Δύο νέες υπηρεσίες, η ψηφιακή μεταβίβαση οχήματος αλλά και το MyAuto που παρέχει λεπτομέρειες για κάθε ΙΧ, είναι διαθέσιμες από σήμερα στους Έλληνες πολίτες.
Παράλληλα το επόμενο διάστημα έρχονται και νέες υπηρεσίες όπως η ψηφιακή φωτό για το δίπλωμα οδήγησης και η ψηφιακή υπηρεσία για το point system, ενώ παράλληλα ξεκινά και η καταγραφή των ανασφάλιστων οχημάτων, καθώς τα στοιχεία θα είναι διαθέσιμα μέσω της πλατφόρμας MyAuto, ώστε πλέον να σταματήσουν να κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.
Τα δύο νέα βήματα που βάζουν τον Έλληνα οδηγό στον ψηφιακό κόσμο είναι:
- το MyAuto, που αποτελεί μία νέα ψηφιακή υπηρεσία προς στους πολίτες κατόχους πάσης φύσεως οχημάτων, παρέχοντας πρόσβαση σε πραγματικό χρόνο στο σύνολο των πληροφοριών για το όχημα που είναι διαθέσιμες στα μητρώα φορέων της δημόσιας διοίκησης. Η εφαρμογή αποτελεί επί της ουσίας έναν ηλεκτρονικό φάκελο αυτοκινήτου στον οποίο σταδιακά προσθέτονται νέες πληροφορίες. Με την εφαρμογή αυτή στην ουσία εκμηδενίζουμε τον χρόνο, το κόστος και, αν θέλετε, και την πολύ μεγάλη προσπάθεια που κάνει συνήθως ένας ιδιοκτήτης για να αποκτήσει τη συνολική εικόνα των δεδομένων του οχήματος.
- Η ψηφιακή μεταβίβαση οχήματος. Όπως είπε ο κ. Καραμανλής, πλέον δεν απαιτείται η προσκόμιση αποδεικτικού τεχνικού ελέγχου ΚΤΕΟ και βεβαιώσεις πληρωμής τελών κυκλοφορίας, διότι αυτές τις πληροφορίες θα μπορούμε να τις αντλούμε αυτόματα από την πλατφόρμα. Συγκεκριμένα η πλατφόρμα στέλνει ειδοποίηση sms ή e-mail στον αγοραστή όταν αυτός αποδέχεται τη συναλλαγή. Πλέον αποστέλλεται ειδική ειδοποίηση στον πολίτη ενώ ο αγοραστής θα ειδοποιείται και αυτός με τη σειρά του για να παραλάβει τη νέα άδεια κυκλοφορίας από την υπηρεσία μεταφορών.
«Καταλαβαίνουμε λοιπόν πόσο απλοποιείται μία διαδικασία η οποία πραγματικά ταλαιπωρούσε τους πολίτες. Το ζητούμενο για όσα κάνουμε, και αναφέρομαι αν θέλετε συνολικά στο κυβερνητικό έργο αλλά και ειδικότερα στη συνεργασία μας εδώ με τον Κυριάκο Πιερρακάκη, είναι ότι κάθε απόφαση πρέπει να βελτιώνει την καθημερινότητα των πολιτών. Δηλαδή να κάνουμε τη ζωή των πολιτών πιο εύκολη. Αυτό λοιπόν που έχουμε καταφέρει σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό με τη συνεργασία των δύο υπουργείων είναι πράγματα που ήταν αδιανόητα στην Ελλάδα του χθες. Μην κρυβόμαστε πίσω από το χέρι μας, κάποιες από τις υπηρεσίες που είχαμε στο υπουργείο Μεταφορών ήταν μεταξύ των υπηρεσιών που πραγματικά ταλαιπωρούσαν τους πολίτες. Ήμασταν, όπως σας είπα και πριν, στο υπουργείο Μεταφορών πραγματικά σε έναν ψηφιακό μεσαίωνα. Σήμερα λοιπόν, αν θέλετε, σπάμε γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και καταπολεμούμε τα φαινόμενα αδιαφάνειας και διαπλοκής», είπε ο υπουργός Υποδομών - Μεταφορών Κ. Καραμανλής.
Παράλληλα υποστήριξε ότι «το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι από τα πρώτα που σύναψαν μνημόνιο συνεργασίας και αυτό το μνημόνιο συνεργασίας δεν έμεινε στα χαρτιά αλλά το υλοποιούμε βήμα βήμα. Μέσα σε τρία χρόνια έχουμε καταφέρει να κάνουμε πραγματικότητα ένα σύνολο έργων που επιτρέπει αν θέλετε την ηλεκτρονική διεκπεραίωση πολλών υπηρεσιών, πάντα προς όφελος των πολιτών. Και σήμερα παρουσιάζουμε δύο νέες ψηφιακές υπηρεσίες για την οδήγηση και θα συμπληρώσω ότι δεν είναι μόνο ψηφιακές υπηρεσίες αλλά είναι υπηρεσίες οι οποίες είναι καλύτερες, είναι πιο σύγχρονες υπηρεσίες και είναι υπηρεσίες προς τους πολίτες».
