Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός για την Black Friday

Ο ανταγωνισμός των αλυσίδων και οι προσδοκίες για rebound των μικρών επιχειρήσεων. «Ανοιξε» σε 15νθήμερο το εμπορικό γεγονός. Το τσεκάρισμα των καταναλωτών στις τιμές.

Κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός για την Black Friday

Ικανοποίηση επικρατεί στα επιτελεία των μεγάλων παικτών της αγοράς από την ανταπόκριση των καταναλωτών στο άνοιγμα της Black Friday -του εμπορικού γεγονότος που τείνει να γίνει σεζόν- ενώ χαμηλότερες είναι οι προσδοκίες για μικρές επιχειρήσεις και κλάδους του λιανεμπορίου εκτός των ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών ειδών, που θα μπουν στο παιχνίδι το τελευταίο 3ήμερο.

Αλυσίδες και ηλεκτρονικά καταστήματα προσφέρουν τιμές χαμηλότερα έως 60% κατά μέσο όρο σχεδόν στα περισσότερα είδη, από τηλεοράσεις και laptop μέχρι κινητά τηλέφωνα και ψυγεία, επεκτείνοντας την περίοδο της Black Friday σε 15νθήμερο.

Ο λόγος που προβάλλεται γι' αυτή την «επέκταση» από στελέχη των μεγάλων αλυσίδων είναι η πίεση για τις παραδόσεις. Θεωρούν ότι η ζήτηση απορροφάται καλύτερα σε περισσότερες ημέρες και οι παραγγελίες διεκπεραιώνονται χωρίς προβλήματα. Οι καμπάνιες που τρέχουν για τα είδη τεχνολογίας έχουν αυξήσει αισθητά τη ζήτηση, ικανοποιώντας το στόχο των επιχειρηματιών να καλύψουν την επιβράδυνση που προηγήθηκε, ειδικά τον Οκτώβριο.

Έμφαση δίνεται επίσης στις τιμές. Δεδομένου του μπαράζ ανατιμήσεων σε όλα τα είδη, οι καταναλωτές είναι υποψιασμένοι και αναζητούν ιστορικό τιμών. Υπάρχουν εξάλλου περιπτώσεις προϊόντων που εμφανίζουν σημαντική πτώση τιμής συγκριτικά με λίγο καιρό πριν, αλλά αύξηση σε ετήσια βάση πάνω από 20%. Υπάρχουν ανατιμήσεις που αποδίδονται στην εποχικότητα της ζήτησης κάποιων ειδών, στη διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά έχουν παρατηρηθεί και κάποιες περιπτώσεις τεχνητής αύξησης της τιμής λίγες εβδομάδες πριν την Black Friday. Οι ανατιμήσεις που προηγήθηκαν, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, είναι περιορισμένες και οι εταιρείες δεν έχουν μετακυλίσει στις τιμές το σύνολο της πίεσης που έχουν δεχθεί στα κόστη.

Στέλεχος μεγάλης αλυσίδας τόνιζε στο Euro2day.gr ότι πάνω από 60%-65% των εμπορευμάτων που προσφέρονται σε τιμές Black Friday είναι φθηνότερα από τη χαμηλότερη τιμή εξαμήνου και δίνεται στον καταναλωτή η πληροφορία για το ιστορικό της τιμής, ώστε να το επιβεβαιώσει. Ο ανταγωνισμός είναι έντονος και οι μεγάλες εταιρείες ελέγχονται από τους καταναλωτές για τη διαφάνεια στην ενημέρωση που παρέχουν. Επίσης έχουν ανοίξει σχεδόν το σύνολο του χαρτοφυλακίου των κωδικών της Black Friday και μέχρι τις 25/11 προβλέπεται προσθήκη λίγων προϊόντων, ώστε να κλιμακώνεται η ζήτηση και να διατηρείται θερμό το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Στοχεύουν να αποσπάσουν μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς αλλά έχουν και την οικονομική δυνατότητα να διαφημίσουν τις προσφορές τους συγκριτικά με τις μικρότερες επιχειρήσεις, όπως αναφέρει στο Euro2day.gr ο Θοδωρής Καπράλος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ) και Β’ Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Μιλώντας για τους μικρότερους παίκτες της αγοράς και από κλάδους εκτός των αλυσίδων ηλεκτρικών/ηλεκτρονικών ειδών, σημειώνει ότι το στοίχημα είναι να κερδίσουν πιστούς πελάτες που θα φέρνουν τζίρο και πέραν της εκπτωτικής περιόδου.

