Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Αγώνας δρόμου για την εμπορική λειτουργία του αγωγού IGB

Το στοίχημα για την έναρξη λειτουργίας και ο κρίσιμος «κόμπος». Η δυσαρέσκεια της ΕΕ σε τυχόν νέες καθυστερήσεις και τα πολιτικά παίγνια της υπηρεσιακής κυβέρνησης της Βουλγαρίας, που φλερτάρει με αναθέρμανση της συνεργασίας με Gazprom.

Αγώνας δρόμου για την εμπορική λειτουργία του αγωγού IGB

Με μία ακόμη, ίσως την πιο καίρια, πρόκληση αναμετράται ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου IGB. Να ξεκινήσει την εμπορική λειτουργία του την 1η Οκτωβρίου. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει η διαχειρίστρια εταιρεία του αγωγού ICGB AD να έχει εξασφαλίσει τις δύο άδειες λειτουργίας, από Ελλάδα και Βουλγαρία, για τα αντίστοιχα τμήματά του.

Όμως, η διαδικασία της έκδοσης της αδειών, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο, μόλις ένα μήνα από την αδιαπραγμάτευτη, πλέον, προθεσμία. Τυχόν νέα καθυστέρηση εκτιμάται ότι θα πυροδοτήσει ανεξέλεγκτες αντιδράσεις από την Ε.Ε., που έχει βάλει κοινοτικά χρήματα στο έργο, και επιπλέον θα σιγοντάρει τις βλέψεις της υπηρεσιακής κυβέρνησης της Βουλγαρίας, που φλερτάρει εσχάτως με την αναθέρμανση της συνεργασίας με την Gazprom.

Η σκυτάλη, συνεπώς, θεωρείται ότι βρίσκεται στην ελληνική πλευρά. Το στοίχημα είναι να καταφέρει να αντιπαλέψει την κακοδαιμονία της γραφειοκρατίας της, ώστε να εκδοθεί έγκαιρα η άδεια λειτουργίας του ελληνικού τμήματος, κάτι το οποίο εκτιμάται ότι θα υποχρεώσει και τη βουλγαρική πλευρά να πράξει το ίδιο.

Όπως λένε οι πληροφορίες του Euro2day.gr, η προσωρινή κυβέρνηση της Βουλγαρίας, καίτοι έχει αναδείξει σε πολιτικό παίγνιο τον αγωγό, θα αποφύγει να χρεωθεί τυχόν εμπλοκή με την ακύρωση της εμπορικής λειτουργίας του.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο IGB γίνεται αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης. Μετά την πτώση της φιλοαμερικανικής κυβέρνησης Πέτκοφ, η υπηρεσιακή υπό τον Γκάλαμπ Ντόνεφ και με τις ευλογίες του Βούλγαρου προέδρου Ρούμεν Ράντεφ επιδεικνύει απόπειρες αποκατάστασης των σχέσεων με τη Ρωσία, επιδιώκοντας, παρά τον προσωρινό χαρακτήρα της, να προχωρήσει σε κινήσεις που θα δεσμεύουν την κυβέρνηση, η οποία αναμένεται να αναδειχθεί από τις κάλπες στις 2 Οκτωβρίου.

Να θυμίσουμε ότι η κυβέρνηση Πέτκοφ αρνήθηκε να υπακούσει στο αίτημα της Gazprom για το άνοιγμα δύο λογαριασμών, ο ένας σε ρούβλια, για την πληρωμή της προμήθειας φυσικού αερίου. Έτσι, η Βουλγαρία ήταν από τις πρώτες χώρες που είδαν να διακόπτεται η τροφοδοσία του ρωσικού αερίου, προσβλέποντας στον IGB, που θα φέρνει αζέρικο αέριο αλλά και LNG, μέσω της Ρεβυθούσας του ΔΕΣΦΑ αρχικά και στη συνέχεια από το FSRU της Αλεξανδρούπολης.

Όπως λένε οι πληροφορίες, η παρούσα κυβέρνηση Ντόνεφ προσδοκά ότι δεν θα μπορέσει να αναδειχθεί άμεσα από τις εκλογές νέο κυβερνητικό σχήμα, λόγω αδυναμίας συνεργασιών, έτσι ποντάρει στη μακροημέρευσή της και κοιτάζει να «διορθώσει» τα «σφάλματα» της προκατόχου της, επαναφέροντας στην ενεργειακή πραγματικότητα της γείτονος το ρωσικό αέριο. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ενώ η κυβέρνηση Πέτκοφ είχε κλείσει συμφωνίες να απορροφήσει 7 φορτία αμερικανικού LNG, η κυβέρνηση Ντόνεφ ανακοίνωσε ότι θα πάρει τελικά μόνο ένα, κατηγορώντας (και) την Ελλάδα για υψηλό κόστος αποθήκευσης και επαναεριοποίησης.

