Για "δύσκολο" φθινόπωρο ετοιμάζεται το λιανεμπόριο, καθώς αν και ο τουρισμός προβλέπεται να τονώσει τη ζήτηση, οι 3-4 τελευταίοι μήνες του έτους θα είναι κρίσιμοι για πολλές επιχειρήσεις των οποίων τα έσοδα μειώνονται ενώ έχουν "γονατίσει" από το κόστος της ενέργειας, όπως σημειώνουν στο Euro2day.gr παράγοντες του εμπορίου.
Με εξαίρεση τα είδη πρώτης ανάγκης η ζήτηση έχει επηρεαστεί στο σύνολο της αγοράς, σύμφωνα με τον Σταύρο Καφούνη, πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ), που εκτιμά πάντως ότι ο τουρισμός θα δώσει ανάσα.
Ωστόσο, αν και η ζήτηση επιστρέφει σταδιακά, καθώς ο καλοκαιρινός καιρός και οι τουριστικές ροές αλλάζουν την ψυχολογία, αρκετά καταστήματα εστίασης παραμένουν κλειστά τις καθημερινές και συνοικιακά εμπορικά λειτουργούν χωρίς φώτα στις βιτρίνες. Πρόκειται για σημάδια μιας κρίσης, η διάρκεια της οποίας δεν μπορεί προς το παρόν να προβλεφθεί. Βαθαίνει με τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και έχει αποτύπωμα τόσο στα φυσικά όσο και στα online καταστήματα, όπως σημειώνει στο Euro2day.gr ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A). Προσθέτει ότι οι πωλήσεις στο σύνολο της αγοράς επιβραδύνονται με διψήφιο ρυθμό τους τελευταίους μήνες (10-12%, σύμφωνα με στοιχεία του ΕΣΑ, που εξαιρεί από τα μηνιαία στοιχεία της Ελλ.Στατ. για το λιανεμπόριο τους κλάδους τροφίμων, οχημάτων και καυσίμων).
Η πτωτική τάση άρχισε να διαμορφώνεται από τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, που αναφέρονται στις πληθωριστικές πιέσεις.
Οι υψηλές χρεώσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας και οι ανατιμήσεις σε είδη supermarket και καύσιμα απορροφούν πλέον πάνω από το 1/4 των εισοδημάτων των καταναλωτών, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους. Πρακτικά δεν μένει διαθέσιμο εισόδημα για την αγορά, όπως τονίζει ο κ. Σαββίδης, που εξηγεί ότι οι κρατικές παρεμβάσεις για τη στήριξη των καταναλωτών -όχι τόσο των επιχειρήσεων- είναι μεν θετικές αλλά δεν αρκούν. Ως αποτέλεσμα, "η αγορά ζημιώνεται και στο φυσικό και στο ψηφιακό κατάστημα αφού το πορτοφόλι είναι ίδιο". Ο κ. Σαββίδης υπενθυμίζει τη θέση του ΕΣΑ ότι παρά την αύξηση του κόστους ενέργειας, μεταφορικών και πρώτων υλών, το λιανεμπόριο και ειδικά ο κλάδος ένδυσης-υπόδησης, κατέγραψε άνοδο τιμών μόλις 1,6% ετησίως βάζοντας "πλάτη" στις ανατιμήσεις.
Αν και αναμένεται κάποια ανάκαμψη της αγοράς λόγω του τουρισμού, καθώς σχεδόν μία στις τέσσερις εταιρείες του λιανεμπορίου συνδέεται με την αγορά φιλοξενίας, υπάρχουν φόβοι για την πορεία της αγοράς από τον Οκτώβριο. Εκτιμάται ότι τα περιθώρια της ελληνικής οικονομίας είναι περιορισμένα κι επομένως χωρίς μέτρα στήριξης από ΕΕ -με την προϋπόθεση ότι δεν θα αλλάξει κάτι στη διεθνή σκηνή- πολλές εμπορικές επιχειρήσεις θα βρεθούν σε αδιέξοδο. Ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα, σύμφωνα με τα μηνύματα του τοπικού συλλόγου, η εμπορική κίνηση περιορίζεται σε συγκεκριμένα σημεία και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις χάνουν μερίδια αγοράς μετρώντας τις αντοχές τους καθώς τα κόστη τους αυξάνονται.