Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέες ανατιμήσεις στέλνουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ

Από ρεκόρ σε ρεκόρ κινείται η αύξηση των τιμών στα είδη διατροφής, χωρίς ορατό τέλος. Επικοινωνία Άδωνι Γεωργιάδη με βιομηχάνους, αυτή την εβδομάδα επαφές με τις πολυεθνικές. Μικρότερες αλυσίδες μπαίνουν στο «καλάθι του νοικοκυριού».

Νέες ανατιμήσεις στέλνουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ

«Δυστυχώς συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό η αποστολή νέων τιμοκαταλόγων από τη βιομηχανία και τους προμηθευτές με νέες αυξήσεις», λέει στο Euro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος του εγχώριου λιανεμπορίου τροφίμων που θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του. Ο ίδιος εκτιμά ότι «οι τιμές θα συνεχίσουν να αυξάνονται, όσο θα συνεχίσουν να αυξάνονται οι πρώτες ύλες και το ενεργειακό κόστος». 

Αυτό το μαζικό κύμα ανατιμήσεων σε βασικά είδη διατροφής που δεν έχει σταματήσει από την περασμένη χρονιά, αποτυπώνεται και στην πορεία του πληθωρισμού τον Οκτώβριο και δη στον δείκτη της ομάδας διατροφή. Μπορεί λοιπόν η αύξηση του πληθωρισμού να περιορίστηκε στο 9,1% σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2021, ο δείκτης στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» όμως κατέγραψε αύξηση 14,8%, που αποτελεί και νέο ρεκόρ. Πρόκειται για τον έβδομο συνεχόμενο μήνα που ο πληθωρισμός στα τρόφιμα κινείται σε διψήφιο ποσοστό και είναι υψηλότερος από τον γενικό πληθωρισμό. 

Η εκρηκτική αυτή άνοδος του πληθωρισμού στα τρόφιμα τον Οκτώβριο οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά (+19,3%), κρέατα (+17,3%), ψάρια (+2,4%), γαλακτοκομικά και αυγά (+24,2%), έλαια και λίπη (+16,6%), λαχανικά (+13,2%), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά (+6,1%), λοιπά τρόφιμα (+12%), καφέ-κακάο-τσάι (+13,4%), κ.ά. 

Δηλαδή στο σύνολο σχεδόν των βασικών προϊόντων για ένα νοικοκυριό, τα οποία συνθέτουν και το «καλάθι του νοικοκυριού», μέσω του οποίου η Κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης, σε συνεργασία με τα σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές, επιδιώκει να συγκρατήσει τις ανατιμήσεις.

Το πρώτο crash test έδειξε συγκράτηση της τιμής στα περισσότερα προϊόντα. Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, «από τα 644 προϊόντα που είχε το καλάθι την περασμένη εβδομάδα, τα 541 διατήρησαν την ίδια τιμή και αυτή την εβδομάδα, τα 101 μείωσαν την τιμή και μόνο 2 αύξησαν την τιμή». 

Αυτό το momentum η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης επιθυμεί να το διατηρήσει τους επόμενους, προεκλογικούς, δύσκολους μήνες. Για τον λόγο αυτό άλλωστε και ο νέος γύρος επαφών με τη βιομηχανία -χθες πραγματοποιήθηκε τηλεδιάσκεψη της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης με τον ΣΕΒΤ-, η επικείμενη συζήτηση με εκπροσώπους των πολυεθνικών την επόμενη εβδομάδα, αλλά και το άνοιγμα του e-katanalotis και σε άλλες αλυσίδες.

Ήδη αίτημα στο υπουργείο Ανάπτυξης για ένταξή τους στο e-katanalotis έχουν υποβάλει περί τις 7 αλυσίδες. Πρόκειται για τοπικά, κατά κύριο λόγο, σούπερ μάρκετ, με τζίρο κάτω των 90 εκατ. ευρώ, κάποια εκ των οποίων έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Παρά τις δυσμενέστερες, σε σχέση με τους μεγάλους του κλάδου, συμφωνίες που έχουν με τους προμηθευτές, έχουν, λόγω του χαμηλότερου λειτουργικού τους κόστους, μεγαλύτερη ευελιξία σε ό,τι αφορά τα επίπεδα τιμών. Τη σχετική απόφαση γνωστοποίησε χθες η Wolt Market με επιστολή της στον Αδ. Γεωργιάδη.

Σχετικά με το θέμα των τιμών, ο ΣΕΒΤ, μετά την τηλεδιάσκεψη που είχε την προηγούμενη εβδομάδα με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, υποστηρίζει ότι ενθαρρύνει τα μέλη του να εντατικοποιήσουν τις ενέργειές τους, διευρύνοντας τη συμμετοχή τους στο «καλάθι του νοικοκυριού». Σπεύδει πάντως να διευκρινίσει ότι από τις αρχές του έτους, το ποσοστό της προωθητικής έντασης για τα επώνυμα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα στην κατηγορία Τρόφιμα & Ποτά ανήλθε στο 42,3%, με σταθερά ανοδική τάση (πηγή: NielsenIQ). 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v