγορά τα Χριστούγεννα του 2020 και τη διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, τις παλινωδίες με τα self tests και τα ρεβεγιόν μέχρι τις 2 (και χωρίς μουσική!) του 2021, οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου αισιοδοξούν για το ταμείο της φετινής εορταστικής περιόδου, προβλέποντας έσοδα κοντά στα προ-Covid επίπεδα.

Αν και η αγορά δεν έχει ακόμη «ζεσταθεί», όπως σημειώνουν στο Euro2day.gr παράγοντές της, αναμένεται κλιμάκωση της καταναλωτικής ζήτησης τις δύο τελευταίες εβδομάδες του χρόνου. Παρατηρούν κάμψη της εμπορικής κίνησης μετά την Black Friday, στα τέλη Νοεμβρίου, και αναμένουν ανατροφοδότηση του αγοραστικού κλίματος όταν θα πληρωθούν Δώρα, συντάξεις και επιδόματα.

Η εμπορική κίνηση των ημερών δεν συνδέεται με χριστουγεννιάτικες δαπάνες προς το παρόν και μετά την ενεργοποίηση του εορταστικού ωραρίου από την περασμένη Κυριακή, 11/12, αφορά κυρίως διερευνητικές επισκέψεις στα καταστήματα.

«Δεν έχουμε δει ακόμη την κινητικότητα που περιμέναμε», αναφέρει χαρακτηριστικά στο Euro2day.gr ο Θοδωρής Καπράλος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ) και Β’ Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Προβλέπει ότι από το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, που τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά, οι καταναλωτές θα αρχίσουν τις προετοιμασίες για το εορταστικό τραπέζι και τις κοινωνικές εκδηλώσεις των ημερών και εκτιμά ότι οι αγορές θα κορυφωθούν την τελευταία εβδομάδα του χρόνου σε όλο το φάσμα της αγοράς. Πρακτικά, όταν θα καταβληθούν μισθοί και έκτακτα επιδόματα, θα δημιουργηθεί το αναγκαίο πλεόνασμα για δαπάνες, πέραν των βασικών.

Μέχρι τότε το καταναλωτικό ενδιαφέρον θα κατευθύνεται κυρίως σε επιλεκτικές αγορές, καθώς και στο «καλάθι των Χριστουγέννων» και στο «καλάθι του Άη Βασίλη», που ήδη ενεργοποιήθηκαν και εκτιμάται ότι θα έχουν σημαντικό μερίδιο στη ζήτηση της εορταστικής περιόδου.

Εν τω μεταξύ, ένα κομμάτι του εορταστικού τζίρου απέσπασε ήδη η Black Friday και σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, σχεδόν 40%-45% των καταναλωτών υπολογίζεται ότι ψώνισαν με αυτό το κίνητρο.

Θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι καθώς οι τάσεις αλλάζουν, με την αναζήτηση «έξυπνων» αγορών και προσφορών να κυριαρχούν, σημαντικές δαπάνες αναμένεται να μετατεθούν από μερίδα καταναλωτών στην περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, που αρχίζουν την εβδομάδα μετά τα Θεοφάνεια.

Πάντως, παρά τις αβεβαιότητες, στελέχη του λιανεμπορίου συγκλίνουν στην πρόβλεψη ότι ο φετινός εορταστικός τζίρος θα προσεγγίσει τα επίπεδα προ πανδημίας, περίπου 3,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής Βασίλη Κορκίδη, ο εμπορικός κόσμος προσδοκά ότι η φετινή εορταστική αγορά θα κινηθεί καλύτερα από την αντίστοιχη περσινή, με τζίρο που θα ξεπεράσει τα 3,6 δισ. ευρώ.

Εν κατακλείδι, υπάρχουν προσδοκίες στον εμπορικό κόσμο που συμπληρώνει τρία χρόνια «λιτού τζίρου», επιβιώνοντας χάρη στα μέτρα στήριξης εν μέσω πανδημίας και καλούμενος πλέον να αντιμετωπίσει την εκτίναξη του λειτουργικού κόστους σε ενέργεια, καύσιμα, πρώτες ύλες, αλλά και τις έμμεσες επιπτώσεις από την κατακρήμνιση των οικογενειακών εισοδημάτων.

Όπως ανέφερε στο πλαίσιο παρουσίασης της ετήσιας έκθεσης του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, ο πρόεδρος του ΙΜΕ και της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς, οι επιπτώσεις αυτής της εκρηκτικής πραγματικότητας είναι πιο έντονες για τις μικρές επιχειρήσεις, των οποίων η ανθεκτικότητα δοκιμάζεται.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v