Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Βουλγαρικό σπριντ και ελληνική καθυστέρηση στον αγωγό IGB

Εως τα τέλη της εβδομάδας η Σόφια θα έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες για την αδειοδότηση του έργου, ενώ αντίθετα στο ελληνικό κομμάτι τα θέματα προχωρούν... βραδέως. Ορόσημο η 1η Οκτωβρίου για την έναρξη εμπορικής λειτουργίας.

Βουλγαρικό σπριντ και ελληνική καθυστέρηση στον αγωγό IGB

Με τον χρόνο να στερεύει, η ελληνική διοικητική μηχανή εμφανίζεται ασθμαίνουσα για τη ρύθμιση των εκκρεμοτήτων που απομένουν προκειμένου να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου IGB. Την ίδια στιγμή, η βουλγαρική πλευρά εμφανίζεται να κάνει την έκπληξη. Ως το τέλος αυτής της εβδομάδας θα έχει εκδώσει την πολύτιμη άδεια λειτουργίας για το τμήμα του αγωγού που της αναλογεί.

Ήδη την Παρασκευή, η διαχειρίστρια εταιρεία του IGB, η ICGB AD, υπέγραψε στη Σόφια με την κατασκευάστρια εταιρεία AVAX Group την πράξη 15 (Act 15) με την οποία πιστοποιείται ότι η εγκατάσταση στο τμήμα της Βουλγαρίας είναι ολοκληρωμένη και τεχνικά άρτια. Με την ολοκλήρωση και των τελευταίων οικοδομικών έργων, ο κατασκευαστής παρέδωσε πλέον τον αγωγό στην ICGB πανέτοιμο να λειτουργήσει. Αυτό το τελευταίο βήμα ήταν η κρίσιμη προϋπόθεση για την έκδοση της άδειας λειτουργίας που αφορά το βουλγαρικό τμήμα. Καθώς έχουν «τρέξει» από την ICGB όλες οι διαδικασίες που απαιτούνται από το βουλγαρικό δημόσιο, εκτιμάται ότι το θέμα θα κλείσει ως το τέλος της εβδομάδας.

Από την άλλη πλευρά, στην Ελλάδα τα πράγματα φαίνεται να κινούνται ακόμη με νωχελικούς ρυθμούς. Ενώ η Βουλγαρία, και με υπηρεσιακή κυβέρνηση, που έδειξε μάλιστα να «αλληθωρίζει» προς Πούτιν μεριά για την επαναφορά του ρωσικού αερίου, έδειχνε στα τέλη του προηγούμενου μήνα ότι θα βρεθεί δεύτερη και καταϊδρωμένη στην έκδοση της άδειας, τελικά θα κόψει πρώτη το νήμα.

Οι εκκρεμότητες από την ελληνική πλευρά για το αντίστοιχο τμήμα του αγωγού είναι σημαντικές.
Ακόμη δεν έχει ρευματοδοτηθεί το Βανοστάσιο 1, το τελευταίο στα σύνορα των δύο χωρών. Από τον Αύγουστο αναμενόταν να κλείσει το ζήτημα αυτό.

Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κωλυσιεργούν με την έκδοση εγγράφων και τον συνακόλουθο έλεγχο στις εγκαταστάσεις του ελληνικού τμήματος, προκειμένου να δοθεί η άδεια λειτουργίας.

Με αυτά τα δεδομένα, γίνεται αγώνας δρόμου από την ICGB ώστε, έστω και στο παραπέντε, τις τελευταίες μέρες του Σεπτεμβρίου, να εκδοθεί η πολύτιμη άδεια λειτουργίας για να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του αγωγού την 1η Οκτωβρίου. Να θυμίσουμε ότι η ημερομηνία αυτή είναι η τελευταία (ultimate deadline) για την έναρξη των ροών μέσω του IGB.

Πάντως, οι Βούλγαροι φέρονται αποφασισμένοι να μη δεχτούν καμία αναβολή. Ενδεικτικό είναι ότι όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, η υπηρεσιακή κυβέρνηση ετοιμάζει από τώρα πανηγυρική τελετή το Σάββατο 1 Οκτωβρίου, στην οποία θα κληθούν να παραστούν ηγέτες από όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένου και του Έλληνα πρωθυπουργού. Μία μέρα μετά, στις 2 Οκτωβρίου, θα πραγματοποιηθούν οι εθνικές εκλογές στη γειτονική χώρα, με τον αγωγό να αναδεικνύεται σε εργαλείο πολιτικής εκμετάλλευσης.

Η Βουλγαρία χρειάζεται τον αγωγό γιατί από την 1η Οκτωβρίου ξεκινά η περίοδος θέρμανσης. Οι απόπειρες έναρξης διαλόγου της υπηρεσιακής κυβέρνησης με την Gazprom δεν έδωσαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, συνεπώς το αζέρικο αέριο που θα φθάνει στη βουλγαρική αγορά μέσω του IGB κρίνεται απολύτως απαραίτητο για τη θέρμανση των καταναλωτών στη γείτονα. Έτσι, σε χρόνο-ρεκόρ, 27 ελεγκτικές αρχές της Βουλγαρίας, δημοτικές διοικήσεις, εταιρείες εκμετάλλευσης και άλλοι παρείχαν στην ICGB όλες τις απαραίτητες γνωμοδοτήσεις και τα έγγραφα, που έχουν εξεταστεί ήδη από τη βουλγαρική Διεύθυνση Εθνικού Ελέγχου Κατασκευών (DNCC) και εντός της εβδομάδας αναμένεται να συγκληθεί η αρμόδια επιτροπή που θα επικυρώσει την Πράξη 16 (Act 16) της έκδοσης άδειας λειτουργίας.

Παράλληλα, έχουν πραγματοποιηθεί και οι δοκιμές 72 ωρών, κατά τις οποίες το φυσικό αέριο μεταφέρεται σε πίεση λειτουργίας με κατεύθυνση από την Κομοτηνή προς τη Στάρα Ζαγόρα.

Σε δηλώσεις τους την Παρασκευή, οι εκτελεστικοί διευθυντές της ICGB Τεοντόρα Γκεοργκίεβα και Γιώργος Σάτλας ανέφεραν ότι συνεχίζονται οι εργασίες για την απαραίτητη άδεια λειτουργίας στην Ελλάδα, ώστε πριν από το τέλος Σεπτεμβρίου να αδειοδοτηθεί η εγκατάσταση και στο ελληνικό έδαφος. Όπερ έδει δείξαι.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v