Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ελληνική γραμμή στη Σύνοδο της ΕΕ για τα ενεργειακά μέτρα

Στοίχημα η πολιτική συμφωνία για τον Κανονισμό της Κομισιόν στην επικείμενη σύνοδο των υπουργών Ενέργειας την Παρασκευή. Διαφορετικές απόψεις για το πλαφόν στο φυσικό αέριο, την εισφορά διυλιστηρίων και την υποχρεωτική μείωση κατανάλωσης.

Η ελληνική γραμμή στη Σύνοδο της ΕΕ για τα ενεργειακά  μέτρα

Με μοναδικό θέμα τον προτεινόμενο Κανονισμό της Κομισιόν για έκτακτα και προσωρινά μέτρα, με στόχο την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών ενέργειας, συνέρχονται την ερχόμενη Παρασκευή οι υπουργοί Ενέργειας της Ε.Ε.

Τα κράτη-μέλη προσέρχονται στη σύνοδο με διαφοροποιημένες απόψεις για την έκτακτη εισφορά στις εταιρείες ορυκτών καυσίμων, για το πλαφόν στο φυσικό αέριο, το οποίο εξαιρείται με τις προτάσεις της Επιτροπής, αλλά και την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας. Συνεπώς, το στοίχημα που τίθεται, είναι η επίτευξη πολιτικής συμφωνίας, ενόψει των συνεδριάσεων Eurogroup και Ecofin στις 3 και 4 Οκτωβρίου, αντίστοιχα.

Η Ελλάδα, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, δεν θα προβάλει αντιρρήσεις για το θέμα της φορολόγησης των κερδών των διυλιστηρίων, θα υποστηρίξει τον ελληνικό μηχανισμό για πλαφόν σε όλες τις τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής, με ευέλικτη, ωστόσο, θέση για το αέριο, ενώ θα διεκδικήσει να είναι εθελοντική και όχι υποχρεωτική η μείωση κατά 5% της ηλεκτρικής ζήτησης σε ώρες αιχμής.

Πιο συγκεκριμένα, για το θέμα της έκτακτης εισφοράς που αγγίζει τα δύο διυλιστήρια της χώρας, της Helleniq Energy και της Motor Oil, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, μιλώντας το Σάββατο στην εκπομπή του Γιώργου Αυτιά, στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ, εμφανίστηκε ανένδοτος. Είπε ότι η προσωρινή εισφορά αλληλεγγύης σε ποσοστό 33% θα επιβληθεί στα διυλιστήρια και παράγωγα πετρελαίου, επιπλέον των τακτικών φόρων και εισφορών που ισχύουν σε κάθε χώρα, γιατί αυτό επιτάσσει η πρόταση Κανονισμού της Κομισιόν.

Για το θέμα αυτό θυμίζουμε ότι υπήρξε σφοδρή αντίδραση, την προηγούμενη Τρίτη, από τον CEO της Helleniq Energy Ανδρέα Σιάμισιη, ο οποίος δεν δίστασε να δηλώσει ότι «θα το πολεμήσουμε». Εκτός από τους θεσμικούς φορείς του κλάδου, στην Ευρώπη, που έχουν ξεκινήσει διαβήματα διαμαρτυρίας κατά του μέτρου είναι επίσης η Πολωνία και η Ουγγαρία.

Σε ό,τι αφορά το προτεινόμενο πλαφόν κατ’ ανώτατο όριο 180 ευρώ τη μεγαβατώρα σε όλες τις τεχνολογίες ηλεκτροπαραγωγής, πλην φυσικού αερίου, η χώρα μας επιθυμεί να συνεχιστεί το δικό της μοντέλο, που εφαρμόζει από τον Ιούλιο και το οποίο συμπεριλαμβάνει και το αέριο. Ωστόσο, πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν θα εναντιωθεί εντέλει στην πρόταση της Κομισιόν, πράγμα που σημαίνει ότι θα αναγκαστεί να αφαιρέσει το φυσικό αέριο από το πλαφόν.

Μάλιστα, φαίνεται ότι το ΥΠΕΝ προετοιμάζεται γι’ αυτό το ενδεχόμενο, ανακοινώνοντας την προηγούμενη Τετάρτη τέλος 10 ευρώ τη μεγαβατώρα για τους ηλεκτροπαραγωγούς που χρησιμοποιούν αέριο, σε μια προσπάθεια να αντισταθμίσει τη «χασούρα» των εσόδων για τη στήριξη των καταναλωτών.

Από την πρόταση, πάντως, της Κομισιόν χαμένες προβλέπεται να είναι οι λιγνιτικές μονάδες της ΔEΗ, καθώς το προτεινόμενο πλαφόν υπολείπεται της ρυθμιζόμενης τιμής που έχουν σήμερα με τον ελληνικό μηχανισμό. Από το νέο πλαίσιο, έστω και με προσωρινό χαρακτήρα, δεν θα εξαιρεθεί ούτε και η νέα υπερσύγχρονη μονάδα της Επιχείρησης, η Πτολεμαΐδα V, που αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία τον Ιανουάριο του 2023, με το ευρωπαϊκό μέτρο να ισχύει ως τις 31 Μαρτίου του ίδιου έτους.

Στροφή, εξάλλου, φαίνεται να κάνει το ΥΠΕΝ με το ζήτημα της μείωσης κατά 5% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας σε ώρες αιχμής. Ενώ αρχικά ήταν υπέρ του δεσμευτικού χαρακτήρα του μέτρου, όπως προβλέπει ο προτεινόμενος Κανονισμός, τώρα εμφανίζεται υπέρ της εθελοντικής εφαρμογής του, κάτι το οποίο θα υποστηρίξει και στη Σύνοδο της Παρασκευής.

Η Κομισιόν επιτρέπει στα κράτη-μέλη να ορίσουν τις ώρες αιχμής ανάλογα με τις ανάγκες τους, δίνοντάς τους παράλληλα τη δυνατότητα επιλογής των μέσων για την επίτευξη του στόχου. Η Ελλάδα έχει αποφασίσει να εξαιρέσει τα νοικοκυριά από την υποχρέωση του 5% και θα στραφεί στις ενεργοβόρες βιομηχανίες και στους μεγάλους καταναλωτές, αξιοποιώντας τον μηχανισμό της Απόκρισης Ζήτησης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v