Αγορές με δόσεις: Οι εταιρείες fintech αλλάζουν τα δεδομένα και στην Ελλάδα

Η στρατηγική συνεργασία Public - Klarna στο BNPL, τα μηνύματα των αλυσίδων και ο ανταγωνισμός που φουντώνει για τις... διευκολύνσεις εξόφλησης στις διαδικτυακές αγορές.

Αγορές με δόσεις: Οι εταιρείες fintech αλλάζουν τα δεδομένα και στην Ελλάδα

Η ευελιξία, η απουσία «κρυφών» χρεώσεων, η τάση για αγορές real time και μια σειρά από συμπληρωματικές υπηρεσίες που υποστηρίζουν αυτό που λέμε «αγοραστική εμπειρία» δίνουν προβάδισμα σε μοντέρνους τρόπους χρηματοδότησης αγορών, όπως το »αγόρασε τώρα, πλήρωσε αργότερα» (buy now, pay later-BNPL), που κερδίζει έδαφος έναντι του παραδοσιακού τρόπου πληρωμών με πιστωτικές κάρτες.

Μέσα σε λίγο διάστημα, τα deals Public-Klarna και Skroutz-TBI Bank αλλά και κινήσεις όπως η ίδρυση εταιρείας πληρωμών (DH Pay) από την Delivery Hero (που πειραματίζεται σε λύσεις fintech όπως το BNPL) φέρνουν και στην Ελλάδα διεθνείς τάσεις πληρωμών που είναι μόδα σε πολλές άλλες χώρες.

Είναι ενδεικτικό ότι σχεδόν 20% των χρηστών του public.gr που επιλέγουν να κάνουν αγορές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας, προτιμούν να πληρώνουν με Klarna. Η υπηρεσία έχει υιοθετηθεί εδώ και λιγότερο από 3 μήνες, ενώ η fintech διαθέτει και στην Ελλάδα εφαρμογή για κινητά, προσφέροντας δυνατότητα στους καταναλωτές να «Πληρώνουν σε 3 δόσεις».

Διαπιστώνεται ότι οι Έλληνες δεν διαφέρουν από άλλους καταναλωτές στην προτίμηση αγορών με άτοκες, μηνιαίες πληρωμές καθώς έτσι αυξάνεται η αγοραστική τους δύναμη χωρίς να χρεώνονται, όπως συμβαίνει με τις αγορές μέσω πιστωτικών καρτών (επιτόκιο αγορών από 12% μέχρι πάνω από 17% ανάλογα με τις παροχές).

Οι fintech που προσφέρουν το μοντέλο πληρωμών BNPL δεν χρεώνουν τόκους, αλλά έχουν χρεώσεις καθυστέρησης, εάν οι πελάτες χάσουν τις πληρωμές στις συμφωνημένες ημερομηνίες. Δίνουν επίσης κίνητρο στους καταναλωτές για περισσότερες αγορές, αποτελώντας εργαλείο πωλήσεων για τα καταστήματα.

Πρόκειται για τάση πληρωμών που ξεκίνησε από τους millennials και τη νεότερη γενιά, ένα target group στο οποίο στοχεύουν τόσο οι λιανέμποροι όσο και οι τράπεζες. Οι τελευταίες καλούνται να συμβαδίσουν με τις νέες τάσεις προσφέροντας νέα προϊόντα και υπηρεσίες στους καταναλωτές, ανταγωνιστικά προς αυτά των fintech, προκειμένου να διατηρήσουν την πελατεία τους σε μια συγκυρία που το BNPL αναπτύσσεται ταχύτερα από τις παραδοσιακές πιστωτικές κάρτες.

Είναι επίσης ενδεικτικό ότι οι ισχυροί παίκτες του λιανεμπορίου έχουν αντιληφθεί τις αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά και επικοινωνούν στα μηνύματά τους ότι «χαρίζουν» τους τόκους. «Όλα τα Προϊόντα σε έως 36 δόσεις και οι τόκοι… χάρισμα!», είναι το μήνυμα της αλυσίδας Κωτσόβολος. «Το Πρόγραμμα "Μήνα-Μήνα" παρέχεται με άτοκη χρηματοδότηση από 6 έως 36 δόσεις για αγορές από 200 ευρώ», λέει η Πλαίσιο.

Σημειώνεται ότι η Public εγκαινίασε συνεργασία με τη σουηδική fintech τον Ιούνιο κι έγινε έτσι ο πρώτος omni-retailer στην Ελλάδα που προσφέρει τη δυνατότητα πληρωμών με άτοκες δόσεις "Pay in 3".

Πλέον στο δίκτυο πελατών της Klarna έχουν ενταχθεί εταιρείες όπως Cosmos Group (JD), H&M, Sense κ.ά. Μάλιστα προχώρησε και σε συνεργασία με τη Viva Wallet, δίνοντας τη δυνατότητα σε εμπόρους να ενσωματώσουν τις ευέλικτες μεθόδους πληρωμών της στα e-shop τους αλλά και στα τερματικά POS των καταστημάτων τους.

Από την άλλη μεριά, η βουλγαρική TBI Bank, με άδεια πιστωτικού ιδρύματος, συνεργάζεται ήδη με ένα ευρύ δίκτυο e-shops και marketplaces, από την Electronet μέχρι το Spotawheel και τη Hellas Direct.

Το ενδιαφέρον είναι έντονο και από μικρούς παίκτες του λιανεμπορίου για το BNPL ενώ η ζήτηση δίνει ώθηση σε νέες κυοφορούμενες συνεργασίες.

Μια άλλη οπτική του θέματος έχει να κάνει με τις ευρύτερες εξελίξεις του ψηφιακού μετασχηματισμού του λιανεμπορίου, της ψηφιακής μετάβασης της οικονομίας και της ελκυστικότητας της ελληνικής αγοράς για επενδύσεις στον τομέα της τεχνολογίας από ξένους παίκτες.

Η στρατηγική επένδυση

Ειδικότερα στην περίπτωση της Klarna, η τοποθέτηση στην ελληνική αγορά συνδυάζεται με τη συμμετοχή της Public Group στον τελευταίο γύρο χρηματοδότησης 800 εκατ. δολ., μέσω του Public Capital Partners.

Η στρατηγική συνεργασία προοιωνίζεται περαιτέρω επέκταση της Klarna στην ελληνική αγορά, ενώ αποδεικνύει και την έμφαση που δίνει το Public Group σε τεχνολογικές επενδύσεις που φέρνουν καινοτόμες υπηρεσίες για τους καταναλωτές. Είχε προηγηθεί συμμετοχή του Public Capital Partners σε γύρο χρηματοδότησης του Endeavor Catalyst IV fund, καθώς και σειρά επενδύσεων στο omnichannel retailing.

Θα πρέπει να αναμένονται κινήσεις σε logistics και last mile, τομείς στους οποίους ο όμιλος εστιάζει μετά τις επενδύσεις σε logistics center και υπηρεσίες παράδοσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v