Είναι έτοιμες τεχνικά οι πέντε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που καίνε φυσικό αέριο να γυρίσουν το καύσιμο σε ντίζελ. Ωστόσο, το ερώτημα που διατυπώνεται είναι γιατί θα πρέπει να γίνει αυτό άμεσα, από τον Σεπτέμβριο, αφού η χώρα μας δεν έχει περιέλθει στο τρίτο και πιο κρίσιμο επίπεδο της κατάστασης ανάγκης.
Όπως έχει γράψει αποκλειστικά το Euro2day.gr, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, μιλώντας την προηγούμενη Παρασκευή στην ανοιχτή συνεδρίαση της έκτακτης Συνόδου των υπουργών Ενέργειας της Ε.Ε., προανήγγειλε ότι η Ελλάδα θα ξεκινήσει «από αυτόν τον μήνα» την εναλλαγή από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο πέντε μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, οι οποίες θα λειτουργούν τουλάχιστον 120 ώρες σε μηνιαία βάση με το εναλλακτικό καύσιμο.
Παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στο Euro2day.gr εξέφρασαν την έκπληξη και τη δυσφορία τους για δύο λόγους:
- Πρώτον, θεωρήθηκε άκομψο έως άτοπο η ανακοίνωση αυτή να προέλθει από τον ΥΠΕΝ. «Δεν είναι δική του αρμοδιότητα, αυτό το κρίνει η ΡΑΕ, σε συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ», τονίστηκε χαρακτηριστικά.
- Δεύτερον, η χώρα μας αυτή τη στιγμή δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα επάρκειας, καθώς συνεχίζεται αδιάλειπτα η τροφοδοσία με φυσικό αέριο από τη Ρωσία, μέσω του Turk Stream. Συνεπώς, λένε οι ίδιες πηγές, «δεν είμαστε ούτε καν στο πρώτο επίπεδο της κατάστασης έκτακτης ανάγκης».
Βέβαια, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η ΡΑΕ, στο πλαίσιο της εφαρμογής του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης που έχει εκπονήσει, ζήτησε ήδη από τους ηλεκτροπαραγωγούς να φουλάρουν τις δεξαμενές τους με πετρέλαιο στο μάξιμουμ των δυνατοτήτων τους, όταν ήδη τηρούν αποθέματα ασφαλείας για πέντε ημέρες, όπως ισχύει και για το φυσικό αέριο.
Αυτό συνιστά το δεύτερο σημείο τριβής με τους ηλεκτροπαραγωγούς. Για τον ίδιο λόγο που προαναφέρθηκε για τη σκοπιμότητα της εναλλαγής, εκτιμούν ότι δεν συντρέχει άμεση ανάγκη για κάτι τέτοιο. Μία τέτοια υποχρέωση, να αυξηθούν, δηλαδή, κι άλλο τα αποθέματα σε πετρέλαιο, λένε οι πληροφορίες, συνεπάγεται σημαντικό οικονομικό κόστος για τις εταιρείες, όταν, μάλιστα, δεν έχει προβλεφθεί η αφαίρεση ισοδύναμης ποσότητας φυσικού αερίου. Το πρόσθετο επιχείρημα που επικαλούνται οι ίδιες πηγές έχει να κάνει με ζητήματα ανταγωνισμού. «Αν ζητάνε να φουλάρουμε με πετρέλαιο, τότε το ίδιο θα πρέπει να απαιτηθεί και για το φυσικό αέριο».
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, οι εμπλεκόμενες εταιρείες προτίθενται να στείλουν σχετικό έγγραφο στον Ρυθμιστή με τα συγκεκριμένα αιτήματά τους.
Σε κάθε περίπτωση, η δοκιμή για το αν είναι σε θέση οι συγκεκριμένες μονάδες να προβούν σε αλλαγή του καυσίμου τους είναι ρουτίνα και γίνεται κάθε 2-3 μήνες, στο πλαίσιο της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας και ανεξάρτητα με την παρούσα ενεργειακή κρίση. Ο έλεγχος αυτός γίνεται παρουσία του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος τσεκάρει και τα τηρούμενα αποθέματα κάθε εταιρείας, τόσο σε πετρέλαιο όσο και σε φυσικό αέριο. Οι τελευταίες δοκιμές έδειξαν ότι όλες οι μονάδες «είναι ετοιμοπόλεμες».
Σημαντικό, επίσης, είναι να τονιστεί αυτό που επισήμαναν οι πηγές που μίλησαν στο Euro2day.gr. Οι συγκεκριμένες μονάδες του φυσικού αερίου μπορούν να λειτουργήσουν με πετρέλαιο μόνο για πέντε ημέρες τον μήνα, χωρίς κανένα πρόβλημα και συνολικά για 40 ημέρες τον χρόνο, με την ανάλογη αποζημίωση.
Όπως εξηγούν οι ίδιες πηγές, ο αεριοστρόβιλος μαζεύει αιθάλη από την καύση του ντίζελ, συνεπώς, χρειάζεται καθαρισμός και συντήρηση. Επιπλέον, συσσωρεύεται αιθάλη στα πτερύγια των αγωγών του boiler, που δεν καθαρίζεται. Άρα, λένε οι ίδιες πηγές, αν ξεπεραστεί το ετήσιο όριο των 40 ημερών, τότε κινδυνεύει να μειωθεί μόνιμα η απόδοση της μονάδας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το πλάνο του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης προβλέπει λειτουργία των μονάδων με πετρέλαιο για πέντε ημέρες. Γι' αυτό και ο Κώστας Σκρέκας μίλησε για 120 ώρες σε μηνιαία βάση. Αν και πρόσθεσε τη λέξη «τουλάχιστον» πριν από το όριο αυτό, κάτι το οποίο προφανώς συναρτάται με την ένταση της ανάγκης του εγχώριου Συστήματος, σε περίπτωση που κοπεί η τροφοδοσία του ρωσικού αερίου και για μας. Αυτό, όμως, ταυτόχρονα συνιστά και τον λόγο ανησυχίας των ηλεκτροπαραγωγών για τη βιωσιμότητα των μονάδων τους.
Να θυμίσουμε ότι οι πέντε μονάδες που μπορούν να γυρίσουν σε ντίζελ είναι της ΔΕΗ, ο ΑΗΣ Λαύριο 4 και ο ΑΗΣ Κομοτηνή Ι, οι δύο της Elpedison, στη Θεσσαλονίκη και τη Θίσβη Βοιωτίας και η μικρότερη μονάδα της ΗΡΩΝ στη Θήβα.