Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τα χρονικά ορόσημα ΤΑΙΠΕΔ για Εγνατία και Αττική Οδό

Η ογκώδης διαδικασία συμβασιοποίησης μεγάλων αποκρατικοποιήσεων. Ο επιτοκιακός πονοκέφαλος και οι εκκρεμότητες για το οικονομικό κλείσιμο με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - EGIS για την Εγνατία. Το χρονοδιάγραμμα και οι παράμετροι για την Αττική Οδό.

Τα χρονικά ορόσημα ΤΑΙΠΕΔ για Εγνατία και Αττική Οδό

Για τις αρχές του 2023 μετατίθεται τόσο το οικονομικό κλείσιμο για την Εγνατία Οδό όσο και η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δ. Πολίτη.

Οι δύο παραπάνω διαγωνισμοί αποτελούν εξ αντικειμένου το «διαμάντι του στέμματος» στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και παραχωρήσεων που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, με τη διοίκησή του να εκτιμά ότι παρά την ογκώδη διαδικασία προετοιμασίας, έχει σημειωθεί σημαντική επιτάχυνση και πρόοδος.

Σε ό,τι αφορά την Εγνατία Οδό, για την ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης έχει κρούσει τον «κώδωνα κινδύνου» η Κομισιόν και ο κ. Πολίτης διευκρίνισε πως οι εκκρεμότητες αφορούν τρία εμπλεκόμενα μέρη, ήτοι, το Δημόσιο, την παραχωρησιούχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - EGIS και τη διαχειρίστρια του αυτοκινητοδρόμου Εγνατία Οδό.

Το μεν Δημόσιο οφείλει να διευθετήσει εκκρεμότητες που αφορούν σε σήραγγες, γέφυρες και σταθμούς διοδίων, η Εγνατία Οδός να παραδώσει την πλήρη και λεπτομερή απεικόνιση του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου και η παραχωρησιούχος με τη σειρά της να καταθέσει τις σχετικές συμβάσεις με υπεργολάβους και διαχειριστές, ώστε η τελική σύμβαση να προωθηθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση.

Μια από τις επιπλέον παραμέτρους, που πρέπει να υπολογίσει η τελική σύμβαση, είναι τα απότοκα της κρίσης και της αύξησης του κόστους χρήματος, καθώς μέρος των αιρέσεων που περιλαμβάνονται στην προσυμβατική διαδικασία είναι ο επιτοκιακός κίνδυνος.

Στο πλαίσιο αυτό, η ανάδοχος κοινοπραξία αναλαμβάνει μέρος του κινδύνου, με την Εγνατία Οδό (δηλαδή το Δημόσιο), το υπόλοιπο, οπότε στην παρούσα συγκυρία ισχυρής αβεβαιότητας, η νομική αποτύπωση της συγκεκριμένης συνθήκης αποτελεί μια ακόμη εκκρεμότητα.

Κατά τις εκτιμήσεις του κ. Πολίτη, αν και ο στόχος παραμένει για ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών έως το τέλος του χρόνου, εντούτοις, είναι ρεαλιστικότερη η πιθανότητα τελικών υπογραφών στο α’ τρίμηνο του 2023 για τη σύμβαση του 1,49 δισ. ευρώ.

Ο επιτοκιακός πονοκέφαλος επηρεάζει επίσης και τον έτερο εν εξελίξει διαγωνισμό για την Αττική Οδό και σύμφωνα με τον κ. Πολίτη, πέραν διαφόρων άλλων σημαντικών παραμέτρων, εξετάζεται η πιθανότητα χρηματοοικονομικής διευκόλυνσης όλων όσοι συμμετάσχουν στη φάση των δεσμευτικών προσφορών, με την ανακατανομή του χρονισμού πληρωμών, όπως για παράδειγμα η μείωση του ποσού του εφάπαξ αρχικού τιμήματος ή η ελαστικοποίηση κάποιων χρηματοοικονομικών όρων.

Παρόλα αυτά, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι η συγκεκριμένη παραχώρηση και η αρχιτεκτονική της δεύτερης διαγωνιστικής φάσης θα αποτελέσει μια «υπόθεση εργασίας» με θετική εξέλιξη, που θα αποφέρει ασφαλώς σημαντικά έσοδα αλλά και πολλαπλασιαστικά οφέλη.

Στις ουσιώδης εκκρεμότητες κατάρτισης της τελικής σύμβασης και υποβολής της στους ενδιαφερόμενους, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ σημείωσε επίσης τον καθορισμό της πολιτικής κομίστρου διέλευσης (κοινώς διόδια), με τον κ. Πολίτη να αναφέρει πως προκρίνεται το μοντέλο των πολλαπλών χρεώσεων κατά τη διάρκεια του 24ωρου και όχι η αναλογική χρέωση. Σημειώνεται πάντως πως με το νέο σύστημα ηλεκτρονικών διοδίων για το σύνολο των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων, που προσφάτως νομοθετήθηκε, προβλέπεται ο οδηγός να χρεώνεται αναλογικά, και πάντως όχι προκαταβολικά όπως ίσχυε έως πρότινος.

Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ κινείται εντός ενός σφιχτού χρονοδιαγράμματος, με τον κ. Πολίτη να αναφέρει πως μετά την ανακοίνωση των υποψηφίων για τη β' φάση του διαγωνισμού για την Αττική Οδό, όπου περιλαμβάνονται και τα 8 αρχικά σχήματα εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ακολουθεί στις 21 Ιουλίου 2022 (από το δ.σ. του ΤΑΙΠΕΔ) η έγκριση του πλαισίου που θα διέπει τη διαδικασία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών (Request for Binding Offers) και θα δοθεί πρόσβαση στους προεπιλεγέντες επενδυτές στο VDR.

Επίσης, σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η ανάρτηση του αρχικού σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης θα γίνει το αργότερο στις αρχές Σεπτεμβρίου και η υποβολή οικονομικών προσφορών αναμένεται εντός του α’ τριμήνου του 2023.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v