Επανέρχεται η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης στην αντλία

Συναγερμός για την εκτίναξη των τιμών στο πετρέλαιο κίνησης, με το οικονομικό επιτελείο να ετοιμάζει άμεσα παρέμβαση. Τα επίπεδα της επιδότησης και τα σχέδια για fuel pass και επιδότηση φυσικού αερίου.

Επανέρχεται η επιδότηση του πετρελαίου κίνησης στην αντλία

Έτοιμη να παρέμβει εκ νέου στην τιμή του πετρελαίου κίνησης στην αντλία εμφανίζεται η κυβέρνηση με την πιθανότερη ημερομηνία έναρξης του μέτρου να είναι η 1η Νοεμβρίου , σε συνάρτηση με τις εξελίξεις στο μέτωπο των διεθνών τιμών και τα δημοσιονομικά περιθώρια.

Την παρέμβαση προανήγγειλε επί της ουσίας ο Πρωθυπουργός από το βήμα της Βουλής σημειώνοντας χαρακτηριστικά : «Δεν το είχαμε υπολογίσει πριν από δύο μήνες ότι θα συνέβαινε αυτή η απότομη αύξηση του ντίζελ. Μετράμε τις δυνατότητές μας και θα δούμε αν είμαστε σε θέση να εξαγγείλουμε κάτι και για το ντίζελ κίνησης.»

Η αλήθεια είναι πως η λήξη της περιόδου επιδότησης του πετρελαίου κίνησης στην αντλία με 15 λεπτά το λίτρο στο τέλος Σεπτεμβρίου είχε συμπέσει με πτώση της τιμής του μπρεντ στα 85 δολάρια το βαρέλι. Λίγες ημέρες αργότερα, η αιφνιδιαστική απόφαση του ΟΠΕΚ + για μείωση της ημερήσιας παραγωγής κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια έστειλε τις διεθνείς τιμές έως και τα 98 δολάρια για να κινηθεί τις τελευταίες ημέρες σε ένα εύρος μεταξύ 92 και 94 δολαρίων. Ανάλογα με τις εξελίξεις τις επόμενες ημέρες, το οικονομικό επιτελείο θα λάβει τις αποφάσεις για το εύρος της επιδότησης στην αντλία χωρίς να αποκλείεται ακόμα και μεγαλύτερη παρέμβαση από τα 15 λεπτά εάν οι τιμές ξεφύγουν περαιτέρω.

Μετά τη λήξη της περιόδου επιδότησης στην αντλία, αφού εξαντλήθηκαν τα όποια αποθέματα, στην ελληνική αγορά οι τιμές του πετρελαίου κίνησης υπερβαίνουν σταθερά τις αντίστοιχες της βενζίνης σε όλη την Ελλάδα (με εξαίρεση τη Χίο) . Σε μέσα επίπεδα πανελλαδικά άλλωστε, τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης δείχνουν τιμή βενζίνης στα 2,034 ευρώ ανά λίτρο έναντι 2,121 ευρώ ανά λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης.

Το φαινόμενο αυτό δεν είναι ελληνικό. Στο σύνολο των χωρών της Ε.Ε , όπως δείχνουν τα τελευταία στοιχεία της Κομισιόν, μόνο η Μάλτα εμφανίζει χαμηλότερες τιμές στη βενζίνη σε σχέση με το πετρέλαιο κίνησης ( σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα μάλιστα και συγκεκριμένα στο 1,340 ευρώ η βενζίνη και στο 1,210 στο ντίζελ).

Ενδεικτικά, για την περασμένη εβδομάδα η μέση τιμή της βενζίνης στη Γερμανία ήταν 2,005 ευρώ έναντι 2,141 στο ντίζελ , στην Ισπανία το πετρέλαιο κόστιζε 1,856 ευρώ το λίτρο έναντι 1,7511 της βενζίνης, στη Γαλλία η βενζίνη πωλούνταν έναντι 1,644 ευρώ με το ντίζελ στο 1,803 ευρώ και στη Ολλανδία η τιμή της βενζίνης σε μέσα επίπεδα ήταν 1,972 ευρώ έναντι 2,042 ευρώ για το πετρέλαιο. Για λόγους συγκρισιμότητας, τα ίδια στοιχεία για την Ελλάδα έδιναν μέση τιμή βενζίνης στα 2,005 ευρώ και πετρελαίου κίνησης στα 2,053 ευρώ. Η «ανατροπή» στη σχέση τιμής βενζίνης -πετρελαίου κίνησης συνδέεται σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς στην εκτίναξη της ζήτησης για πετρέλαιο και στις μειωμένες παραδόσεις ρώσικου πετρελαίου στην Ευρώπη.

Κόντρα στην προοπτική ουσιαστικής παρέμβασης στην τιμή λιανικής για το πετρέλαιο κίνησης, δεν προκύπτει με τα σημερινά δεδομένα τουλάχιστον, αντίστοιχη προοπτική για την επάνοδο του μέτρου fuel pass.

Παρεμβάσεις προς την αντίθετη κατεύθυνση από την άλλη πλευρά δεν μπορούν να αποκλειστούν αναφορικά με την επιδότηση του φυσικού αερίου. Μετά την επιδότηση, η τιμή για τους οικιακούς καταναλωτές τον Οκτώβριο περιορίστηκε στα 11 λεπτά ανά κιλοβατώρα, από περίπου 7 λεπτά πέρυσι, με το φυσικό αέριο να είναι φθηνότερο από το πετρέλαιο θέρμανσης ακόμα και μετά τη συνδυαστική επιδότηση του τελευταίου από τον κρατικό προϋπολογισμό, τα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας που έριξαν την τιμή του ακόμα και στο 1,31 ευρώ το λίτρο στην πρεμιέρα της χειμερινής περιόδου διάθεσης του καυσίμου.

Οι τιμές του φυσικού αερίου υποχωρούν τις τελευταίες ημέρες ( την Παρασκευή ακόμα και κάτω από τα 145 ευρώ ανά μεγαβατώρα) και η δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θεόδωρου Σκυλακάκη σε εκδήλωση του Οικονομικού Επιμελητηρίου στο Ηράκλειο μπορεί να θεωρηθεί ενδεικτική των προθέσεων. «Το τι τιμές έχει το φυσικό αέριο έχει πολύ μεγάλη σημασία, γιατί χαμηλές τιμές φυσικού αερίου δημιουργούν σε εμάς τη δυνατότητα να είμαστε περισσότερο παρόντες σε άλλα πεδία», δήλωσε χαρακτηριστικά.


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v