Η κυβέρνηση αναζητά δημοσιονομικό χώρο προκειμένου να «χτυπήσει» με μια νέα παρέμβαση την ακρίβεια στα καύσιμα, λαμβάνοντας ειδική μέριμνα για τα νησιά όπου η απλή αμόλυβδη έχει ξεπεράσει ακόμα και τα 2,60 ευρώ το λίτρο.
Η κατάσταση έχει ξεφύγει, με φόντο ένα εκρηκτικό κοκτέιλ υψηλών διεθνών τιμών, χαμηλής ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου και αυξημένης αισχροκέρδειας, όπως πιστοποιούν τα πρώτα αποτελέσματα των ελέγχων που τρέχει -με καθυστέρηση- το υπουργείο Ανάπτυξης. Η μέση τιμή της αμόλυβδης με βάση τις χθεσινές ανακοινώσεις διαμορφώθηκε στα 2,287 ευρώ το λίτρο, στο ντίζελ κίνησης στο 1,869 ευρώ το λίτρο (ούτε λόγος για τους ενισχυμένους τύπους των δύο καυσίμων), στο κέντρο της Αθήνας καταγράφονται τιμές ακόμα και πάνω από τα 2,4 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη και στα νησιά τα καύσιμα συνιστούν το απόλυτο είδος πολυτελείας.
Η αρχική παρέμβαση στο ντίζελ, η οποία τέθηκε σε ισχύ τον Απρίλιο με επιδότηση της λιανικής τιμής από τον κρατικό προϋπολογισμό με 15 λεπτά ανά λίτρο, αρχικά πέρασε στην κατανάλωση αλλά λίγο πριν από το Πάσχα «χάθηκε», με εκπροσώπους των πρατηριούχων να πετάνε το μπαλάκι στα διυλιστήρια, τα οποία με τη σειρά τους βρέθηκαν στο μικροσκόπιο των ελέγχων του υπουργείου Ανάπτυξης για την αξιολόγηση των δεδομένων προκειμένου να φανεί εάν υπάρχει ή όχι αισχροκέρδεια. Τις τελευταίες ημέρες, στο ντίζελ- άγνωστο αν οφείλεται στη διεθνή συγκυρία τιμών και ισοτιμιών ή σε άλλους λόγους- η τιμή φαίνεται να συγκρατείται εκ νέου. Στη βενζίνη όμως, όπου επιλέχθηκε το μοντέλο της επιδότησης με fuel pass και πίστωση ποσών από 35 έως 55 ευρώ το λίτρο μόνο για όσους έχουν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ, οι τιμές παραμένουν εφιαλτικές.
Το υπουργείο Ανάπτυξης ξεκίνησε μπαράζ ελέγχων προκειμένου να διαπιστώσει εάν εφαρμόζεται στην πράξη το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των πρατηριούχων που προβλέπεται σε νόμο και ορίζει «κόφτη» κέρδους στο ύψος του περασμένου Σεπτεμβρίου. Τα πρώτα αποτελέσματα δείχνουν αισχροκέρδεια -με τα παραπάνω χαρακτηριστικά- για ένα στα τέσσερα πρατήρια που ελέγχθηκαν. Ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης έγραψε χθες σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης: «Η υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ΔΙΜΕΑ τις τελευταίες μέρες έχει ελέγξει 137 πρατήρια καυσίμων. Έχει ολοκληρώσει την επεξεργασία των στοιχείων για τα 64. Βρέθηκαν παραβάσεις αθέμιτης κερδοφορίας σε 17. Χωρίς παράβαση τα 47. Υπό επεξεργασία τα 73. Παραβατικότητα στο 26%. Συνεχίζουμε».
Σε ένα φαινόμενο που εξελίσσεται για μήνες, η αντίδραση με μαζικούς ελέγχους μάλλον έχει αργήσει…
Μέσα στον Ιούνιο, η κυβέρνηση αναμένεται να προχωρήσει σε νέα παρέμβαση για τα καύσιμα. Την προαναγγέλλουν συναρμόδιοι υπουργοί και οι πληροφορίες αναφέρουν πως η κυβέρνηση επιμένει πως η σωστή συνταγή δεν είναι η οριζόντια μείωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης ή του ΦΠΑ. Σταθμίζοντας την ανάλυση των στοιχείων για τα έσοδα του προϋπολογισμού τον Απρίλιο -υπέρβαση φορολογικών εισπράξεων 506 εκατ. ευρώ-, που θα δείξουν εάν πράγματι υπάρχει αισθητή πτώση κατανάλωσης στα καύσιμα, τέτοια ώστε να επηρεάζει τις εισπράξεις ΦΠΑ και ΕΦΚ, αναμένονται ανακοινώσεις για παράταση της επιδότησης στο ντίζελ και πιθανή επέκταση του μέτρου και στη βενζίνη, ώστε η τιμή στην αντλία να υποχωρήσει κατά 15-20 λεπτά, όπως έχουν κάνει άλλωστε και πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Εναλλακτικά εξετάζεται η επανάληψη του fuel pass.
Η διεθνής τιμή του πετρελαίου δεν φαίνεται να υποχωρεί στο προσεχές διάστημα. Σταθερά κινείται τις τελευταίες εβδομάδες σε ένα εύρος μεταξύ 110 και 115 δολαρίων το βαρέλι, με τους αναλυτές να εκτιμούν πως πιθανή απόφαση για ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο μπορεί να εκτοξεύσει τις τιμές σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα, διαμορφώνοντας ένα νέο επίπεδο «ισορροπίας» ακόμα και στα 130 δολάρια το βαρέλι.
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας επιβεβαίωσε και χθες -στο Πρώτο Πρόγραμμα- πως η κυβέρνηση βρίσκεται σε φάση αναζήτησης δημοσιονομικού χώρου εκ νέου. «Τα δημοσιονομικά περιθώρια της χώρας τα εξαντλήσαμε στο τελευταίο πακέτο μέτρων που ανακοινώθηκε πολύ πρόσφατα. Όταν προκύψει ο επόμενος δημοσιονομικός χώρος τους επόμενους μήνες -ευχόμαστε να υπάρξει μέσα από την εκτέλεση του προϋπολογισμού- και ανάλογα με το πώς εξελίσσεται η κατάσταση στην πραγματική οικονομία, θα ενεργήσουμε και πάλι», είπε, προτάσσοντας την ανάγκη άσκησης συνετής δημοσιονομικής πολιτικής παράλληλα με την άμβλυνση των πιέσεων σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις λόγω της ενεργειακής -και όχι μόνο- ακρίβειας.