Την ίδια στιγμή, η Βουλγαρία βρίσκεται σε δύσκολη θέση για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της ενόψει της έναρξης της περιόδου θέρμανσης, που ξεκινά την 1η Οκτωβρίου. Πηγές καλά ενημερωμένες αναφέρουν ότι κάθε εβδομάδα οργανώνονται εκδηλώσεις διαμαρτυρίας στο κέντρο της Σόφιας, για το θέμα της θέρμανσης.

Ο κρίσιμος «κόμπος»

Μετά από αρκετές τελικές ημερομηνίες που προηγήθηκαν, η 1η Οκτωβρίου είναι οριστική (ultimate deadline) για την εμπορική λειτουργία του IGB, κυρίως γιατί συνδέεται με την έναρξη της περιόδου θέρμανσης της Βουλγαρίας. Ο αγωγός έχει ολοκληρώσει όλες τις απαραίτητες δοκιμές, εξασφάλισε από τις δύο Ρυθμιστικές Αρχές την πιστοποίησή του ως Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ), η ICGB AD εισήγαγε νέο μοντέλο διοικητικής λειτουργίας, όπως απαιτούσε η πιστοποίηση και έχει συνδεθεί με τον TAP, καθώς και τα αντίστοιχα εθνικά συστήματα, του ΔΕΣΦΑ και της Bulgartransgaz.

Από αύριο, Πέμπτη, ξεκινούν σταδιακά τρεις δημοπρασίες για την προμήθεια ποσότητας αερίου, που θα συμπληρώσει την υφιστάμενη, προκειμένου να ισορροπηθεί η πίεση στα 60 bar, από 42 bar που είναι σήμερα, στα πρότυπα του TAP. Να πούμε ακόμη ότι το αέριο με το οποίο έχει πληρωθεί ο αγωγός προέρχεται από την Bulgartransgas και από τη στιγμή που θα ξεκινήσει η λειτουργία του, η ποσότητα αυτή θα επιστραφεί στον βουλγαρικό διαχειριστή.

Νέος εκτελεστικός διευθυντής και μέλος στο 4μελές διοικητικό συμβούλιο της ICGB ορίστηκε από ελληνικής πλευράς ο Γιώργος Σάτλας, ενώ παραμένει στην ίδια θέση η Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, από τη βουλγαρική πλευρά. Τα δύο άλλα μέλη του Δ.Σ. είναι ο Τάνκο Στανίλοφ και ο Τζιουζέπε Μάκρι, εκ μέρους της Edison.

Δημιουργήθηκε, επίσης, Εποπτικό Συμβούλιο, στο οποίο εκλέχθηκαν, ύστερα από συμφωνία των μετόχων, οι Βεζελίν Πετρόφ, Άνγκελ Γιάνκοφ, Μομκίλ Βάνοφ, Παναγιώτης Ρίζος, Γιώργος Πολυχρονίου και Φάμπιο Σανταμπρότζιο. Να θυμίσουμε ότι στην κοινοπραξία της ICGB μέτοχοι είναι η βουλγαρική BEH EAD (50%) και η IGI Poseidon (50%). Στην τελευταία, μέτοχοι με ισόποσα μερίδια είναι η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.

Ο IGB, από άποψη κατασκευής, χαρακτηρίζεται state of the art. Στο μήκος της διαδρομής του έχει εγκατασταθεί και δίκτυο οπτικής ίνας, με δυνατότητα μελλοντικά να αξιοποιηθεί εμπορικά. Από τις πρώτες φροντίδες της νέας διοίκησης είναι να εξοπλιστεί η εταιρεία με νέα ηλεκτρονικά συστήματα, ως άμυνα σε ενδεχόμενες κυβερνοεπιθέσεις κατά του αγωγού.

Όλα αυτά, βέβαια, τελούν αυτή τη στιγμή υπό την αίρεση ότι θα αρθεί και το τελευταίο εμπόδιο για την έναρξη λειτουργίας του αγωγού, η έκδοση των δύο αδειών λειτουργίας. Διαφορετικά, εκτιμάται ότι ο IGB κινδυνεύει να εισέλθει σε περιπέτειες που θα διακυβεύσουν την τύχη του.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v