Από την κανονικότητα στον «κανιβαλισμό»

Μεγάλη μερίδα επιχειρηματιών θεωρούν ότι η Black Friday, μετά την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων, συνεισφέρει σε ένα περιβάλλον μεγαλύτερης κανονικότητας, ενώ μια άλλη μερίδα στελεχών της αγοράς μιλά για «κανιβαλισμό» της ευκαιρίας που υπό κανονικές συνθήκες προσφέρει η Black Friday, τόσο στον εμπορικό κόσμο, προκειμένου να ξεστοκάρει, όσο και στους καταναλωτές, προκειμένου να κάνουν συμφέρουσες αγορές.

Όπως εξηγούν, οι μικρές επιχειρήσεις χωρίς διαφημιστικό budget υστερούν σε ανταγωνιστικότητα ενώ όσο το εμπορικό γεγονός διευρύνεται από 1-3 ημέρες σε 5-15... απομακρύνεται από την αμερικανική παράδοση, όπου έχει τις ρίζες του. Με άλλα λόγια, στην Ελλάδα δεν θα δούμε πολλά προϊόντα αξίας 1.000 ευρώ στα 100 ευρώ, γεγονός που κρατά τους Αμερικανούς ξύπνιους από τα μεσάνυχτα της «Μαύρης Παρασκευής» έξω από εμπορικά καταστήματα για να προλάβουν την ευκαιρία. Στελέχη καταναλωτικών οργανώσεων αναφέρουν ότι οι πραγματικές εκπτώσεις σε ορισμένα είδη δεν ξεπερνούν το 15%-20%, λαμβάνοντας υπόψη τις ανατιμήσεις από την αρχή του έτους και απαιτείται από τους καταναλωτές ενδελεχής έρευνα αγοράς τόσο στα φυσικά όσο και στα ψηφιακά καταστήματα.

Οι «συγκρατημένες» τιμές και προσδοκίες

Όπως αναφέρει ο κ. Καπράλος, οι προσδοκίες είναι μεγαλύτερες στο ψηφιακό κανάλι ενώ όλες οι επιχειρήσεις και ειδικά οι μικρές εστιάζουν στην ικανοποίηση του πελάτη, σε επίπεδο τιμής αλλά και ποιότητας. Μεταφέροντας τις προβλέψεις του εμπορικού κόσμου στην επικράτεια, σημειώνει ότι η αγορά περιμένει rebound αυτές τις ημέρες.

Αναφορικά με τη ζήτηση προβλέπεται να κατευθυνθεί κυρίως σε ηλεκτρονικά είδη. Ειδικά σε είδη σπιτιού, αξεσουάρ, ένδυση, οι επιχειρήσεις έχουν μπροστά τους μια νέα σεζόν και δεν προσβλέπουν μόνο στο τριήμερο της Black Friday για να πετύχουν τους στόχους τους. Οπότε, σύμφωνα με τον κ. Καπράλο, δεν θα δούμε σε αυτούς τους κλάδους εκπτώσεις 70%-80%. Επίσης αυτό είναι το κομμάτι της αγοράς που έχει κάνει τη μεγαλύτερη προσπάθεια να συγκρατήσει τις τιμές. Σε είδη ένδυσης/υπόδησης υπολογίζεται ότι οι ανατιμήσεις κυμαίνονται σε ποσοστά που δεν ξεπερνούν το 5%. Σημειώνεται ότι με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον δείκτη κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο στην ένδυση/υπόδηση, σημειώνεται αύξηση 2,7% στο 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου, με σχεδόν σταθερό όγκο πωλήσεων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v