«Περιορίζουμε λοιπόν τη γραφειοκρατία και εξοικονομούμε πολύ σημαντικούς πόρους για τη δημόσια διοίκηση. Εμείς λοιπόν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κάναμε και κάτι το οποίο δεν είχε γίνει εδώ και 38 χρόνια: Αποκτήσαμε νέο πληροφοριακό σύστημα και βγάζουμε το υπουργείο Μεταφορών πραγματικά από έναν ψηφιακό μεσαίωνα. Μπορούμε, λοιπόν, να θέσουμε πλέον με αυτό το νέο πληροφοριακό μας σύστημα νέα προγράμματα, πάντα σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς πλέον υπάρχει αυτό που χρειαζόμαστε, δηλαδή η πλατφόρμα, αν θέλετε, η υποδοχή διασύνδεσης όλων των πληροφοριακών συστημάτων» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στα όσα έχουν ήδη υλοποιήσει σε συνεργασία τα δύο υπουργεία υπενθύμισε:
- Τον ενιαίο πομποδέκτη για ταξίδια σε ολόκληρο το εθνικό οδικό δίκτυο, κάτι το οποίο επίσης ήταν με ένα πολύ σημαντικό βήμα το οποίο δεν είχε γίνει για χρόνια.
- την προσωρινή άδεια οδήγησης
- την ανανέωση της άδειας οδήγησης
- την αντικατάσταση της άδειας οδήγησης με νέου τύπου
- την κάρτα δακτυλίου
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στη συνεργασία των δύο υπουργείων, η οποία, όπως ανέφερε, θεμελιώνεται σε μία σειρά από δράσεις όπως:
- η προσωρινή άδεια οδήγησης
- ανανέωση άδειας οδήγησης
- αντίγραφο άδειας οδήγησης λόγω κλοπής απώλειας φθοράς
- αντικατάσταση άδειας οδήγησης με νέου τύπου
- ανανέωση άδειας κυκλοφορίας μοτοποδηλάτου
- αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας οχήματος
- υπολογισμός τελών για μεταβίβαση επιβατικού
- σήμα κυκλοφορίας εντός δακτυλίου της Αθήνας
- σήμα δωρεάν στάθμευσης ηλεκτροκίνητου οχήματος
- ηλεκτρονικά διόδια
Παράλληλα αναφέρθηκε στις επόμενες κινήσεις και ειδικότερα στο τέλος του μήνα με το δίπλωμα οδήγησης στο κινητό τηλέφωνο μαζί με την ταυτότητα στο my wallet του κινητού.
Ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, υφυπουργός αρμόδιος για θέματα μεταφορών, τόνισε ότι σήμερα έχουν εκδοθεί 405.000 προσωρινές άδειες οδήγησης. «Αυτό έχει άμεση συνέπεια την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και κυρίως την καταπολέμηση της διαφθοράς. Κάθε υποψήφιος λοιπόν που πετυχαίνει στις πρακτικές εξετάσεις μπορεί πλέον την επόμενη μέρα να εκτυπώσει την προσωρινή άδεια οδήγησης από τον υπολογιστή του και να οδηγεί το αυτοκίνητό του. Θα σας θυμίσω ότι και αυτό στο παρελθόν γινόταν μετά από πάρα πολλές ημέρες» επισήμανε χαρακτηριστικά.
Επίσης αποκάλυψε ότι από τον Δεκέμβριο του 2021 είναι διαθέσιμες και στις 13 περιφέρειες της χώρας ηλεκτρονικές υπηρεσίες για την ανανέωση άδειας οδήγησης και τη χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας μέσω του car.gr Συνολικά έως σήμερα έχουν εκδοθεί 20.000 αιτήσεις για ανανέωση διπλώματος όπου η παρουσία του πολίτη απαιτείται μόνον κατά τη διενέργεια των ιατρικών εξετάσεων. Παράλληλα 4,5 χιλιάδες γιατροί σε όλη τη χώρα έχουν εξετάσει περισσότερους από 17.000 πολίτες και έχουν εκδώσει περίπου 36.000 ιατρικά πιστοποιητικά. Με βάση τα πρόσφατα στοιχεία, έχουν καταθέσει ηλεκτρονικά περισσότερες 30.000 αιτήσεις μέχρι σήμερα για αντικατάσταση διπλώματος για φθορά, κλοπή ή απώλεια, 9.200 αιτήσεις για αντίγραφα αδειών κυκλοφορίας, ενώ συνολικά έχουν εκδοθεί περισσότερα από 45.000 διπλώματα με τη χρήση των νέων εφαρμογών. Κάθε μήνα αποστέλλονται περισσότερα από 30.000 sms που ενημερώνουν τον πολίτη σε ποιο στάδιο βρίσκεται η αίτηση.
Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι ταυτόχρονα αναπτύσσουν το σχεδιασμό της ψηφιοποίησης του συστήματος ελέγχου συμπεριφοράς οδηγών.
Ο κ. Λ. Χριστόπουλος, γενικός γραμματέας ψηφιακής διακυβέρνησης και απλούστευσης διαδικασιών, αναφερόμενος στην ψηφιακή μεταβίβαση αυτοκινήτων τόνισε ότι αφορά περίπου 300.000 μεταβιβάσεις ετησίως.
Ο κ. Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας πληροφοριακών συστημάτων δημόσιας διοίκησης, είπε ότι η βασική αρχή είναι ότι ο πολίτης δεν πρέπει να πάει σε οποιαδήποτε δημόσια υπηρεσία για να προσκομίσει δικαιολογητικά, να προσκομίσει βεβαιώσεις, έγγραφα, από οτιδήποτε μπορεί το κράτος να βρει για αυτόν. Αυτό σημαίνει ότι ο πολίτης δεν χρειάζεται να έρθει και να στηθεί σε γκισέ ούτε να πάει επίσης να κατεβάσει κάποιο ηλεκτρονικό πιστοποιητικό για το προσκομίσει κάπου αλλού που χρειάζεται. Και αυτό γίνεται μέσω διαλειτουργικότητας. Με τη νέα υπηρεσία MyAuto θα μπορεί να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή στοιχεία που αφορούν το ΚΤΕΟ, αν έχει περάσει και μέχρι πότε ισχύει αυτή, η βεβαίωση ασφάλισης του οχήματος, που είναι ασφαλισμένο και βεβαίως αν έχει πληρώσει τέλη κυκλοφορίας και αν το όχημα έχει τεθεί σε ακινησία. Όπως ανέφερε, η είσοδος του πολίτη στις υπηρεσίες γίνεται με τους κωδικούς taxisnet, βλέπει τα βασικά στοιχεία του αυτοκινήτου και συνέχεια επιλέγει το όχημα για το οποίο θα ήθελε να λάβει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο.
Ο Ιωάννης Ξιφαράς, γενικός γραμματέας μεταφορών, αναφέρθηκε στις επόμενες ενέργειες και ειδικότερα:
- στην αυτοματοποίηση του συστήματος ελέγχου συμπεριφοράς οδηγών που είναι κάτι αρκετά σημαντικό και χρήσιμο για τους οδηγούς αυτή τη στιγμή
- στην ηλεκτρονική έκδοση καρτών ψηφιακού ταχογράφου
- τη δημιουργία πλατφορμών για να μπορούμε να διαχειριστούμε τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας
- την ηλεκτρονική υποβολή φακέλων αδειοδότησης για λεωφορεία που θα βοηθήσει και στην ψηφιοποίηση των λεωφορείων.
Αναφερόμενος στην ηλεκτροκίνηση, που χαρακτήρισε ένα από τα σημαντικά ζητήματα, αποκάλυψε μία ψηφιακή εφαρμογή που υλοποιήθηκε μέσω χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, από τους πόρους που έχει διασφαλίσει για αντίστοιχα μητρώα το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Στην εφαρμογή αυτή οι φορείς της αγοράς έχουν τη δυνατότητα να αδειοδοτηθούν για τις υποδομές φόρτισης και ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να μπορεί να βρίσκει τους διαθέσιμους φορτιστές εκεί που είναι εγκατεστημένοι, να έχει σημαντικά στοιχεία για αυτό σε σχέση με τη διαθεσιμότητά τους, για την κατάσταση στην οποία βρίσκονται, το κόστος φόρτισης κ.λπ.
Όπως είπε, στην αρχική σελίδα της ηλεκτροκίνησης είναι ανεβασμένο το μητρώο για την υποβολή των αιτήσεων αδειοδότησης από τους φορείς με αυτοματοποιημένη διαδικασία στοιχείων, μέσω του κέντρου διαλειτουργικότητας, έτσι ώστε να μειώνεται ο όγκος των εγγράφων που απαιτούνται για την αίτηση και να μπορεί να γίνεται πιο γρήγορα η διαδικασία.
«Με τον τρόπο αυτό δημιουργείται αυτόματα ο χάρτης με τους φορτιστές που είναι σε λειτουργία. Στον μεγάλο αυτό χάρτη φαίνονται τα 1.746 σε μία δημόσια φόρτιση που υπάρχουν αυτή τη στιγμή εγκατεστημένα στην Ελλάδα και ο στόχος μας είναι το 2025 να έχουν φτάσει τις 12.000 και τις 25.000 έως το 2030», κατέληξε.