Υπό τον φόβο της κατάρρευσης του οικοδομήματος των τιτλοποιήσεων και κατ' επέκταση των επιπλέον τριγμών στον «Ηρακλή», το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται εντός του επόμενου 10ημέρου να φέρει τροπολογία στη Βουλή με στόχο την νομική θωράκιση των πλειστηριασμών που διεξάγουν οι servicers, κατόπιν των δύο εκ διαμέτρου ερμηνειών που έδωσαν ισάριθμες αποφάσεις του Αρείου Πάγου.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Euro2day.gr, μετά τη δημοσιοποίηση της απόφασης βάσει της οποίας σε συγκεκριμένες περιπτώσεις οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων δεν νομιμοποιούνται να προχωρούν σε πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης, υπήρξε η σχετική διαβούλευση μεταξύ servicers, τραπεζών και υπουργείου Οικονομικών, με σκοπό να τακτοποιηθεί άμεσα νομοθετικά το θέμα. Πηγές από τις δύο πλευρές υποστηρίζουν ότι η σχετική τροπολογία είναι έτοιμη και θα κατατεθεί, εκτός απρόοπτου, εντός των επόμενων ημερών στην Βουλή.
Με αναδρομική ισχύ
Με βάση τις ίδιες πηγές, η τροπολογία θα προβλέπει ρητή και κατηγορηματική εφαρμογή των διατάξεων του νόμου που ψηφίσθηκε το 2015 και αναμένεται να ξεκαθαρίζει ότι οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers) εκπροσωπούν νομίμως τα SPV που δημιουργήθηκαν σε κάθε τιτλοποίηση δανείων.
Επιπροσθέτως, η εν λόγω αλλαγή θα έχει αναδρομική ισχύ προκειμένου να θωρακίζει όλες τις τιτλοποιήσεις που έχουν γίνει. «Το ζήτημα που ανέκυψε με την απόφαση 822/2022 του Αρείου Πάγου ως προς τη νομιμοποίηση των servicers να διενεργούν πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης, είναι ιδιαίτερα σοβαρό καθώς απειλεί τα θεμέλια των τιτλοποιήσεων, άρα τον μηχανισμό του «Ηρακλή», αναφέρει στο Euro2day.gr στέλεχος της αγοράς των εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων.
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί ότι η απόφαση 822/2022 του Αρείου Πάγου δημοσιεύθηκε στις 12 Μαΐου 2022 και έκρινε ότι ο servicer δεν νομιμοποιείται να προχωρά σε πράξεις αναγκαστικής εκτέλεσης. Μετά από ένα μήνα και συγκεκριμένα στις 6 Ιουνίου 2022, η ίδια σύνθεση του δικαστηρίου απεφάνθη με την απόφαση 1102/2022 για άλλη υπόθεση, ίδιας όμως φύσεως, ότι ο servicer νομιμοποιείται να προχωρήσει σε πλειστηριασμό.
Οι παλαιές και οι νέες
Το νομοθετικό κενό που δίνει τη δυνατότητα διαφορετικής δικαστικής ερμηνείας ως προς τις δυνατότητες των servicers προκύπτει, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, από το γεγονός ότι ο νόμος 4354/2015 δεν ήρθε να διορθώσει τη σχετική διάταξη (σ.σ. περί τιτλοποιήσεων) του ν.3156/2003. Οι τράπεζες στο μακρινό 2003 ξεκίνησαν τις τιτλοποιήσεις ενήμερων δανείων ως εργαλείο ενίσχυσης της ρευστότητάς τους ενώ με το νόμο του 2015, όταν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια είχαν φθάσει στα ύψη, ήρθε να διαμορφώσει τη δευτερογενή αγορά διαχείρισης των NPLs.