Η επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 25 λεπτά το λίτρο από τον κρατικό προϋπολογισμό θα συνεχιστεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022 και μετά, ανάλογα με τα δεδομένα στις διεθνείς τιμές των καυσίμων, θα επανεξεταστεί. Από την άλλη πλευρά, οι πιθανότητες νέας παράτασης της παράλληλης επιδότησης από τα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας κατά 7,5 λεπτά το λίτρο φαίνονται περιορισμένες, λαμβάνοντας υπόψη την αποκλιμάκωση των διεθνών αλλά και των λιανικών τιμών, αν και τίποτα δεν έχει ακόμα αποφασιστεί οριστικά και όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοιχτά.
Με τη διπλή επιδότηση και την αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών, η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης έχει υποχωρήσει στο 1,20 ευρώ το λίτρο σε πανελλαδικό επίπεδο, με τους καταναλωτές να κάνουν παραγγελίες με τιμές ακόμα και κάτω από 1,10 ευρώ το λίτρο στην Αθήνα. Πρόκειται για μια ουσιαστική «ανάσα» σε σχέση με το 1,412 ευρώ το λίτρο του πετρελαίου θέρμανσης που έκανε πρεμιέρα στις 15 Οκτωβρίου.
Παράγοντες της αγοράς θεωρούν πως η τάση παραμένει καθοδική και οι τιμές θα υποχωρήσουν περαιτέρω τις επόμενες ημέρες, αν και η πιθανή απόσυρση της επιδότησης από τα διυλιστήρια την 1η Δεκεμβρίου αποτελεί καταλυτικό παράγοντα.
Σε επίπεδο διεθνών τιμών, το μπρεντ υποχώρησε χθες ακόμα και κάτω από τα 81 δολάρια το βαρέλι, στη σκιά της αναζωπύρωσης του κορωνοϊού και των περιοριστικών μέτρων στην Κίνα, όταν στις αρχές Νοεμβρίου οι τιμές είχαν κάνει άλμα έως και τα 98 δολάρια το βαρέλι, μετά την απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια την ημερήσια παραγωγή. Από τότε οι διεθνείς τιμές έκαναν βουτιά 17%, την οποία παρακολούθησαν με πολύ μικρότερα ποσοστά οι εγχώριες λιανικές τιμές στην αντλία. Στο ίδιο διάστημα, η μέση τιμή της βενζίνης μειώθηκε κατά 3,3% (μέση τιμή 27 Νοεμβρίου 1,996 ευρώ), στο ντίζελ κίνησης κατά 7% (1,941 ευρώ η μέση τιμή) και στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 11,7% (στο 1,20 ευρώ ανά λίτρο).
Τον τόνο στην αγορά τις επόμενες ημέρες αναμένεται να δώσουν τρεις παράγοντες: η συνεδρίαση του ΟΠΕΚ+ στις 4 Δεκεμβρίου, η ενεργοποίηση του πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο στις 5 Δεκεμβρίου (ακόμα η Ε.Ε δεν έχει αποφασίσει πού θα τεθεί ο πήχης του πλαφόν) και βέβαια οι εξελίξεις στην Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο, σε συνδυασμό με τις προοπτικές της παγκόσμιας ανάπτυξης υπό το βάρος εφιαλτικού πληθωρισμού και αλλεπάλληλων αυξήσεων επιτοκίων.