Τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου είναι το Halloween. Μια Αγγλοσαξωνική γιορτή που με το πέρασμα του χρόνου, τη βοήθεια της τηλεόρασης και τη συμβολή του Instagram έχει κάνει την εμφάνισή της και στην Ελλάδα.
Μπορεί μέχρι στιγμής να μην έχει την απήχηση που έχει, παραδείγματος χάριν η Black Friday, όμως το Halloween συνεπικουρούμενο από τις συνταγές μαγειρικής που μας βομβαρδίζουν μέσω των τηλεοπτικών δεκτών, των social media και της στροφής της εγχώριας κουζίνας σε μια πιο δυτικού τύπου, έχει συμβάλλει στην ανάπτυξη των πωλήσεων κολοκύθας στην Ελλάδα.
Μόνο την τελευταία τριετία, λέει στο Euro2day.gr στέλεχος γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, οι πωλήσεις σε όγκους συσκευασμένης κολοκύθας έχουν αυξηθεί κατά 35% και πάνω από 70% της επί ζυγίω, με το 65% της συνολικής κατανάλωσης να πραγματοποιείται από τον Οκτώβριο έως και την περίοδο των Χριστουγέννων.
Ανοδικά κινείται και το «Χρηματιστήριο» της κολοκύθας στο ράφι. Σήμερα η τιμή λιανικής της επί ζυγίω κολοκύθας εγχώριας παραγωγής κυμαίνεται από 1,20 έως 1,50 ευρώ το κιλό -στη χονδρική είναι 60-70 λεπτά και από το χωράφι φεύγει στα 20-25 λεπτά- με την τιμή της εισαγόμενης να πλησιάζει και σε κάποια market να ξεπερνά, τα 3 ευρώ και της συσκευασμένης να είναι πάνω από 7,40 ευρώ το κιλό.
Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, πέρυσι η τιμή της εγχώριας επί ζυγίω κολοκύθας σε τιμές λιανικής κυμαινόταν στα 60-90 λεπτά το κιλό. Δηλαδή μέσα σε έναν χρόνο έχει ανατιμηθεί από 50% έως 100%.
Την ίδια στιγμή αυξάνει το ενδιαφέρον για την παραγωγή της. Λόγω της αύξησης της κατανάλωσης και της ζήτησης στο εξωτερικό υπάρχουν παραγωγοί που αφήνουν παραδοσιακές καλλιέργειες όπως είναι το βαμβάκι και το σιτάρι και φυτεύουν κολοκύθα.
Όπως ο πατέρας και η μητέρα του Γιώργου Γκαγκαλνά. Όπως λέει οι γονείς του, χωράφια των οποίων βρίσκονται στην Επανομή, πήραν το ρίσκο προ 15ετίας να σπείρουν κολοκύθα και τους βγήκε. Σε αυτό βοήθησε και το γεγονός ότι μέρος της παραγωγής περνά και από το κατάστημα που διατηρεί ο Γκαγκαλνάς στην Κεντρική Αγορά της Θεσσαλονίκης.
Στα συν της συγκεκριμένης καλλιέργειας πέρα από την αύξηση της ζήτησης, είναι και το χαμηλό κόστος συντήρησης του προϊόντος αφού δεν απαιτούνται ψυγεία μετά τη συγκομιδή για τη συντήρηση του, λέει ο Νεράντζης Χαλκίδης από τα Αγροκτήματα Πέλλας που ασχολείται με το συγκεκριμένο προϊόν από το 2017.
Όμως υψηλό παραμένει το κόστος παραγωγής -μόνο οι 1.000 σπόροι κοστίζουν 200 ευρώ-, εργατικά, συσκευασία κ.α.
Πέρυσι η παραγωγή του κ. Χαλκίδη ήταν 200 τόνοι ενώ εφέτος έχοντας κάνει συμβόλαια με άλλους αγρότες η παραγωγή θα αγγίξει τους 500 τόνους. Η παραγωγή της Αγροκτήματα Πέλλας, λέει ο κ. Χαλκίδης, διοχετεύονται στη λιανική, σε εγχώριες βιομηχανίες, στο εξωτερικό ως τυποποιημένο προϊόν σε κενό αέρος ενώ στα σχέδια είναι η επέκταση της γκάμα των προϊόντων τους.
Εκτός από νωπή επί ζυγίω ή συσκευασμένη κολοκύθα, εγχώρια και εισαγόμενη, στην αγορά υπάρχει και ελληνική αποξηραμένη κολοκύθα σε σκόνη από το Μαυροδένδρι Κοζάνης.