«Κλείδωσε» η μεθοδολογία Eurostat για κρατικές εγγυήσεις/χρέος

Οριστικοποιήθηκαν οι όροι εξέτασης για το αν προσμετρηθούν κρατικές εγγυήσεις επί senior notes τιτλοποιήσεων στο χρέος. Δεν επήλθαν ουσιαστικές αλλαγές. «Κλειδί» η συσχέτιση αναλαμβανόμενου κινδύνου. Ευρεία υποστήριξη χωρών-μελών Ε.Ε. στο κείμενο.

«Κλείδωσε» η μεθοδολογία Eurostat για κρατικές εγγυήσεις/χρέος

Στην οριστικοποίηση της μεθοδολογίας, υπό την οποία θα εξετασθεί, ανά περίπτωση, το αν οι κρατικές εγγυήσεις που έχουν παράσχει κράτη-μέλη της Ε.Ε. επί senior notes ομολογιών τιτλοποιήσεων προσμετρηθούν στο χρέος, προχώρησε η Eurostat.

Το τελικό κείμενο απεστάλη προ μερικών ημερών και σύμφωνα με πληροφορίες δεν έχει ουσιαστικές διαφοροποιήσεις στη μεθοδολογία σε σχέση με αυτές που προέβλεπε το τελευταίο προσχέδιο.

Όπως είχε αποκαλύψει τότε η στήλη Χαμαιλέων, το draft προέβλεπε εξέταση -μίας προς μίας- όλων των τιτλοποιήσεων, που έχουν λάβει κρατική εγγύηση πανευρωπαϊκά, με βασικά κριτήρια που άπτονται της συσχέτισης κινδύνου, την οποία έχουν αναλάβει Δημόσιο και αγοραστής της «φέτας» ομολογιών ενδιάμεσης διαβάθμισης (mezzanine notes).

Όπου διαπιστώνεται ότι ο κίνδυνος που φέρουν οι αγοραστές mezzanine και junior notes υπολείπεται των ελάχιστων ορίων συσχέτισης με τον κίνδυνο Δημοσίου, που θέτει η μεθοδολογία, η κρατική εγγύηση θα προσμετράται στο χρέος. Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει η συσχέτιση να είναι ετεροβαρής σε δύο από τα τρία κριτήρια. Δεν έχει διευκρινισθεί αν θα προσμετράται στο χρέος ολόκληρη η εγγύηση ή μόνο το μέρος του υπερβάλλοντος κινδύνου που έχει αναλάβει ως εγγυητής το Δημόσιο. Σε αυτό το πεδίο πιθανώς να εντοπίζονται τα όποια περιθώρια πολιτικής διαπραγμάτευσης.

Πάντως, το οριστικό κείμενο έχει, σύμφωνα με τη Eurostat, τύχει ευρείας αποδοχής από τα κράτη-μέλη (σ.σ. αναφέρεται ότι τα 2/3 των κρατών-μελών υποστηρίζουν το έγγραφο). Εξέλιξη που εφόσον ισχύει, δείχνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια σημαντικών διαφοροποιήσεων στη μεθοδολογία. Η διαβούλευση, τυπικά, δεν έχει ολοκληρωθεί καθώς απομένει η αποστολή του τελικού σχεδίου.

Σημειώνεται ότι η Ιταλία, που μαζί με την Ελλάδα αποτελούν τις δύο χώρες-μέλη με τη μεγαλύτερη χρήση του «εργαλείου» των κρατικών εγγυήσεων, αντιμετωπίζει μικρότερο πρόβλημα καθώς οι senior notes ομολογίες τιτλοποιήσεων έχουν υψηλότερη πιστοληπτική διαβάθμιση, με αποτέλεσμα, τόσο η περίμετρος των mezzanine notes να είναι μεγαλύτερη όσο και τα τιμήματα που καταβλήθηκαν από ιδιώτες για να αποκτήσουν «φέτες» των παραπάνω σειρών. Επομένως, η συσχέτιση αναλαμβανόμενου κινδύνου είναι πιο ομαλή σε σχέση με τις εγχώριες τιτλοποιήσεις.

Αν, όντως, η μεθοδολογία δεν προκαλεί σοβαρά προβλήματα στο ήδη δυσθεώρητο χρέος της Ιταλίας, το μεγαλύτερο αγκάθι σε επίπεδο Ε.Ε έχει ξεπεραστεί. Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση Ντράγκι αυστηροποίησε το πλαίσιο για νέες κρατικές εγγυήσεις, αυξάνοντας την ελάχιστη απαιτούμενη πιστοληπτική διαβάθμιση σε BBB+ και παρέχοντας εγγύηση μόνο στο 80% της ονομαστικής αξίας των senior notes. Επομένως, μείωσε τον κίνδυνο που αναλαμβάνει το Δημόσιο, αυξάνοντας τα ρίσκα της αγοράς.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v